Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: JAVA onder UBUNTU  (gelezen 3505 keer)

Offline eering

• Lid
JAVA onder UBUNTU
« Gepost op: 2011/08/15, 15:48:04 »
mijn eerste  reden om over te stappen op UBUNTU is dat mijn internet onder WINDOWS uiterst instabiel is.
Ik schaak graag op www.spelpunt.nl,maar wordt daar onder windows vaak na een paar zetten verbroken.
Ik heb spelpunt al een keer toevallig aan het werk gekregen onder UBUNTU en dan gaat het vlekkeloos.
Ben nu pas met 11.04 aan de slag gegaan, maar heb mijn installatie van JAVA nog niet kunnen reproduceren.
Heeft iemand een handleiding met de volgorde van de toepasingen die ge"installeerd moeten worden om het schaakprogramma aan de gang te krijgen?
Voor mijn website met genealogische gegevens achter een groen boompje heb ik hetzelfde JAVA-probleem.
Heb ik ook al eens vlekkeloos op het scherm gehad maar ook dat weet ik niet te reproduceren.
zie http://home.kabelfoon.nl/~eering/website/start.html
In het lege vakje moet een groen boompje verschijnen als JAVA juist is geinstalleerd. Drukken op dat boompje geeft een database met 96000 verbonden personen, meest van Westlandse oorsprong.
Op mijn machine met nu uitsluitend UBUNTU 11.04 zou ik ook graag het programma ALDFAER draaien.
onder WINE of in een virtuele SUNbox.
Ook hierbij zou ik dus graag een simpele instructie hoe dus die box te installeren, en hoe dan daarna een prigramma daarin gedraaid te krijgen.

Re: JAVA onder UBUNTU
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/15, 16:02:38 »
Het enige pakket dat ik installeer bij een verse installatie is: ubuntu-restricted-extras
De website met stamboom werkt hier prima, online spelletjes zouden dat ook moeten doen.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 16:23:02 »

Werkt prima hier. Zoals Nunslaughter zegt, het installeren van Ubuntu Restricted Extras zou voldoende moeten zijn.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 16:27:51 »
Bij mij ook geen problemen.

Kijk hier ff:
https://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Hier een aantal dingen die erg handig zijn om te installeren.
Verder bevat deze site nog veel andere nuttige tips en info.

Betreft wine.
http://www.winehq.org/
Hierop zie ook ik dat Aldfaer het aardig doet in Wine maar niet super.
Echter is dat wel met wine 1.1.32. Misschien dat het met en nieuwere Wine beter werkt.

Betreft het installeren moet je eerst wine installeren en daarna Aldfaer.
Als de installatie van Altfaer al geheel weigert te starten kan je ff in de eigenschappen van de bestanden kijken.
Bij de tab rechten moet "Uitvoeren van bestand toestaan" aan staan.
Je kan in het software centrum ook kijken naar dergelijke programma's of op internet kijken of er goede Linux alternatieven zijn.

Betreft SUNbox. Hier heb ik geen ervaaring meer.
Ik kom trouwens geen programma Sunbox voor Ubuntu tegen.
Voor virtuele machines is Virtualbox een aanrader.
http://www.virtualbox.org/

« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/15, 16:29:41 »
Ik denk dat TS met Sunbox inderdaad Oracle VirtualBox bedoelt.

Offline eering

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/17, 15:23:23 »
Ik heb UBUNTU opnieuw geInstalleerd, met alleen UBUNTU -restricted ..
mijn webside doet het nu inderdaad goed, maar schaken op www.spelpunt.nl
geeft nog steeds:
start applet not initialised.Ik heb nog een nieuw probleem.
Ik heb een HP desktop waarop VISTA stond.
 De CD-drive kon alleen geopend worden via het losse draadloze toetsenbord, of via computer CD en dan een menutje achter de muis.
Dat toetsenbord ben ik kwijt, installeren was sowieso een crime, heb er nu een met een draadje, er zittentoch 5 USB poorten op!
Ik heb VISTA vervangen door UBUNTU.
GNOME ziet nu de CD niet, USB alleen als er wat in zit, dat gaat wel goed, zal voor de CD ook wel gelden,
maar ik kan em niet openen om er iets in te doen!
Herkent iemand dat probleem?
WINE
ben nog steeds opzoek naar de instructie hoe bijvoorbeeld ALDFAER daaronder te draaien, beginnend met het downloaden van aldfaer42.exe {de installatiefile die je onder windows gebruikt)
Dat het redelijk werkt heb ik ook gelezen.
groet van Peter Eering, te Naaldwijk

« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/17, 15:38:14 »
voor de CD-speler: wat gebeurt er als je "eject -T" invoert in de terminal? Bij mij opent dan de schijflade. Om deze weer dicht te doen kun je het zelfde commando nog een keer uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/17, 15:39:52 door erik1984 »

Offline eering

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/17, 16:03:26 »
Erik, geweldig!
ging gelijk open!

sunbox, ik bedoelde inderdaad de door SUN/ORACLE gemaakte virtuele box
als iemand kan aangeven hoe daarin een programma te installeren op een machine waarop alleen 11.04 staat, vanaf zero dus, hoe kies je voor simulatie van XP, of VISTA?, er zit niets op die machine.

« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/17, 17:41:51 »
Het verkrijgen van VirtualBox:
1. Download de juiste installatie bestand van http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
 (i386=32bits, AMD64=64bits)
2. Open dit .deb bestand en installeer.

Een virtuele machine aanmaken in VirtualBox.
1. Open VirtualBox. (Toepassingen>Systeemgereedschap>Oracle VM VirtualBox)
2. Klik op nieuw.
3. Volg de wizzard.
Citaat
NOTE: Bij het aanpassen van de instellingen zoals het Ram geheugen e.d.
Geef dan nooit meer op dan er in de computer beschikbaar is.
NOTE2: Op een gegeven moment heeft u een nieuw harde schijf aan te maken.
Dit gaat om een virtuele harde schijf en heeft dus geen invloed op de echte harde schijf.
Althans niet meer dan het ruimte gebruik zoals bij een normaal bestand.

« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/17, 18:36:13 »
Citaat
Erg opletten dat je niet teveel RAM opgeeft. Als heel je RAM vol begint te lopen door je VM dan kan het nog wel eens zijn dat Ubuntu gaat swappen, en daar heb ik nog niet echt fijne ervaringen mee gehad...

Hij staat ook in de repo's, maar ik raad ook sterk aan om hem via de site te downloaden, deze is veel beter (uit eigen ervaring)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/17, 21:02:45 »
Het verkrijgen van VirtualBox:
1. Download de juiste installatie bestand van http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
 (i386=32bits, AMD64=64bits)
2. Open dit .deb bestand en installeer.

Een virtuele machine aanmaken in VirtualBox.
1. Open VirtualBox. (Toepassingen>Systeemgereedschap>Oracle VM VirtualBox)
2. Klik op nieuw.
3. Volg de wizzard.
Citaat
Geef dan nooit meer op dan er in de computer beschikbaar is.
NOTE2: Op een gegeven moment heeft u een nieuw harde schijf aan te maken.
Dit gaat om een virtuele harde schijf en heeft dus geen invloed op de echte harde schijf.
Althans niet meer dan het ruimte gebruik zoals bij een normaal bestand.

Je kan virtualbox gewoon installeren via softwarecentrum.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/17, 21:03:42 »
Waarschijnlijk is Virtualbox en/of Wine helemaal niet nodig......

Probeer eens een overstap van OpenJDK (die je meekrijgt bij de restricted extras) naar Sun (Oracle) Java JRE: http://sites.google.com/site/computertip/java#TOC-INSTALLEREN-VIA-DE-PARTNER-PAKKETBR

Installeren via de Partnerbron (zoals beschreven in de handleiding) is de makkelijkste methode.

Zelf schaak ik op Yahoo Games, en ook daarvoor heb ik Sun (Oracle) Java nodig; OpenJDK werkt daarbij niet goed.  :)

« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/18, 11:30:49 »
Of je installeert een schaakspelletje uit het Softwarecentrum ;)

« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/19, 22:51:19 »
Ik had hetzelfde probleem maar gebruik nu java  Sun.
Geloof me ik heb hier heel wat zoekwerk voor moeten verrichten maar wil dit graag  met jullie delen. Deze uitwerkingen zijn niet van mijn maar ik maak er wel dankbaar gebruik van.
 =D

Volg deze regels en je kunt gewoon op spelpunt spelen. Veel plezier ermee.

