Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: iPod Classic 160Gb Ubuntu 10.10  (gelezen 4061 keer)

Offline Coupe900s

• Lid
OPGELOST: iPod Classic 160Gb Ubuntu 10.10
« Gepost op: 2011/01/22, 22:21:06 »
Hallo forummers, een vraag over:
Hoe ik de muziek in Rythmbox over kan zetten naar mijn iPod Classic.
En kan ik die dan met mijn iPod nog gewoon afspelen in de trein?

Hoe kom ik op mijn vraag? Heb een aantal jaren terug een iPod Classic 160 Gb gekocht en met iTunes gevuld. Toen liep Windows vast op mijn comp. Hij leek overleden aan Windows Vista. Gelukkig kreeg ik het lijk gereanimeerd met Ubuntu 10.10 en nu is 'ie aan een tweede, veel rijkere jeugd begonnen.

Met de iPod heb ik toen Rythmbox gevuld. Daarnaast merkte ik dat Rythmbox veel makkelijker is in gebruik. Daarom staat die Rythmbox nu aan mijn stereo-installatie aangesloten thuis mijn muziek af te spelen en hij wordt dagelijks bijgevuld. Je voelt ḿ wel, de bieb van Rythmbox is nu veel uitgebreider dan die in de iPod.
Wat ik nu graag wil is de inhoud van Rythmbox synchroniseren met de iPod- alle nummers die niet op de iPod staan zouden er op aangevuld moeten worden.

Wat ik jammer zou vinden is dat ik de gekochte nummers van iTunes zou kwijtraken. Die staan wel op de iPod, maar kunnen niet gekopieerd naar de Rythmbox geloof ik.

Kortom, wie weet er een oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 12:07:02 door Coupe900s »
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline vanadium

• Lid
Re: iPod Classic 160Gb Ubuntu 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/23, 12:33:47 »
Ik dacht dat Rythmbox ipod classic ondersteuning had, en dat het zeker mogelijk moet zijn je niet "beschermde" nummers van de computer naar die ipod toe te synchroniseren.

Voor wat je gekochte nummers betreft, lig je er natuurlijk op. Ze zijn digitaal "beschermd", en kunnen nu enkel nog op je ipod agespeeld worden zolang die nog leeft. De itunes waarmee je de nummers hebt gekocht, heeft de geest gegeven. Spijtig dat het juist diegenen zijn die eerlijk muziek willen kopen via download, in de zak worden gezet. Jammer, anderszijds, dat de consument ingaat op die toestanden en zich in de zak laat zetten.

Mocht je nog de originele itunes hebben gehad, dan was een mogelijkheid om je gekochte muziek te "bevrijden" het uitschrijven naar CD geweest. Daarna kon je dan de muziek terug hercoderen naar een muziekformaat dat steeds werkt.

Offline Coupe900s

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/23, 17:16:02 »
Ik dacht dat Rythmbox ipod classic ondersteuning had, en dat het zeker mogelijk moet zijn je niet "beschermde" nummers van de computer naar die ipod toe te synchroniseren.

Voor wat je gekochte nummers betreft, lig je er natuurlijk op. Ze zijn digitaal "beschermd", en kunnen nu enkel nog op je ipod agespeeld worden zolang die nog leeft. De itunes waarmee je de nummers hebt gekocht, heeft de geest gegeven. Spijtig dat het juist diegenen zijn die eerlijk muziek willen kopen via download, in de zak worden gezet. Jammer, anderszijds, dat de consument ingaat op die toestanden en zich in de zak laat zetten.

Mocht je nog de originele itunes hebben gehad, dan was een mogelijkheid om je gekochte muziek te "bevrijden" het uitschrijven naar CD geweest. Daarna kon je dan de muziek terug hercoderen naar een muziekformaat dat steeds werkt.

Vwb het synchroniseren van de iPod: in welk menu kan ik dat dan in Rythmbox vinden?

