Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoveel spijt van update naar 11.04 [al iets minder spijt nu door aanpassingen]  (gelezen 9292 keer)

Offline kieppie

• Lid
file:///home/rick/Afbeeldingen/Schermafdruk-2.png

De file kan ik niet zien, deze moet je eerst uploaden met Imageshack o.i.d.
Als de xorg.conf leeg is, heb je of het commando niet goed ingevuld of je hebt de verkeerde driver.
Open het Ubuntu software centrum en type in het zoekveld xserver intel Staat er een driver geïnstalleerd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jolo

• Lid
Waarom zou de xorg.conf niet leeg mogen zijn. Die heb ik hier ook niet, op de laptop uit mijn onderschrift. Die ook een Intel grafische kaart heeft. Om te checken of de Intel driver correct is geladen, gebruik ikzelf liever dit commando
cat /var/log/Xorg.0.log | grep intel [Enter]

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Van mij mag xorg.conf leeg zijn, maar dat heb ik nooit bij een intel-kaart gezien. Intel kaarten zijn niet de makkelijkste met de drivers. Dan wil ik wel graag weten welke kaart je hebt van Intel en welke driver je gebruikt, zou de eerste zijn die out of the box werkt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jolo

• Lid
Dan wil ik wel graag weten welke kaart je hebt van Intel
Deze
[    15.101] (II) intel(0): Integrated Graphics Chipset: Intel(R) 965GM
[    15.101] (--) intel(0): Chipset: "965GM"

en welke driver je gebruik
Open bron driver
[    15.817] (II) intel(0): [DRI2]   DRI driver: i965
[    15.871] (II) intel(0): [XvMC] i965_xvmc driver initialized.
[    15.884] (II) AIGLX: Trying DRI driver /usr/lib/dri/i965_dri.so
[    15.970] (II) AIGLX: Loaded and initialized i965
Maar het zou best kunnen dat een ouder Intel chip minder makkelijk is.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

• Lid
Bij 10.10 werkte mijn intel kaart ook niet perfect maar 11.04 heeft betere intel ondersteuning.
Maar blijkbaar dus nog niet voor alle kaarten.

Ja ik heb er ook spijt van, want mijn PC werd vooral traag. En die launcher is leuk bedacht, maar irriteerde doordat je hem niet kleiner kunt maken en niet vast kunt zetten.
Ook met de menubalk werd raar omgegaan. Firefox opende opeens op bijna de hele schermgrootte en de pagina locatie werd op mn menubalk geprojecteerd.
Natuurlijk eerst op de Ubuntu Klassieke stijl gezet, maar het systeem bleef erg traag. Opstarttijd bijna 3 minuten.

Wat nu te doen? Ik heb eerst  al mn data maar eens rustig gebackupped op een losse USB schijf. Toen heb mn hele pc opnieuw ingericht met Ubuntu 10.4 LTS op een aparte EXT3 partitie.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt gelijk maar mn harddisk te vervangen voor een 1TB S-ATA van 49 euro bij de Dynabite. Plus 15 euro voor een stroom-data kabeltje.
Na wat gepriegel met instellingen in de BIOS werd deze S-ATA HD gelukkig "herkend".

Een paar problemen: AdBlock terroriseerde opeens mijn Ziggo Webmail (JAVA bleef hangen op 20%), dus uitgezet voor deze pagina.
Ook moest ik alle extra programmas als aMSN, KompoZer, Kdenlive, FireFTP en Firewall opnieuw installeren.

Data teruggezet, en voilá: een heerlijk snel systeem. Opstarttijd 55 seconden van koude start, aanlog tot opstarten Firefox. Ik ben weer blij en blijf voorlopig bij deze LTS versie.

Lesje geleerd: ALTIJD je data backuppen!

Offline vanadium

• Lid
Ja ik heb er ook spijt van, want mijn PC werd vooral traag. En die launcher is leuk bedacht, maar irriteerde doordat je hem niet kleiner kunt maken en niet vast kunt zetten.
Dit kan wel, maar voorlopig nog niet "officieel": er is nog geen interface voorzien om die instelling aan te passen. Zelf heb ik mijn iconen verkleind tot 32x32, en het "verbergen" uitgezet.

Zo doe je het:
1) Installeer Advanced Desktop Effect Settings (ccsm) via "ubuntu Software Center"
2) Open ccsm via de launcher: Super "compiz" (of "ccsm") gevolgd door <enter>
3) Inccsm, type "Unity" in "Filter"
4) Klik "Ubuntu Unity plugin" en je kan één en ander configureren.

Citaat
Ook met de menubalk werd raar omgegaan. Firefox opende opeens op bijna de hele schermgrootte en de pagina locatie werd op mn menubalk geprojecteerd.
Hier is iets mis.
Citaat
Natuurlijk eerst op de Ubuntu Klassieke stijl gezet, maar het systeem bleef erg traag. Opstarttijd bijna 3 minuten.
Ook niet normaal. Wat geberut er als je de Klassieke stijl kiest ZONDER desktopeffecten?

Citaat
Data teruggezet, en voilá: een heerlijk snel systeem. Opstarttijd 55 seconden van koude start, aanlog tot opstarten Firefox. Ik ben weer blij en blijf voorlopig bij deze LTS versie.
Dit lijkt vooral een probleem met de grafische kaart. Met Ubuntu 11.04 blijkt dat een probleem te zijn. Jammer, want zo haken gebruikers die het voor het eerst proberen, af.