You can install the latest version of Java using this PPA:
https://launchpad.net/~ferramroberto/+archive/java
I have installed this myself and it works perfectly.
1 - Open Synaptic Package Manager
2 - Click on Settings then Repositories
3 - Click on the Other Software tab
4 - Click on Add
5 - Copy & paste this: ppa:ferramroberto/java
6 - Click Add Source
7 - Click Close
8 - Finally click Reload
Back in Synaptic Package Manager search for Sun-Java and install; sun-java6-bin, sun-java6-jre & sun-java6-plugin
Now go to http://www.java.com/en/download/installed.jsp and test that the latest version of Java is installed and is working correctly.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/19, 23:02:18 »
Die PPA is helemaal niet nodig..... De nieuwste Sun Java JRE zit gewoon in de semi-officiële Partnerbron.  :)
http://sites.google.com/site/computertip/java#TOC-INSTALLEREN-VIA-DE-PARTNER-PAKKETBR

« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/19, 23:24:23 »
"Goh  Ruurd fijn dat  je een oplossing hebt aan gedragen!"

Ja graag gedaan! ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/19, 23:31:39 »
Nee, Ruurd.... een PPA inschakelen is altijd een veel slechtere oplossing dan een (semi-)officiële pakketbron activeren:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Wees-zeer-terughoudend-met-het-toev

Bovendien had ik al eerder in ditzelfde draadje, de veel betere optie geadviseerd, namelijk het inschakelen van de Partnerbron. Jouw oplossing was dus mosterd na de maaltijd, en bovendien inferieur.

Alle respect overigens voor je bereidheid om te helpen, maar daar gaat het nu niet om. Als een aangedragen oplossing technisch van ondermaatse kwaliteit is, dan mag en moet dat ook worden gezegd.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/19, 23:34:28 door Pjotr »

« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/20, 00:52:13 »
Wordt tijd dat ze jou eens een spiegel voor houden wat een eigen dunk!!!!!

Ben benieuwd waar ze meer mee zijn geholpen, met jou eigen dunk of met een goede oplossing.
Over elke oplossing kun je discussiëren  maar het ligt eraan hoe je dat doet.
Dit doe je zeker niet door minderwaardig te doen over andere oplossingen.
Zeker over de ppa kun je van alles zeggen en is ook zeker niet heilig maar is ook een oplossing. Met deze oplossing kun je wel op spelpunt.nl  spelen.
Maar goed, wil zeker niet strijden maar probeer de volgende keer een beetje menselijk te reageren jou houding jaagt de mensen alleen maar weg.
Dat is toch zeker niet de bedoeling, we willen toch allemaal linux c.q ubuntu naar voren schuiven. :rolleyes:

« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/20, 08:34:22 »
Zucht... Altijd maar dat Sun Java, waarom? De standaard Java werkt prima voor deze website, hoor!

« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/20, 09:05:36 »
[offtopic]
@ Ruud en Pjotr:
Heren natuurlijk word van beide de inzet om te helpen erg gewaardeerd.
Het enige verschil bij jullie adviezen is het gebruik van die ppa.

Wat beter werkt, ppa of uit de repro's, is een kwestie van eigen ervaring en smaak.
Betreft veiligheid is het hebben van 'veel' ppa's minder gunstig.
Meer verschillende bronnen waar je wat vandaan hebt hoe meer kan dat een van die bronnen gehackt word en ongewenste troep naar je toe stuurt.
Dat betreft heeft Pjotr gelijk dat de repro's de voorkeur heeft, maar hij had het wat minder bot mogen brengen.
[/offtopic]

Ik heb verder de TS al ff niet meer gehoord.
Hierbij dus de vraag: Hoe staat het er mee?
Heeft de hulp van Pjotr en/of Ruud geholpen betreft java?
Ben je al verder gekomen met VirualBox en Wine?

Ik heb Aldfear zelf ff gedownload en met Wine geïnstalleerd en oppervlakkig getest.
Op een kleine glitsch met de muis na lijkt het er op dat het goed werkt.
Let bij het installeren er wel op dat je bij het installeren de installatie locatie aangeeft.
C:\Program Files\AldfearAnders installeert hij in de map waar je het installatie bestand hebt staan.

