Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is dit handig (mount en homedir vraag)  (gelezen 1401 keer)

Scartie

• Gast
Is dit handig (mount en homedir vraag)
« Gepost op: 2007/01/24, 18:41:22 »
Ik ben een web server aan het opzetten, en nu zit ik met een vraag. namelijk:

Ik heb de server zo opgezet dat de home dir er zo uit komt te zien: /home/group/user, en nu is het de bedoeling dat er in de group dir een mapje komt met daarin de website (de user dir is dan voor de gebruiker zodat die daar wat eigen files kwijt kan, en omdat ik de server zo op wil zetten dat er meerdere users (uit dezelfde groep natuurlijk) de website kunnen aanpassen.

Nu heb ik dat gedaan door de www dir in de group dir te mounten naar de user dir (met mount --bind), nu is mijn vraag is dat makkelijk (denk ook aan een server met meer dan 2 sites misschien over een tijdje) want ik moet dan natuurlijk voor iedere gebruiker de www dir mounten naar hun user dir, maar volgens mij is dat nogal omslachtig.

Ps. ik heb in vsftpd iedereen ge-chroot in hun user dir (want dit kan niet in de group dir toch??)

Ter verduidelijking hier dus mijn home dir als het ware
|
-Group1
|    |
|    -www1
|    -user1
|        |
|        -www1 (Mounted)
|    -user2
|        |
|        -www1 (Mounted)
-Group2
      |
      -www2
      -user3
           |
           -www2 (Mounted)
      -user4
          |
          -www2 (Mounted)
Enz. enz.

Ik heb dit ook al getest en het werkt, maar zoals ik al zei is het volgens mij zo heel omslachtig en ik weet niet hoe het met de snelheid zit van linux als ik zo een bult ga mounten (laat staan het geheugen gebruik), maar ik had wel het probleem dat nadat ik de computer opnieuw opstarte de gemounte dir niet meer gemount was, hoe kan ik het zo krijgen dat hij gewoon weer gemount wordt na een herstart?

Alvast bedankt voor de reacties

Gegroet
Scartie

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/24, 19:50:07 »
Waarom mounten? Je kan toch ook met symbolische of harde links werken (commando: ln). In dat geval zal dus www1 en www2 één keer gemount worden en in de userdir leg je gewoon symbolische links.

Scartie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/24, 22:58:22 »
Ik heb hem gemount omdat ik met een soft-link niet met de ftp server in de gelinkte map kan komen (en aangezien een hard link niet op een dir werkt heb ik dat niet kunnen proberen).

Even voor de duidelijkheid, als ik dus 2 groups heb met 2 aparte web-sites heb ik dus 2 aparte www dirs (1 voor group1 en 1 voor group2, dit zijn dus niet dezelfde www dirs), en die aparte sites staan in de group dir (/home/group1/www) en die heb ik dus gemount naar de users (/home/group1/user1/www), en de gebruikers kunnen alleen in hun user dir komen.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/26, 08:29:45 »
Juist. Een chrooted omgeving laat niet toe om symlinks te volgen. Was ik even vergeten sorry :(
Volgens mij moet hier toch wel een eenvoudigere oplossing voor bestaan.

Scartie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/27, 23:25:33 »
Ja volgens mij moet er een makkelijkere optie zijn, want iedere keer je fstab aanpassen dat lijkt mij ook niks.

Ik weet niet hoe het bij andere linux servers gaat (lijkt mij dat grote providers die op linux draaien ook niet iedere keer het systeem aanpassen).

Als iemand het weet mag hij het gerust zeggen ;), denk dat er veel meer mensen me geholpen zijn dan

Gegroet
Scartie

markei

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/28, 00:32:33 »
De meeste grote providers maken gebruik van de module user dirs van Apache, even in je apache.conf userdirs aanzetten en eventueel pad wijzigen. Vervolgens kan iedere gebruiker een mapje in zijn/haar homedir aanmaken (standaard public_html) en is deze 'website' te bereiken via http://server/~gebruikersnaam

Hoop dat je er wat aan hebt

Scartie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/28, 13:34:28 »
Ik zal daar eens naar kijken, lijkt me wel handig.

Bedankt

Ps. ik heb denk al een oplossing gevonden voor mijn homedir probleem, ik gebruik nu proftpd die heeft de optie om achter DefaultRoot (chroot in vsftpd) een group neer te zetten zodat die DefaultRoot alleen gebruikt kan worden door die bepaalde groep.
Bv. DefaultRoot /home/group1 group1, dan zit dus group1 in die map (hij begint dan wel bij de user die heeft ingelogd maar die kan dan gewoon 1 dir omhoog en dan zit hij in de group map).