Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TomTom software voor Linux ontwikkelen  (gelezen 18960 keer)

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #25 Gepost op: 2010/02/12, 17:19:31 »
Je zou er aan toe kunnen voegen dat jullie evt bereid zijn om onder een NDA het werk te doen, er zit dacht nl ook een stukje gesloten software in TomTomHome
De code komt in een opensource project terecht, dus dan hebben ze aan die NDA niet zoveel. En ja, het meerendeel van TomTom Home is gesloten, behalve wat dingen om de TomTom mee te benaderen als bestandssysteem enz. (ext2fs o.i.d. zo uit m'n hoofd.) Verder ben ik nog minderjarig en kan ik volgens mij dus niet rechtsgeldig een NDA ondertekenen :p

Ziet er prima uit. Heb ik weinig aan op te merken. Ik moet ook wel toegeven dat ik behalve dit forum lezen zelf nog helemaal niets heb uitgezocht ;)
Misschien kun je vragen of TomTom bereid is hun medewerking te verlenen aan dit project.

Toch nog 1 opmerking :P Je vraagt nu om "enige informatie". Dat is een erg open vraag. Het zal heus niet zijn dat uit hunzelf ineens dikke papierwerken/specificaties gaan mailen van hoe hun protocollen in elkaar steken. Dat zou natuurlijk wel het mooist zijn.
Ja, hieronder iets aangepast (nog zonder NDA):
Citaat
Beste meneer/mevrouw,

Als Ubuntu GNU/Linux gebruiker (http://www.ubuntu-nl.org), vind ik het jammer dat het programma TomTom Home niet voor mijn besturingssysteem beschikbaar is.

Een groepje voornamelijk bestaande uit hobbyprogrammeurs, waaronder ik, zou daar graag verandering in brengen. We zijn van plan om een programma met soortgelijke functionaliteit als TomTom Home te schrijven, en dat te publiceren onder een opensource-licentie. We concentreren ons op het Linux-platform, maar het is mogelijk dat we later ook versies zouden uitbrengen voor andere platformen.

Mijn vraag is of TomTom enige informatie kan verstrekken die ons kan helpen bij het ontwikkelen. We concentreren ons momenteel op de categorie 'losse autonavigatiesystemen', zoals de GO en de ONE, en op de standaardfunctionaliteit als updaten van de apparaten, en nieuwe kaarten installeren.

We zijn vooral geïnteresseerd in informatie op deze gebieden:
- Wat is de locatie op TomTom-servers waar updates en kaarten gedownload kunnen worden. (In het laatste geval nadat de gebruiker een kaart heeft gekocht.)
- Wat moet er gebeuren met die gedownloade pakketten voordat ze op een TomTom navigatiesysteem kunnen worden gezet.
- Waar op de TomTom moeten die pakketten vervolgens worden gezet?

Verder is medewerking van TomTom op andere gebieden, zoals tips voor tijdens de ontwikkeling of dingen als (inzicht in) programmacode zeer welkom.

Met vriendelijke groet,
Marten de Vries

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #26 Gepost op: 2010/02/12, 17:46:17 »
Mooi! Ik zeg: "zenden die hap"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2010/02/12, 17:59:56 »
Mooi! Ik zeg: "zenden die hap"
OK, verzonden. Nu maar afwachten.

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2010/02/12, 23:15:56 »
TomTom heeft verrassend (en snel) gereageerd:
Citaat
Geachte heer ............,
Het referentienummer voor uw vraag is ........................

Helaas kunnen wij op dit moment u niet van deze informatie voorzien, echter kan ik u wel vermelden dat wij bezig zijn om de mogelijkheden van TomTom Home op Linux werkend te krijgen. Ik zou u graag willen verzoeken om even geduld te houden over de ontwikkelingen hiervan.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,
..............................
TomTom Customer Care Team
Dat is voor zover ik weet de eerste bevestiging dat ze er zelf mee bezig zijn. Dit project is dus misschien niet eens nodig!

« Reactie #29 Gepost op: 2010/02/12, 23:57:22 »
Misschien wel, mijn vertrouwen in TOM-TOM is niet erg groot, zeg maar lager dan 0,0. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #30 Gepost op: 2010/02/13, 07:57:59 »
TomTom heeft verrassend (en snel) gereageerd:
Citaat
Geachte heer ............,
Het referentienummer voor uw vraag is ........................

Helaas kunnen wij op dit moment u niet van deze informatie voorzien, echter kan ik u wel vermelden dat wij bezig zijn om de mogelijkheden van TomTom Home op Linux werkend te krijgen. Ik zou u graag willen verzoeken om even geduld te houden over de ontwikkelingen hiervan.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,
..............................
TomTom Customer Care Team
Dat is voor zover ik weet de eerste bevestiging dat ze er zelf mee bezig zijn. Dit project is dus misschien niet eens nodig!

