Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu flash games op websites langzaam  (gelezen 6767 keer)

xubuntu flash games op websites langzaam
« Gepost op: 2011/03/17, 18:39:03 »
Betreft een Pentium 4 met 384 MB geheugen. Is voorzien van Xubuntu 10.04. Werkt op zich prima. Alleen flash games op websites zijn langzaam. Draaide beter onder Windows XP.  Ik heb hardwareversnelling voor flash moeten uitzetten omdat youtube filmpjes niet werden weergegeven (beeld bleef wit).

Weet iemand een manier om de flash prestaties van games op websites te verbeteren?

Offline Timo

• Forumteam
Re: xubuntu flash games op websites langzaam
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/17, 18:50:13 »

« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/17, 19:30:20 »
kijk hier eens: http://sites.google.com/site/computertip/snelheid

swappiness is op 0 gezet (384 MB ram). Zou het helpen om die op 1 te zetten? Verder is er niks bijzonders geinstalleerd in Firefox. Overigens is het ook traag in Chrome (laatste versie). Alleen Xmarks en Lastpass zijn in de browsers geïnstalleerd. volgens mij staat er op die site geen extra zaken die het probleem oplossen.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/18, 07:21:02 »
kijk hier eens: http://sites.google.com/site/computertip/snelheid

swappiness is op 0 gezet (384 MB ram). Zou het helpen om die op 1 te zetten? Verder is er niks bijzonders geinstalleerd in Firefox. Overigens is het ook traag in Chrome (laatste versie). Alleen Xmarks en Lastpass zijn in de browsers geïnstalleerd. volgens mij staat er op die site geen extra zaken die het probleem oplossen.
Hm, vreemd. Probeer idd maar eens om de swappines op 1 te zetten. Lukt het niet, dan lijd je er ook geen verlies door.

« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/18, 16:27:34 »
Hm, vreemd. Probeer idd maar eens om de swappines op 1 te zetten. Lukt het niet, dan lijd je er ook geen verlies door.

swappiness staat nu op 1. Lijkt niets te helpen. Systeemmonitor geeft processorgebruik = 100% bij het draaien van de flash site. Geheugen is nog niet vol gebruikt, nog 100 MB ongebruikt. Dus ja, de processor wordt vol belast en komt dus met de Adobe flash player voor Linux adem tekort. Blijkbaar is het niet zo efficiënt geprogrammeerd. Zou een andere flash player (niet-adobe) betere resultaten geven of is YouTube dan niet meer bruikbaar?

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/18, 16:41:16 »
kijk even of de foute flash players swfdec en gnash geinstalleerd zijn. Zo ja, delete ze dan.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/18, 18:30:55 »
kijk even of de foute flash players swfdec en gnash geinstalleerd zijn. Zo ja, delete ze dan.

Die waren al niet geïnstalleerd...

« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/18, 19:59:33 »
zou het helpen om de laatste beta van Adobe Flash player te installeren (en hoe doe ik dat?)? Ik heb gewoon de reguliere huidige stabiele (?) versie erop staan volgens mij.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/18, 21:38:00 »
... Systeemmonitor geeft processorgebruik = 100% bij het draaien van de flash site. Geheugen is nog niet vol gebruikt, nog 100 MB ongebruikt.
Hier staat ook nog een PIII 733 met 384MB RAM. Op deze draait Xubuntu 10.04.
Maar ook daar is de processor de beperking en niet zo zeer die 384MB RAM (ook daarvan blijft nog iets over voor spele.nl).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/18, 21:40:46 »
Wat voor graka zit erin, heb hier namelijk een 1150mhz pc die probleemloos werkt, op youtube na... :|

« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/18, 22:56:48 »
Wat voor graka zit erin, heb hier namelijk een 1150mhz pc die probleemloos werkt, op youtube na... :|

id:   
display
description:    VGA compatible controller
product:    Rage 128 Pro Ultra TF
vendor:    ATI Technologies Inc
physical id:    
0
bus info:    
pci@0000:01:00.0
version:    00
width:    32 bits
clock:    66MHz
capabilities:    agp agp-2.0 pm bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   64
mingnt   =   8
resources:   
memory   :   f8000000-fbffffff(prefetchable)
ioport   :   ec00(size=256)
memory   :   ff8fc000-ff8fffff
memory   :   ff800000-ff81ffff(prefetchable)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/19, 04:09:45 »
Flash 10.3 al geprobeerd?
10.2 geeft bij mij problemen en in chrome is het de laatste tijd niet te doen ook onder xp niet.
In FF doet alles het wel goed met flash omdat ik daar nog een oude versie heb. Exprs niet geupdate.
Zit er aan te denken om 10.3 er op te zetten.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/19, 10:51:41 »
Volgens mij is niet flash de hoofdoorzaak van het probleem van Edjekadetje maar de grafische kaart zelf. Door de installatie van een andere flash-versie zie ik geen verandering ontstaan voor de manier waarop de kaart werkt en met grafisch werkgeheugen omgaat.

@Edjekadetje
2006 werd geadviseerd om voor deze kaart een lagere kleurdiepte te kiezen. Probeer maar de kleurdiepte op 16bit te zetten (staat standaard op 24bit).

« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/19, 12:23:39 »
Volgens mij is niet flash de hoofdoorzaak van het probleem van Edjekadetje maar de grafische kaart zelf. Door de installatie van een andere flash-versie zie ik geen verandering ontstaan voor de manier waarop de kaart werkt en met grafisch werkgeheugen omgaat.