Uit veiligheid is in Ubuntu ingesteld dat programma's standaard geen uitvoerrechten hebben.
Dit kan je aanpassen door:
1. Rechts te klikken op het bestand.
2. Te gaan naar Eigenschappen en tabblad Rechten
3. Het vakje met "Uitvoeren van dit bestand toestaan" aanvinken.

Offline eering

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/21, 15:17:17 »
Hallo helpers
heb inderdaad schaken en website aan de praat gekregen via jullie adviezen.
Maar ben dagen bezig geweest met het herinrichten van mijn ASPIRE 7520G
Wilde VISTA vervangen door XP. Toen herkende XP mijn laptopmonitor en netwerkjkaart niet.
dus geen internet en alleen beeld via mijn tweede scherm aan de extra vGA-poort
Inmiddels sronden er ook 2 versies van UBUNTU op.
Nu ben ik zover dat ik op heb gegeven alles vervangen en alleen 11.04 erop.
ben dus  schaken en website weer kwijt.
Er zitten 2 schijven van elk 250MB in die 7520G. De ene schijf is nu toegewezen aan UBUNTU.
De andere schijf bereik ik niet met GNOME, is daar wat aan te doen.?
Aldfaer heb ik wel aan de praat, inderdaad met muisproblemen dat wel.{ik heb iets gedaan via programm's uitschakelen in WINE, maar dat valt nauwelijks te reproduceren, erg gebruikersvriendelijk is het daar niet!)
De JAVA via UBUNTU -restricted .. werkt echt niet op schaken, heeft het even wel gedaan op mijn website, maar dat was maar even, nu heb ik weer veel te grote letters .
Wil er is iemand meekijken op
http://home.kabelfoon.nl/~eering/website/start.html
in een leeg vakje moet een groen boompje opkomen.
Na daar op te drukken moet er een begin van een stamboompje leedbaar zijn, met de knoppen linksboven mijn naam kiezen Eering
 en Pe*, dan zul je zien dat je dan bijvoorbeeld een leuk overzicht krijgt van mijn voorouders, waar je in kunt surfen, indien tenminste de juiste JAVA is geinstalleerd.
groet Peter

Offline Ronnie66

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/22, 20:54:03 »
Hallo helpers
heb inderdaad schaken en website aan de praat gekregen via jullie adviezen.
Maar ben dagen bezig geweest met het herinrichten van mijn ASPIRE 7520G
Wilde VISTA vervangen door XP. Toen herkende XP mijn laptopmonitor en netwerkjkaart niet.
dus geen internet en alleen beeld via mijn tweede scherm aan de extra vGA-poort
Inmiddels sronden er ook 2 versies van UBUNTU op.
Nu ben ik zover dat ik op heb gegeven alles vervangen en alleen 11.04 erop.
ben dus  schaken en website weer kwijt.
Er zitten 2 schijven van elk 250MB in die 7520G. De ene schijf is nu toegewezen aan UBUNTU.
De andere schijf bereik ik niet met GNOME, is daar wat aan te doen.?
Aldfaer heb ik wel aan de praat, inderdaad met muisproblemen dat wel.{ik heb iets gedaan via programm's uitschakelen in WINE, maar dat valt nauwelijks te reproduceren, erg gebruikersvriendelijk is het daar niet!)
De JAVA via UBUNTU -restricted .. werkt echt niet op schaken, heeft het even wel gedaan op mijn website, maar dat was maar even, nu heb ik weer veel te grote letters .
Wil er is iemand meekijken op
http://home.kabelfoon.nl/~eering/website/start.html
in een leeg vakje moet een groen boompje opkomen.
Na daar op te drukken moet er een begin van een stamboompje leedbaar zijn, met de knoppen linksboven mijn naam kiezen Eering
 en Pe*, dan zul je zien dat je dan bijvoorbeeld een leuk overzicht krijgt van mijn voorouders, waar je in kunt surfen, indien tenminste de juiste JAVA is geinstalleerd.
groet Peter

Ben ook dagen bezig geweest met Java op spellenweb en spelpunt aan de gang te krijgen ik ben na wat zoeken er achter gekomen dat je ook gewoon Sun java kan installeren niet ideaal maar het werkt nu wel allemaal hier meer info : http://sites.google.com/site/computertip/java#TOC-INSTALLEREN-VIA-DE-PARTNER-PAKKETBR