Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afgesloten .MDI bestand openen in Writer  (gelezen 3183 keer)

Offline tomcat

• Lid
Afgesloten .MDI bestand openen in Writer
« Gepost op: 2011/03/09, 15:36:44 »
Ik krijg een bestand als bijlage binnen met ext. .MDI (Microsoft Document Imaging). Deze wil ik openen. De virusscanner gaat er wel overheen, maar daar blijft het bij. Het is een onbekend bestand (voor Writer). Hoe kan ik deze toch openen m.b.v. bv. PDF?
Ik draai OO 3.2 op Ubuntu 10.04
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 20:58:25 door tomcat »

Offline tomcat

• Lid
Re: .MDI bestand openen in Writer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/10, 12:15:20 »
Dag Buzzin,
Dank voor snelle reactie. Volgens mij is het weer een gesloten Microsoft formaat (microsoft document imaging). Ook Gimp en Gwenview weten hier geen raad mee. Helaas voor de compatibiliteit.

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/12, 17:04:43 »
Ik zie net dat de extentie mdi ook word gebruikt voor MIDI-sequention sound en Borland multiple document interface.

Deze info komt hier vandaan. Dit helpt je misschien verder.
http://www.file-extensions.org/mdi-file-extension

En helemaal onder aan, staat waar je het mee kan openen en bewerken.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/12, 17:09:36 door Gamer »

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/13, 15:45:56 »
Gamer, bedankt, echter de link is helaas voor een Windows machien. En niet voor Ubuntu. Dat werk helaas niet

Offline soppel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/13, 16:15:04 »
schot voor de boeg: probeer eens gedit.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/13, 20:17:53 »
Of open het bestand op een Windows-machine en sla het daar op als .tiff, dat kan wel gelezen worden door bijvoorbeeld GIMP of EOG.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/13, 20:24:12 »
Een *.mdi bestand is gebaseerd op een indeling die enorm gelijkt op een *.tif bestand. Ondanks dat Ubuntu volgens kenners zogezegd niet naar de extensie kijkt maar wel naar de bestandsindeling, kan u eens via hernoemen proberen de extensie te wijzigen naar *.tif. Daarna zou u het bestand normaal gezien gewoon kunnen openen met eog afbeeldingenviewer. (Werkt bij mij in ieder geval.) Als het *.mdi bestand meerdere pagina's bevat, kan dit misschien wel problemen geven?  :rolleyes:

Mikkel: Als men het bestand eerst opent op een W-machine, zou men het dan niet oip die W machine beter afdrukken naar een *.pdf bestand? Er zijn voldoende gratis pdf printers beschikbaar voor op W?

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/13, 20:57:01 »
Mikkel en pattezak. Ik geef het op. Ik probeer het verder niet meer in Ubuntu. Moet maar over naar W om het daar verder te behandelen.
Allen: bedankt voor de moeite.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/13, 22:01:34 »
Mikkel: Als men het bestand eerst opent op een W-machine, zou men het dan niet oip die W machine beter afdrukken naar een *.pdf bestand?

Pattattezak, zo had het al gemoeten. Blijkbaar staat niet iedereen erbij stil dat degene naar wie zo'n bestand met een 'Windows-extensie' wordt gestuurd, geen besturingssysteem/programma heeft dat met die bepaalde extensie kan omgaan.
Een tijdje geleden verstuurde een kennis een .docx-bestand naar diverse mensen. Nu wordt dat hier gewoon geopend door OpenOffice.org, maar de rest (op één na, die had ook Oo.o  :D ) kon er niets mee, want die had een oudere MS Office-versie. Dus die kennis kreeg van die rest een mailtje terug dat zijn bijlage niet te openen was. Had ie helemaal niet bij stilgestaan. Zo kan de afzender van dat .mdi-bestand er dus ook totaal niet aan gedacht hebben dat niet iedereen een programma heeft dat met zulke bestanden overweg kan.

Edit: tomcat, je zou die afzender kunnen vragen dit .mdi-bestand nog eens te sturen en dan in (bijvoorbeeld) het .tiff-formaat. En voortaan een extensie gebruiken die ook door niet-Windows-programma's gelezen kunnen worden. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 22:10:18 door Mikkel »

Offline tomcat

• Lid
Re: Afgesloten .MDI bestand openen in Writer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/17, 11:14:19 »
Ja Mikkel, dat laatste is ook al gebeurd, en met succes. Het probleem heb je gewoon goed beschreven. Bedankt voor de aanvulling