Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]geluid xawtv weg na install 10.04  (gelezen 7205 keer)

Re: geluid xawtv weg na install 10.04
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/14, 20:13:33 »
Dat komt omdat niet alle hardware fabrikanten linux drivers maken, zolang Windows het meest gebruikte systeem is zullen ze uit commercieel oogpunt geen linux drivers maken. Daardoor ben je aangewezen op de goedwillendheid van programmeurs van de linux gemeenschap, maar ook hier wordt wel gekeken naar wat de meest gangbare kaarten zijn. Dus dan blijft er vaak niet anders over om met kunst en vliegwerk zelf een oplossing te verkrijgen. Ik vind dit geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat iemand die nog niet zolang bezig is of gewoon geen zin heeft, om dit allemaal uit te zoeken. Dat je daarom terug verlangt naar Windows kan ik mij voorstellen. Maar aan de ander kant als je het uiteindelijk toch voor elkaar krijgt......
Voor alsa zoeken op alsa-base en voor PulseAudio zoeken op pulseaudio Let op, alleen kleine letters gebruiken, Linux maakt nl wel onderscheid tussen hoofd en kleine letters in tegen stelling tot Windows.

Even nog mijn configuratie file.
options saa7134 card=65 tuner=54
De nummers zijn afhankelijk van het type en merk kaart. Dus dat kan je niet klakkeloos overnemen.

En verder, soms moet je de dingen even naast je neerleggen om later met frisse moed verder te gaan.
Ik weet niet of je nog dualboot draait? Dan zou ik voorlopig tv kijken op Windows.
Tenzij je zegt, nee, ik moet en ik zal tv kijken op Linux, dan gaan we gewoon door.
Aan jou de keuze, ik lees wel wat je verder wilt. :)

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/15, 12:43:34 »
Gijsbert: eerlijk gezegd wil ik van windows af, maar die TV is voor mij (slechtziende)
 heel belangrijk.
Als ik nu bij elke release-wijziging van Ubuntu weken moeten knoeien om die kaart weer actief te krijgen... dat zie ik niet zitten.
Af en toe is er zo'n frustratiemoment hé.
ik reken mezelf nog steeds bij de dummy-linuxers,
 dus zelf iets vinden zou een gelukstreffer van jewelste zijn.

Toch nog 2 vraagjes:
- waar vind ik dat kaart- en tunernr?
- als alles werkt op mijn 9.04, dan moet er toch ergens een bestand zijn met de goede instellingen?
ik heb al eens de modprode.d in zijn geheel gecopieerd,
maar toen wou 10.04 niet meer opstarten.

(ik heb 9.04 nog op een andere externe HD)

« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/15, 20:12:55 »
Ik begrijp dat TV voor je heel belangrijk is, des te vervelender dat het niet altijd direct werkt op Linux. Maar ik denk dat het al een stuk prettiger wordt als je achter de juiste configuratie files komt. Dus beginnen we maar met te kijken welke kaart en tuner nummer hebt.
In deze link staan alle  kaarten met een saa7134 chip die in de kernel opgenomen zijn:
http://www.mjmwired.net/kernel/Documentation/video4linux/CARDLIST.saa7134
Uit je desmeg kwam dit na voren:[   20.790211] saa7134[0]: subsystem: 16be:0003, board: Medion 7134 [card=12,autodetected]
Als je nu in de lijst kijkt zie je bij 12 (tweede kolom) 12 -> Medion 7134   [16be:0003,16be:5000] Dit is in iedergeval in overeenstemming met elkaar. Nu het tuner nummer nog vinden. Voor radio ontvangst, deze kan je in principe ook op de waarde nul zetten of je typt in de terminal
dmesg | grep saa7133 kan je de uitkomst bijvoegen in een tekstbestand?
Als je 9.04 nog hebt, kijk dan in modprobe.d of er een bestandje staat met in de naam saa7134 of tv o.i.d. Of je kan ook in de terminal dit commando geven dir /etc/modprobe.d en het lijstje hier plaatsen?
Dan krijg je iets dergelijks te zien:
───[gijs@gijs-desktop]──[19:57]──> /home/gijs
 $ dir /etc/modprobe.d
alsa-base.conf              blacklist-watchdog.conf
alsa-base.conf.dpkg-dist    intel-5300-iwlagn-disable11n.conf
blacklist-ath_pci.conf      libpisock9.conf
blacklist.conf              modprobe
blacklist-firewire.conf     modprobe.conf
blacklist-framebuffer.conf  nvidia-graphics-drivers.conf
blacklist-modem.conf        oss-compat.conf
blacklist-oss.conf          saa7134.conf
En voer dit commando ook eens uit gedit /etc/modules en zet de inhoud daarvan ook hier neer. Dan krijg je iets dergelijks:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
rtc

