Ja ik heb er ook spijt van, want mijn PC werd vooral traag. En die launcher is leuk bedacht, maar irriteerde doordat je hem niet kleiner kunt maken en niet vast kunt zetten.
Dit kan wel, maar voorlopig nog niet "officieel": er is nog geen interface voorzien om die instelling aan te passen. Zelf heb ik mijn iconen verkleind tot 32x32, en het "verbergen" uitgezet.
Zo doe je het:
1) Installeer Advanced Desktop Effect Settings (ccsm) via "ubuntu Software Center"
2) Open ccsm via de launcher: Super "compiz" (of "ccsm") gevolgd door <enter>
3) Inccsm, type "Unity" in "Filter"
4) Klik "Ubuntu Unity plugin" en je kan één en ander configureren.
Ook met de menubalk werd raar omgegaan. Firefox opende opeens op bijna de hele schermgrootte en de pagina locatie werd op mn menubalk geprojecteerd.
Hier is iets mis.
Natuurlijk eerst op de Ubuntu Klassieke stijl gezet, maar het systeem bleef erg traag. Opstarttijd bijna 3 minuten.
Ook niet normaal. Wat geberut er als je de Klassieke stijl kiest ZONDER desktopeffecten?
Data teruggezet, en voilá: een heerlijk snel systeem. Opstarttijd 55 seconden van koude start, aanlog tot opstarten Firefox. Ik ben weer blij en blijf voorlopig bij deze LTS versie.
Dit lijkt vooral een probleem met de grafische kaart. Met Ubuntu 11.04 blijkt dat een probleem te zijn. Jammer, want zo haken gebruikers die het voor het eerst proberen, af.
Het is inderdaad verstandig om nu nog bij de LTS te blijven, misschien zelfs nog voor een jaar. Want ook 11.10 wordt een versie met grote veranderingen (overgang naar Gnome 3), en ook die versie zal zijn ruwe kanten hebben. Dan is er nog wat gelegenheid om te "stabiliseren" naar de 12.04, de volgende LTS versie.