Tsja, hoop doet leven zullen we maar zeggen, maar ik heb er weinig vertrouwen in omdat ze dit immers al jaaaaren roepen...

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2010/02/13, 16:24:47 »
Tsja, hoop doet leven zullen we maar zeggen, maar ik heb er weinig vertrouwen in omdat ze dit immers al jaaaaren roepen...
Voor zover ik weet is dit voor de eerste keer dat ze teruggemaild hebben dat ze bezig zijn om de mogelijkheden van TomTom Home op Linux werkend te krijgen. Ze roepen het dus nog niet jaren.

Opzich wil ik wel doorgaan met het project, ondanks de reactie van TomTom, maar dan wordt de eerste stap reverse-engineering, iets waar ik niet heel veel ervaring mee heb. (Wel wat met sommige dingen die daarbij nuttig kunnen zijn, zoals netwerkverkeer monitoren, dat gebruik ik wel eens om te kijken wat zelfgeschreven apps, of apps die ik niet vertrouw versturen.)

Verder kan het gedrag van TomTom Home per TomTom versie verschillen. We hebben dus meerdere mensen nodig om dat te doen. (Ik heb dacht ik uit mijn hoofd de TomTom XL 30.)

Update: Ik heb een antwoord naar TomTom gestuurt waarin ik vraag of ze een indicatie kunnen geven over de tijd die het gaat duren voordat 'TomTom Home voor Linux' uitkomt.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/13, 16:37:49 door commandoline »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #32 Gepost op: 2010/02/13, 17:33:01 »
Voor zover ik weet is dit voor de eerste keer dat ze teruggemaild hebben dat ze bezig zijn om de mogelijkheden van TomTom Home op Linux werkend te krijgen. Ze roepen het dus nog niet jaren.

Jaren is wat overdreven, maar hier wordt de eerste hoop op zo'n Linux-versie gegeven:

Citaat
Wij kunnen u helaas niet voorspellen wanneer Linux ondersteund zal worden door TomTom HOME. Wij raden u aan om de nieuwsbrief in de gaten te houden.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/tomtom-bezitters-doe-mee-en-vraag-om-tomtom-home-voor-linux!/msg232580/#msg232580

Dit dateert van april 2008, bijna 2 jaar geleden. Uit alles wat we tot nu toe hebben gezien, is Tomtom niet enthousiast over iets wat met Linux te maken heeft (behalve dan als OS voor het apparaat zelf). En als zo'n bedrijf niet echt wilt, dan is het trekken aan een dood paard.

Maar goed, wie weet laten ze hun passieve houding mbt een Tomtom-home versie voor Linux idd varen en krijgen we óf die app van Tomtom of ze sturen de specs af.

Wat betreft reverse engineering: dit kost gigantisch veel tijd en vereist een zeer hoog technisch niveau. Buiten dat punt is nog veel belangrijker: het mag de fabrikant niet tegenwerken in de realiseren van hun bedrijfsdoelen. Want dan kan dat bedrijf het moeizaam verkregen resultaat in één klap ongedaan maken of sterk bemoeilijken door bv een firmware-upgrade. Dat laatste zie je bv terugkomen bij de iPod icm verschillende Open Source-pakketten en bv Rockbox (firmware vervanger voor iPod); dit wordt dan een soort kat-en-muis spel waar steeds zinloos veel energie gestoken moet worden om weer aan te sluiten bij de laatste upgrade (software, firmware).

Het mooiste zou dus zijn als ze dus de specs vrijgeven en daar actief aan meewerken om de specs ook actueel te houden.

Offline Emil

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/02/13, 17:43:37 »
Je moet niet heel TomTom Home gaan reverse engineeren, ik denk dat er al veel mensen zijn als ze simpel kaarten kunnen toevoegen.
Aangezien iemand zei dat je dat handmatig kunt doen kan het helemaal niet zo'n klus zijn om een simpel programma te maken waarbij je je kaart invoert en dat het programma vanzelf deze op de juiste plaats in je TomTom steekt.

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #34 Gepost op: 2010/02/13, 17:55:47 »
Je moet niet heel TomTom Home gaan reverse engineeren, ik denk dat er al veel mensen zijn als ze simpel kaarten kunnen toevoegen.
Aangezien iemand zei dat je dat handmatig kunt doen kan het helemaal niet zo'n klus zijn om een simpel programma te maken waarbij je je kaart invoert en dat het programma vanzelf deze op de juiste plaats in je TomTom steekt.
Klopt, maar dingen als updates van de software/mapshare bijv. is ook wel interessant.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/28, 15:49:39 »
Heeft TomTom al iets ondernomen?    XD
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/28, 19:56:36 »
Vast wel, maar ze weten niet hoe ze die .exe aan de praat krijgen op linux XD :rolleyes:

« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/29, 00:09:37 »
Vast wel, maar ze weten niet hoe ze die .exe aan de praat krijgen op linux XD :rolleyes:

Daar lijkt het inderdaad op.     :evil:
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)