# Generated by sensors-detect on Sun Sep 19 21:18:13 2010
# Chip drivers
coretemp
it87
modprobe
Voor mijn vorige kaart zette ik hier wat opties neer om geluid te krijgen.
Ik kwam hier http://sites.google.com/site/jobinau2/saa7130basedtvtunercardunderlinux dit nog tegen:
saa7130 audio / sound
Many times audio is the difficult part to get working. But the funniest fact is that SAA7430 is not doing any audio processing.
Infact that is the major differece between SAA7130 and its siblings like SAA7133,SAA7134,SAA7135 etc.
i think its worth to understand why audio is not working.
This chip just allows the audio to pass though the chip untoched.
So what could be blocking the sound?
I had to go though the datasheets provided by Philips to understand some facts,
So this chip do not have the feature to place the audio to system bus (like PCI). it just allows the sound to passthough (analog) and that will be availble on the card (audio out).
So SAA7130 tuner cards will ship with a 2 end connector to connect its audio out to your line-in.
we need to connect that audio-out to line-in of the sound card to get the sound to system.

so the end result is: modules like saa7134_alsa or saa7134_oss are not requied and will not work for saa7130 cards
I know lot of people still fighting with ALSA tools like arecrod to get the sound from this card. They may get read errors from the device.
So you need not go behind arecord or sox.
because your TV sound is not there. and you are looking for something does not exists :)

Before starting any experiments, please connect your speaker/aplifier input to audio-out of the tv-tuner card bord directly.
The best way is to directly plug your headphone to the tuner card.
this is to ensure that the sound is not muted inside the sysetem.
if you connected to amplifier please keep the volume very less otherwise you may loose your ear drum once you rectify the audio problems. :)

You may find that by default TV sound is muted. why so?
here is the answer. That is because of the default behavior of SAA7130 chip. it should be like that
because SAA7130 relies on loop back cable to your sound card. so you are loosing your line-in port for other purposes
to address this problem SAA7130 accepts 2 audio in connections (both sterio). one set of pins for TV audio from the Tuner / IF section.
another is to provide line-in fuctionality.
SAA7130 allows you to connect your actual line-in requiremnts like input from your cassete player
many TV cards do not have line-in ports. but the chip sitting in the card provides that feature. sounds nonsence right?.
So by default SAA7130 connects it line-in input to its passthough output. and TV sound is disconnected.
Now let me tell you the problem you need to rectify. we need to initalize the card with right flags in place to connect its tv audio to its passthough output

So I started my efforts to findout a suitable card number, which can put my cards internal switch to pass the audio from TV to passthough output
it was a furstrating brute force method and spend long hours...many times ended with system reboots..
many times got noice with very low audio in the backgroud...
finally i arived at a card number which can put the right switch for audio. Now i am getting a very clear audio out!
Een klein beetje zoals ik ook het juiste kaarnummer heb verkregen, echter bij jou zou het kaart nummer 12 de juiste moeten zijn.
Ik vermoed alleen dat bij jou nog de configuratie fle neergezet moet worden.
Ik wacht even je antwoorden af. :)

