Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) ik krijg pc niet meer opgestart  (gelezen 8746 keer)

Offline barth

  • Lid
Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/07, 20:47:27 »
Staat meestal op 'kabelselect'...Ik begrijp dat OT kan opstarten van een cd.

Toch maar even checken...(we hebben het over een jumpertje achterop de HDD)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/07, 21:02:27 door barth »

Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/07, 21:02:14 »
ik wilde afsluiten maar nu geeft ie:
checking for running unattended-upgrades:

nu kan ik doen wat ik wil.... maar uit gaat mijn pc niet.
what to do????? ???
(dit bericht wordt van laptop verstuurd, niet zijnde de probleem-pc.)

Om terug te komen op jouw suggestie van de BIOS anders instellen. Bij het opstarten kies ik altijd voor F11 en dan selecteer ik maar de cd-rom (live-cd).
Als ik hem via de nieuwe harde schijf opstart krijg ik deze melding:
/init: line7: can't open /dev/sr0

unable to open /dev/sda




En even voor mij wat betekent OT?


Offline barth

  • Lid
Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/07, 21:17:02 »
OT=TS (topic-starter) =D

Ik denk dat je echt het bios in moet...Bij de bootoptions (HHD)moet je je SATA-schijf als opstart kiezen.

Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/07, 21:50:10 »
het volgende zojuist gedaan.
pc aangezet=>f2=>boot=> volgorde van boot samsung hd503h=>f10 (opslaan afsluiten)
pc start opnieuw op en laad hd.

dan geeft hij volgende melding:

mounting /dev on /root/dev failed: no such file or directory
mounting /sys on /root/dev failed: no such file or directory
mounting /proc on /root/dev failed: no such file or directory
target filesystem doesn't have requested /sbin/init.
No init found. Try passing init= bootarg.

vervolgens busybox
eindigend met een hoop cijfers.

ik krijg nu onderaan een knipperend streepje, en kan wat intoetsen.

moet ik hier wat intoetsen? zo ja wat?

Offline barth

  • Lid
Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/07, 22:20:00 »
Nu moet je opstarten met de live-cd en proberen of de schijf te benaderen is...Zo ja copieër je alles naar een externe schijf(je home/afbeeldingen/enz). Met DD kun je eventueel een kopie van je disk maken.

Als je je andere (interne)schijf wilt gebruiken dan zul je deze met schijfbeheer van de live-cd moeten instellen (de bestaande partities verwijderen en op nieuw formatteren als ntfs/ext4 (alleen Linux) en kun je hier je back-up parkeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/07, 22:28:42 door barth »

Offline HarzG

  • Lid
Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/07, 22:27:49 »
Het mounten van de harde schijf is blijkbaar niet mogelijk, vandaar mijn vermoeden: er zijn waarschijnlijk overlappende defecten.

probleem 1? Het bestandssysteem van de Ubuntu-partitie heeft een defect omdat een keer de stekker werd getrokken (als ik dat goed heb begrepen).
probleem 2? Als "running unattended-upgrades" bezig was en er werd op een verkeerd moment ruig gestopt, dan zijn procedures niet correct afgerond.

Mogelijke oplossing:
Begin met probleem 1 op de volgende manier. Gebruik daarbij alleen de defecte harde schijf Samsung hd503h. Controleer of de stekkers (rode kabel, rode of zwarte stekker) aan beide kanten goed ingeplugd zijn, d.w.z. zowel in het moederbord als ook in de harde schijf.
Ga de live-CD starten en GParted (system->administration->disk utility) uitvoeren, hiermee de partitie niet aankoppelen maar laten controleren+repareren (optie zit onder de rechter muisknop als je op de betreffende partitie klikt). Nadat dat klaar is verder met probleem 2.
Als je opnieuw opstart zonder live-CD, behoort Grub je een menu te tonen. Als je ooit ervoor hebt gekozen om meteen door te laten starten zonder menu, moet je ná de BIOS-meldingen over de diverse hardware even de shift-toets indrukken en vasthouden totdat het menu zichtbaar wordt. In het menu komt dan de optie "recovery mode" (herstelmodus) in beeld. Met de herstelmodus zie je opties om het systeem te herstellen.
Daar kies je eerst voor "clean", dan voor "dpkg" en hierna voor "failsafeX".

Laat even weten of dat lukt.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/07, 22:30:52 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #31 Gepost op: 2011/03/08, 22:02:43 »
@harzG: het lijkt er op dat ik idd meerdere problemen heb.
de oplossing voor probleem 1 geprobeerd: maar krijg een foutmelding:
error checking filesystem on volume
an error occured while performing an operation on "488 gb filesystem" (partition 1 of ATA samsung hd503hi)": the daemon is being inhibited.

de oplossing voor probleem 2 geprobeerd:
shift ingedrukt en kan dan kiezen voor recovery mode. dit gedaan. dan gaat ie aan de gang en krijg ik volgende te zien:
mount: mounting /sys on /root/sys failed: no such file or directory
mount: mounting /proc on /root/dev failed: no such file or directory
target filesystem doesn't have requested /sbin/init.
No init found. Try passing init= bootarg.

vervolgens busybox
(initramfs)

nu knippert het liggende streepje en kan vanaf invoeren maar heb geen idee wat helpt.

