Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vensters maximaliseren  (gelezen 5693 keer)

Vensters maximaliseren
« Gepost op: 2011/03/22, 16:15:14 »
Heb besloten ubuntu (10.10) uit te gaan proberen. Heb al heel wat handleidingen doorgespit en het besturingssysteem bevalt me wel.

Een kleinigheidje waar ik al een tijdje naar zoek:

Hoe laat ik google-chrome standaard gemaximaliseerd openen? De windows toetsencombinatie hiervoor werkt niet en ik vind het in zekere zin toch wel storend zo'n half venster...

Alvast bedankt

Re: Vensters maximaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/22, 21:57:36 »
Doet F11 niets? Anders bovenin de menubalk, op icoontje maximaliseren klikken.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/22, 22:03:37 »
Welkom op het forum richard :)

Paul, dat is totaal niet wat hij vraagt. Hij wil dat het venster van Chrome sowieso al gemaximaliseerd opstart, zonder dat zelf te hoeven doen dus. En F11 zorgt niet voor een gemaximaliseerd venster maar volledig scherm.

Maar ik ben een beetje uit GNOME, dus wie weet kan iemand anders hem helpen. Maar nu weet je in ieder geval waar ie naar op zoek is ;)

« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/23, 07:23:58 »
Wat ik me zo zou kunnen bedenken, is dat als je chrome met een eventuele speciale parameter opstart, dat hij het dan wel doet.

Als je in de terminal man chrome geeft, kun je daar geschikte opties vinden?

(misschien is het man google-chrome, geen idee...)

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/23, 10:23:41 »
In het menu bij System -> Preferences -> Keyboard shortcuts (sneltoetsen?) kun je daar een sneltoets voor instellen.
Bij mij heet de optie: "toggle maximization state"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/23, 14:42:19 »
Hoe laat ik google-chrome standaard gemaximaliseerd openen? De windows toetsencombinatie hiervoor werkt niet en ik vind het in zekere zin toch wel storend zo'n half venster...

Misschien denk ik wel véél te simpel hoor, maar is het niet gewoon een kwestie van dat halve venster in de linker bovenhoek van het beeldscherm zetten en dan met de linker muisknop ingedrukt, de rechter onderhoek van het venster beetpakken en naar de rechter onderhoek van het beeldscherm trekken, om daarna Chrome af te sluiten via menu Bestand, Afsluiten.....?

« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/23, 15:17:54 »

Misschien denk ik wel véél te simpel hoor, maar is het niet gewoon een kwestie van dat halve venster in de linker bovenhoek van het beeldscherm zetten en dan met de linker muisknop ingedrukt, de rechter onderhoek van het venster beetpakken en naar de rechter onderhoek van het beeldscherm trekken, om daarna Chrome af te sluiten via menu Bestand, Afsluiten.....?

Bij mij werkt dat iig wel. Maar zelfs nog simpeler gewoon op het maximaliseren icoontje in de titelbalk klikken en dan aflsuiten via de 'sleutel' (het menu zoals jij zegt). Daarna startte die bij mij gemaximaliseerd op.

edit: Misschien dat het bij Chrome anders werkt trouwens want ik gebruik zelf Chromium.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 15:19:33 door erik1984 »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/23, 16:23:20 »
Dubbel klikken op de bovenste balk werkt ook al.
Dus het antwoord is:
- Zorg dat je maar 1 instantie van Chrome/Chromium open hebt
- Maximaliseer door op de balk dubbel te klikken of het maximaliseerknopje te gebruiken van Chrome
- selecteer exit in het menu van Chrome (ik heb een engelse versie)

Als je nu weer opent zou hij direkt gemaximaliseerd moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 16:26:37 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/23, 17:49:35 »
Ik wil niet stom doen ofzo hoor, maar openen, maximaliseren en sluiten is toch logisch genoeg om zelf te bedenken?
Tenzij het natuurlijk in dit geval niet werkt ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/23, 17:57:10 »
Ik wil niet stom doen ofzo hoor, maar openen, maximaliseren en sluiten is toch logisch genoeg om zelf te bedenken?
Tenzij het natuurlijk in dit geval niet werkt ;)

Het probleem van richard 71990 zit hem in het feit dat Chrome een volgende keer wéér op half formaat opent, ook al had ie Chrome de laatste keer schermvullend afgesloten. En om dat te voorkomen heb je dus een 'trucje' nodig. ;)

« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/24, 18:01:54 »
Wat ik me zo zou kunnen bedenken, is dat als je chrome met een eventuele speciale parameter opstart, dat hij het dan wel doet.

Als je in de terminal man chrome geeft, kun je daar geschikte opties vinden?

(misschien is het man google-chrome, geen idee...)

Misschien is er dus wel een command-line switch die dat doet. Wat ik zo kan vinden bestaat die inderdaad voor op zijn minst een aantal versies.