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/15, 21:28:57 »
Ik apprecieer ten zeerste al het werk dat je voor mij doet; gijsbert.
Beide commando's heb ik alvast gelist hieronder, de rest moet ik nog lezen.
-outpur van modprobe.d in 9.04
illy@willy-desktop:~$ dir /etc/modprobe.d
alsa-base.conf blacklist-framebuffer.conf  dkms.conf
blacklist-ath_pci.conf blacklist-modem.conf      libpisock9.conf
blacklist.conf blacklist-oss.conf
blacklist-firewire.conf  blacklist-watchdog.conf
ourput van gedit /etc/modules    onder 9.04
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp

« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/15, 23:30:56 »
Daar staat niet veel bijzonders in. Ik heb nog even in je vorige dmesg gekeken, daar staat dit [   21.860535] saa7134[0]/alsa: saa7134[0] at 0xe2426000 irq 19 registered as card -2 dit laatste viel mij op bij mij is dit [   26.796493] saa7133[0]/alsa: saa7133[0] at 0xfdeff000 irq 20 registered as card -1 Ik denk dat daar een probleem is,maar 100 % zeker ben ik daar nog niet van. Ik moet nog even achterhalen hoe je die waarde te veranderen is. Ik denk wel dat je voor in modprobe.d nog een config file nodig hebt zodat de kaart ook bij elke opstart als de juiste kaart(12) wordt gezien.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/16, 18:30:22 »
ik zal straks die 9.04 eens terug opstarten en kijken wat daar staat bij dmesg ivm card-1 of card-2
EDIT: in 9.04 is dit ook card -2
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 22:02:49 door wolfke »

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/03/22, 19:56:26 »
nog iemand een idee? :'(

Offline JeanC

• Lid
    • www.jcremers.com
« Reactie #32 Gepost op: 2011/03/23, 10:37:08 »
Compliment aan de hulpvaardigheid in deze threat.

Vraag: staat in die quote een paar posts geleden niet letterlijk dat je voor deze kaart een hardware kabel moet aansluiten en dat je softwarematig kunt blijven zoeken tot je een ons weegt?

Dan misschien een tip: om iets op linux werkend te krijgen is het soms makkelijker om gewoon iets andere hardware te kopen. (ik kreeg m'n usb poorten alleen traag aan de praat omdat ze als usb 1.0 werden gezien, een ander 2e hands kaartje van 2 euro lostte het probleem gewoon helemaal op en het ding boot nog sneller ook).

Succes.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/03/23, 19:05:59 »
Als je inderdaad een audio uitgang hebt op je tv kaart zou je deze met een kabeltje met de line in van je geluidskaart moeten verbinden, maar als ik het zo terug lees, werkt de kaart onder 9.04 wel. Maar zoals ik zelf aangaf ik heb op de printplaat van tv kaart zelf een kabeltje aangesloten en deze op de cd-ingang van mijn geluidskaart printplaat aangesloten. Niet de geëigende manier maar het werkt wel.
Nog even over je configuratie file, open als root de map /etc/modprobe.d en maak een nieuwe file aan. In de terminal type je gksudo nautilus, vervolgens navigeer je naar de map /etc/modprobe.d, klik met de rechtermuis op een leeg gedeelte in de map, kies in het menu Document aanmaken>leeg bestand. Open dit lege besand en zet hierin deze regel options saa7134 card=12 tuner=0 Sla het bestand op als
SAA7134.conf Start de computer opnieuw op, kijk eerst of je geluid hebt. Zo niet, kan je dan de uitkomst van deze commando's geven in de terminal
aplay -L en aplay -l

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/03/24, 22:06:00 »
@Gijsbert; ik heb spijtig geen audiouitgang op die TVkaart en zoals je zelf zegt... op 9.04 werkt het allemaal.
Ik zal zeker morgenavond die modprobe  aanpassen zoals je voorstelt. en laat dan iets weten.

ps; als er een prijs is voor hulpvaardigheid, heb je die wat mij betreft zeker gewonnen.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/03/25, 20:25:01 »
conf bestanf aangemaakt, herstart maar geen geluid op YV.
erg hé.