Het is inderdaad verstandig om nu nog bij de LTS te blijven, misschien zelfs nog voor een jaar. Want ook 11.10 wordt een versie met grote veranderingen (overgang naar Gnome 3), en ook die versie zal zijn ruwe kanten hebben. Dan is er nog wat gelegenheid om te "stabiliseren" naar de 12.04, de volgende LTS versie.

Wat nu te doen? Ik heb eerst  al mn data maar eens rustig gebackupped op een losse USB schijf. Toen heb mn hele pc opnieuw ingericht met Ubuntu 10.4 LTS op een aparte EXT3 partitie.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt gelijk maar mn harddisk te vervangen voor een 1TB S-ATA van 49 euro bij de Dynabite. Plus 15 euro voor een stroom-data kabeltje.
Na wat gepriegel met instellingen in de BIOS werd deze S-ATA HD gelukkig "herkend".

Een paar problemen: AdBlock terroriseerde opeens mijn Ziggo Webmail (JAVA bleef hangen op 20%), dus uitgezet voor deze pagina.
Ook moest ik alle extra programmas als aMSN, KompoZer, Kdenlive, FireFTP en Firewall opnieuw installeren.

Lesje geleerd: ALTIJD je data backuppen!

Backup is belangrijk inderdaad, kan niet vaak genoeg gezegd worden :P

Nog even over die backup:

Met programmas als Testdisk en Photorec ben IK nooit ver gekomen: ze leveren duizenden restanten /  lijken van files op waar je met enig fatsoen niet in kan zoeken. Dat is leuk voor een geheugenkaartje, niet voor een schijf van 400GB.

Ubuntu 10.4 LTS overschreef ook mijn ext4 data partitie, terwijl ik duidelijk heb aangegeven op de al bestaande aparte Ubuntu partitie te willen installeren (handmatige schijfindeling). Volgens het systeem staat er inderdaad nog 385GB data op die partitie, maar helaas niet meer te benaderen.

Ik druk iedereen op het hart: investeer in een losse USB harddisk van 1TB en kopieer al je data daar heen. Werk het wekelijks bij met copy-paste. Heb mn lesje wel gehad met het verliezen van een aantal fotoarchieven, digitale film en de belastingaangifte van 2010. Vreselijk.

Een enthousiast Ubuntu gebruiker ben ik wel, op mn hoofd-PC staat al jaren geen Windows meer.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 19:17:10 door UbuntuMonster »

Offline liawim

• Lid
yep, Ik sla zelf al standaard belangrijke bestanden zoals afbeeldingen e.d.g. direct naar de externe hd op. Scheelt je een hoop kopieer werk. En als er wat met je besturingssysteem aan de hand is zijn je bestanden veilig.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 19:45:18 door liawim »

yep, Ik sla zelf al standaard belangrijke bestanden zoals afbeeldingen e.d.g. direct naar de externe hd op. Scheelt je een hoop kopieer werk. En als er wat met je besturingssysteem aan de hand is zijn je bestanden veilig.  ;)

Het is veiliger om, zeker belangrijke documenten, redundant op te slaan. De externe HD kan net zo goed crashen als je vaste HD. Dus je kan beter zorgen dat die bestanden ook gewoon in je /home staan.

Offline kieppie

• Lid
nou:

X.Org X server -- Intel i8xx, i9xx display driver
en
X.Org X server -- I740 display driver

die zijn geïnstalleerd  ;)

Offline liawim

• Lid
tja, niks is zeker in het leven alles kan gebeuren. je kan ook een back-up van de back-up van de back-up maken voor de zekerheid of opslaan op dvd kan ook. maar die kunnen ook beschadigen enz.   =D
Naar mijn idee zal een interne hd sneller crashen omdat daar ook vaak een besturingsysteem opstaat.

Mijn probleem is met alles dubbel opslaan is dat ik opgegeven moment niet meer weet wat ik wel en wat ik  niet dubbel opgeslagen heb. tegenwoordig kan je op hd zoveel bewaren. :)

Offline vanadium

• Lid
Met rsync ziet de computer zelf wat je al dubbel opgeslagen hebt en wat niet.

Ik backup 2x per week met het volgende commando: cp -ruv /home /media/LaCie
Dit commando maakt alleen van nieuwe files of van gewijzigde files een copy naar de externe HD.

Ook ik heb spijt van installatie 11.04.

Ik denk dat ik vandaag terug ga naar 10.10. Gewoon opnieuw installeren.

Ubuntu user # 30077

Offline vanadium

• Lid
Drie laptopjes hier, twee HPs en een Dell, hebben hier een shiny new Unity desktop.

Dat je met cp ook op die wijze kan werken, wist ik niet. Ik gebruik hier rsync voor. Met rsync kan je ervoor zorgen dat gewiste bestanden ook  in de backup gewist worden: rsync -av --delete bron bestemming

Offline kieppie

• Lid
kan niemand het oplossen???  :|

Kieppie:

hoe is het beeld als je bij het opstarten van je PC de BIOS opent (met ESC of DEL oid), of Ubuntu start vanaf een livecd? Als je dan ook rare letters hebt is je videokaart niet goed. Als je een losse videokaart hebt, probeer die dan eens voorzichtig uit zn slot te trekken en weer terug te zetten (als je pc uit staat). Soms is het stof of een slechte verbinding met het moederbord.
Uiteindelijk kan ook je scherm defect zijn. Heb je al eens een ander scherm aan je pc gehangen?

Laat ons weten hoe het afgelopen is!

Succes,