Dus heb ik opnieuw opgestart met live-cd. en volgende in gparted gedaan.

in mijn Gparted scherm zie ik bij de harde schijf het volgende:
partition      filesystem  size             used            unused           flags
/dev/sdb1    ext4         454 gb         74.94 gb       379.10 gb       boot
/dev/sdb2    linux swap  11.72gb       --               --                     

de volgorde leek me wat raar, dus heb eerst swap off gedaan bij het 11 gb gedeelte, vervolgens delete. daarna bij flagmanager het boot-vinkje weggehaald.
toen op installeren ubuntu 10.10 geklikt.
vervolgens krijg je zo'n scherm dat ie zegt dat je stroom moet hebben, mini 2.6 gb vrije ruimte, en internet verbinding.
Ik vink het hokje "updates downloaden tijdens de installatie" aan
Die andere over software van anderen installeren laat ik uit. dan op vooruit en vervolgens krijg ik wel een soort rondraaiend cirkeltje maar minuten lang doet ie niets. Maar weer op nieuw opgestart en vervolgens uitgezet. Ik weet het echt niet.

Offline HarzG

  • Lid
Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #32 Gepost op: 2011/03/13, 12:44:10 »
@harzG: het lijkt er op dat ik idd meerdere problemen heb.
de oplossing voor probleem 1 geprobeerd: maar krijg een foutmelding:
error checking filesystem on volume
an error occured while performing an operation on "488 gb filesystem" (partition 1 of ATA samsung hd503hi)": the daemon is being inhibited.
Als probleem 1 niet werkt, dan helpen de stappen voor probleem 2 niets. Hoe dat opgelost kan worden weet ik zo niet.
Wat is de laatste stand van zaken van je systeem? Als je met 2 HD's werkt dan zijn er meerdere "kansen" op fouten.

De BIOS legt een bootvolgorde vast en hierdoor heb je de eerste nummering. Grub probeert deze nummering over te nemen en maakt hier hd0 en hd1 van. Hierna komt het besturingssysteem en plakt de labels sda en sdb op. Daarnaast worden ook nog UUID's toegekend aan de partities. Als 1 van deze schakels niet goed werkt, dan moet handmatig de nummering worden aangepast (anders kan je sowieso niet booten).
Hierna moet een structurele oplossing komen om het terugkeren van deze volgorde/nummerings-problemen te vermijden.

partition      filesystem  size             used            unused           flags
/dev/sdb1    ext4         454 gb         74.94 gb       379.10 gb       boot
/dev/sdb2    linux swap  11.72gb       --               --                     

de volgorde leek me wat raar, dus heb eerst swap off gedaan bij het 11 gb gedeelte, vervolgens delete. daarna bij flagmanager het boot-vinkje weggehaald.
toen op installeren ubuntu 10.10 geklikt.
Een SWAP-partitie heb je zelden nodig in de praktijk, maar deze SWAP zou ik nooit verwijderen. De live-CD maakt daar volgens mij wel gebruik van.
De bootflag kan maar "moet" niet aan een Linux-systeempartitie geplakt worden.

vervolgens krijg je zo'n scherm dat ie zegt dat je stroom moet hebben, mini 2.6 gb vrije ruimte, en internet verbinding.
Ik vink het hokje "updates downloaden tijdens de installatie" aan
Die andere over software van anderen installeren laat ik uit. dan op vooruit en vervolgens krijg ik wel een soort rondraaiend cirkeltje maar minuten lang doet ie niets. Maar weer op nieuw opgestart en vervolgens uitgezet. Ik weet het echt niet.
Dat je "stroom" moet hebben is een energiebeheer-controle. Ik schakel bij de live-CD standaard met F6 deze opties uit (acpi=off, noapic, nolapic).
Ubuntu zegt zelf dat er maar 2.6GB nodig is voor een minimale installatie. Bij jou worden 75GB getoond - wat is dat, hoe kan dat zo groot worden bij een nieuwe installatie?
De updates laat ik nooit tijdens de installatie uitvoeren omdat hierdoor alleen een vertraging van de installatie optreedt. De updates worden nadien veel sneller geïnstalleerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #33 Gepost op: 2011/03/13, 14:38:44 »
@HarzG:
Die 75GB zijn mijn bestanden (foto's films, etc) die op de hd staan.

die tips van f6, begrijp ik, maar dit  helpt me niet om de bestanden veilig te stellen toch?

Offline HarzG

  • Lid
Re: ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #34 Gepost op: 2011/03/13, 15:02:45 »
die tips van f6, begrijp ik, maar dit  helpt me niet om de bestanden veilig te stellen toch?
Om te vermijden dat welk energiebeheer-programma dan ook iets raars doet, kan je deze beter compleet uitschakelen tijdens het gebruik van de live-CD.
Als het met GParted niet lukt, kan je proberen om de HD met terminal-opdrachten te repareren.
De HD moet wel met de kabel maar softwarematig niet aangekoppeld zijn. De stappen:
mount
# Je ziet de aangekoppelde partities. Sdb hoort daarbij niet voor te komen. Daarna kan je de onderstaande opdracht uitvoeren.
sudo e2fsck /dev/sdb1
Bekijk de resultaten en plaats een kopie ervan hier in het forum voordat je verder gaat.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 15:04:34 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: (opgelost) ik krijg pc niet meer opgestart
« Reactie #35 Gepost op: 2011/03/17, 09:54:19 »
Oplossing:
zie ook topic opening

Ik heb er voor gekozen een tweede harde schijf te gebruiken daar vanaf te booten (na opstarten f11 indrukken dan tweede hd selecteren). Maar volgens mij zou het ook met de live-cd moeten kunnen.
Na het opstarten gelijk naar de terminal (bij toepassingen->hulpmiddelen) dan fdisk -l /dev/sda (of sdb naargelang welke hd het gaat). Ik heb zowel sda en sdb gedaan: ik kreeg wel een foutmelding dat ie iets niet kon vinden, maar hij deed het wel, en daar gaat het om.
Dan naar schijfgebruik onder systeem->beheer, daar hd selecteren en repareren. Vervolgens koppelen en hij deed het weer.
Voor de zekerheid wel een backup gemaakt en ga hd formateren en opnieuw ubuntu 10.10 erop zetten.