willy@willy-desktop:~$ aplay -L
pulse
    Playback/recording through the PulseAudio sound server
front:CARD=SI7012,DEV=0
    SiS SI7012, SiS SI7012
    Front speakers
surround40:CARD=SI7012,DEV=0
    SiS SI7012, SiS SI7012
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=SI7012,DEV=0
    SiS SI7012, SiS SI7012
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=SI7012,DEV=0
    SiS SI7012, SiS SI7012
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=SI7012,DEV=0
    SiS SI7012, SiS SI7012
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
iec958:CARD=SI7012,DEV=0
    SiS SI7012, SiS SI7012
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output
willy@willy-desktop:~$

willy@willy-desktop:~$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: SI7012 [SiS SI7012], apparaat 0: Intel ICH [SiS SI7012]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
willy@willy-desktop:~$

« Reactie #36 Gepost op: 2011/03/25, 22:17:38 »
Een taaie dat geluid. :(
Installeer via het Software Centrum of Synaptic pavucontrol kijk eens of hier het audiodeel van je tv kaart als regelaar zichtbaar is.
PulseAudio Volume Control (pavucontrol) is a simple GTK+ based volume
control tool (mixer) for the PulseAudio sound server. In contrast to
classic mixer tools this one allows you to control both the volume of
hardware devices and of each playback stream separately. It also allows
you to redirect a playback stream to another output device without
interrupting playback.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/03/26, 16:59:50 »
Ik zal straks die 10.04 weer eens in gang sleuren en dat dan doen.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/03/26, 22:50:48 »
ik heb dat geinstalleerd en kreeg heel bizarre resultaten:
- geen enkel bron gaf nog geluid.
- TVkaart geeft geluid, ZELFS als er geen tvprog opgestart was!!!!
- xawTV gaf geluid ALLEEN als pulseaudio opgestart was.

Na heel wat zoekwerk (want er is bitter weinig uitleg in pulseaudio) in de config:
- gezien dat er 2  profielen zijn voor "intern"(?) geluid, waarvan er 1 meer dan 20 mogelijke
instellingen heeft.
- als 1ste profiel op OUTPUT staat en het 2de op UIT, werkt alles (JAJA; ALLES) XD XD XD XD
Zoniet krijg ge dus heel nare/rare effecten (vb. Youtube opstarten en geluid van TV krijgen,
zelfs als er geen TVprog actief is enz enz.)

--> ik zag dat er bij de install van pulseaudio een lib*** meegeinstalleerd werd, misschien is die de redder dat alles werkt!!!??
ik weet wel niet meer dewelke, kan ik dir ergens zien? (dit is misschien nuttig voor ander mensen)

--> ik vermoed dus dat het aanmaken van die modprobe conf. file niet nodig zal geweest zijn???
--> ik zou eigenlijk mijn 10.04 moeten herinstalleren op een andere gegevendrager,
maar zal hem verhuizen met clonezilla, want wie weet.......

--> een SUPER DANK U aan Gijsbert, zonder hem was dit niet gelukt.
Hij verdient wel het ereteken van hulpvaardigheid.

« Reactie #39 Gepost op: 2011/03/26, 23:02:09 »
Als je in Synaptic zoekt, (met Zoeken, dus niet Snel zoeken), op pulseaudio krijg je alle programma's te zien die enigszins met pulseaudio te maken hebben, ook de libs. Aan het groene vierkantje ervoor, kan je zien of het programma/lib is geïnstalleerd.

Kijk voor PulseAudio op bijv. http://pulseaudio.org/ of http://www.raptorman18.110mb.com/Linux/HowTos/Pulseaudio1.html  en
http://www.raptorman18.110mb.com/Linux/HowTos/Pulseaudio2.html maar er is nog veel meer te vinden.

Ik zou geen clonezilla gebruiken, maar kijken of het reproduceerbaar is op bijv. 10.10 of 11.04 als deze uit is. Je kan natuurlijk altijd met clonezilla een exacte kopie maken van je huidige installatie, is nooit weg. :)

Het ereteken zet ik om naar het ereteken voor doorzettingsvermogen voor Wolfke.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/26, 23:53:17 door Gijsbert »

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/03/27, 00:03:20 »
het zijn teveel libs¨¨ die te maken hebben met pulseaudio en die geintalleerd zijn,.