@Edjekadetje
2006 werd geadviseerd om voor deze kaart een lagere kleurdiepte te kiezen. Probeer maar de kleurdiepte op 16bit te zetten (staat standaard op 24bit).

OKee dat ga ik proberen. Hoe kom ik er achter hoeveel geheugen die kaart heeft? Blijkt dat uit de specs van mijn eerdere post?

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/19, 12:27:55 »

@Edjekadetje

OKee dat ga ik proberen. Hoe kom ik er achter hoeveel geheugen die kaart heeft? Blijkt dat uit de specs van mijn eerdere post?

Misschien 128 mb? Kun je uit de naam halen ;)

« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/19, 13:11:37 »

128 MB lijkt mij behoorlijk veel voor de lage resolutie die gebruikt wordt (1024x768). Ik verwacht dat de kaart minder geheugen heeft.

Als je http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=275546 leest, dan hebben ze het ook over kaarten met minder geheugen.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/19, 13:24:44 »

128 MB lijkt mij behoorlijk veel voor de lage resolutie die gebruikt wordt (1024x768). Ik verwacht dat de kaart minder geheugen heeft.

Als je http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=275546 leest, dan hebben ze het ook over kaarten met minder geheugen.

Ik denk dat je kaart wel meer aankan, 1024x768 is zeer laag

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/19, 14:20:20 »
Net zitten kijken wat voor kaartje. Waarschijnlijk gebruik je oude drivers.
Je moet de nieuwe er op zetten. Dan kun je hogere resolutie aan.

Vraag mij niet hoe maar zoek op de volgende tekst in google en je vind het.

Rage 128 Pro Ultra TF

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/19, 14:22:32 »
Een andere link heb ik helaas niet bewaard, het was een snelle zoekactie. Maar als ik mij goed herinner, is niet de 128MB grafisch geheugen het probleem, maar de manier waarop de kaart geheugen "verbruikt". De geciteerde link is alleen een bronvermelding - ik heb geen ATI-kaarten en kan alleen van horen-zeggen iets adviseren.
Vandaar was mijn tip niet de resolutie te verlagen, maar de kleurdiepte naar 16 i.p.v. 24.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/19, 14:31:56 »
Kan wijnig info over het kaartje zelf vinden.

Dit is wat ik vond.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=510606

Misschien heb je er iets aan om de drivers te updaten. Kunt het altijd proberen.
Zet dan wat HarzG zegt de kleur diepte terug.

« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/19, 15:32:45 »
misschien is de resolutie wel 1280x1024 hoor, er hangt een oud lcd schermpje aan vast. Ik ga maandag even e.e.a. proberen en dan kom ik er op terug.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/19, 15:35:34 »
De ATI-kaart heeft waarschijnlijk geen 128MB geheugen, maar misschien 32. Op andere websites wordt zelfs over 16MB-RAM kaarten gesproken (zaten in Dell).
Citaat
By daniele_hess on Apr 09, 2010
I have a dell gx240 with a ati rage 128 pro16 mb agp card, I'm got it working but it it will not play any games. 3D and Open GL are not running, I have the latest drivers and XP pro sp3. I'm restoring it after the hard drive was formatted.
De link verwijst naar een kaart met PCI, maar Edjekadetje heeft een AGP-kaart en misschien ook weer een andere ondersoort. Ik weet zo niet 1-2-3 een trucje om de grootte van je grafisch geheugen uit te lezen.

« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/19, 17:34:20 »
De ATI-kaart heeft waarschijnlijk geen 128MB geheugen, maar misschien 32. Op andere websites wordt zelfs over 16MB-RAM kaarten gesproken (zaten in Dell).
Citaat
By daniele_hess on Apr 09, 2010
I have a dell gx240 with a ati rage 128 pro16 mb agp card, I'm got it working but it it will not play any games. 3D and Open GL are not running, I have the latest drivers and XP pro sp3. I'm restoring it after the hard drive was formatted.
De link verwijst naar een kaart met PCI, maar Edjekadetje heeft een AGP-kaart en misschien ook weer een andere ondersoort. Ik weet zo niet 1-2-3 een trucje om de grootte van je grafisch geheugen uit te lezen.

De machine waar het in zit is ook een Dell GX240... Zou het nog uitmaken als je iets in het Bios zou wijzigen? Daar staan ook soms wel opties voor de grafische kaart (die altijd een beetje onduidelijk zijn qua doel en nut, zoals VGA palette snoop en zo)...
« Laatst bewerkt op: 2011/03/19, 17:40:31 door Edjekadetje »

« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/21, 14:49:29 »
Ik heb de grafische kaart op 16 bit gekregen door xorg.conf te editen. Ook kon daarna hardwareversnelling weer aan voor de grafische kaart in Flash. Youtubefilmpjes werden weer zichtbaar afgespeeld met hardwarevernelling aan. Eerder werden filmpjes in Youtube wit weergegeven als hardwareversnelling aan stond.

De gebruiker gaat vanavond nog even checken of het met de flash games nu ook beter gaat.

Stel dat het niet echt veel heeft geholpen, zo het dan helpen om een snellere grafische kaart met meer geheugen te installeren in zo'n oude pc? Zo'n kaartje kun je via marktplaats wel aanschaffen voor zo´n 20 euro.