Ja, idd. voel ik me bekocht met iTunes nummers. Nooit op cd gebrand, dat was immers juist een voordeel van de iPod... Apple kweekt door haar rigide systeem veel antipathie bij mij.....Dus nu koop ik weer gewoon, mits mogelijk. Artiesten die alleen in iTunes verkopen zullen ooit wel weer verstandig worden. En inmiddels maak ik bijna ééns per maand een back-up van mijn harde schijf, dan kan ik bij een eventuele crash gewoon weer op een nieuwe Ubuntu draaien.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/23, 18:16:59 »
Vwb het synchroniseren van de iPod: in welk menu kan ik dat dan in Rythmbox vinden?

Hier hoop ik dat iemand langs komt die effectief Rythmbox en de iPod gebruikt.

« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/23, 18:22:08 »
Even kort (huis vol visite), sybchroniseren doet hij (bij mij) niet, het is een kwestie van slepen van albums vanuit je Rhythmbox bibliotheek naar je aangekoppelde iPod en vice versa.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/23, 20:28:54 »
Heb ik inderdaad deze namiddag nog opgevangen: Rhythmbox synct inderdaad niet. In een volgende Ubuntu zouden ze Rythmbox door Banshee als standaard programma vervangen, en die doet dat wel. Maar doet dan een hoop andere dingen niet ...

Offline Coupe900s

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/24, 16:14:57 »
OK, dus geen auto-sync functie. Jammer. Dat betekent dat ik ga kijken of ik met zoeken, slepen en dergelijke aan de gang moet. Ik wil strax eerst proberen of ik de iPod bestanden kan verwijderen (dus mijn iPod beheren met Rythmbox), maar ben nu ff bezig om de overleden PC  (ill. W-XP) van mijn buurjongen te reanimeren met Ubuntu 10.10.
Probeer de Windows bestanden te redden door een dual boot, om strax de oude Windows datamappen evt te kunnen benaderen met Ubuntu. Iemand ervaring?
Heb er nog niet naar gezocht op het forum, want het ding deed nix meer dan in de bios blijven herstarten. Inmiddels draait de ISO van 10.10 in het eerste deel van de install.
Thnx alvast voor jullie vlotte reactie inz. de iPod kwestie!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/24, 17:50:50 »
Aarzel niet om voor een ander probleem een nieuw draadje te openen. Zo wordt het overzicht bewaard. Je zou eens Banshee kunnen proberen om te zien of die naar verwachting synchroniseert.

Offline Coupe900s

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/24, 18:15:07 »
Hahahah! Bedankt voor de tip om een ander draadje te openen: mocht het opportuun zijn zal ik dat zeker doen. Maar zoals het er nu uitziet loopt de conversie naar 10.10 (natuurlijk dankzij 10.10) vlekkeloos. De bestanden onder Windows staan inmiddels op een xt HD, ff afwachten of hij die met zijn laatste XP station kan openen, hoor ik nog van 'm. Dat andere draadje komt misschien nog voor een ander overleden systeem van 'm waar ik nu mee bezig ben.

Vw betreft Banshee; ga ik proberen. Ik hoop dat ie wel naast of additief aan Rythmbox kan draaien. Gebruik ik Banshee alleen voor de sync met de iPod en ben ik van alle kwalen genezen. Praise 10.10!
En meer dan dank voor jullie constructief meedenken!
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 18:36:37 door Coupe900s »

« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/24, 19:44:12 »
Ikzelf gebruik Amarok en een IPOD Classic van 120Gb. Dat werkt prima. Helaas weet ik niet hoe dat gaat met jouw "iTunes muziek"
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/24, 19:52:03 »
Ik heb een iPod Classic van 120gb, hiervoor gebruik ik meestal Rhythmbox.
Als je een Ubuntu versie hebt die nieuwer is dan 10.04 (10.04 of nieuwer), dan werkt je iPod standaard gewoon via Rhythmbox.
Dat gaat erg gemakkelijk, je iPod staat gewoon ergens links in de lijst, en voor de rest is het een kwestie van klikken en slepen.

Voor het 'uploaden' van video's gebruik ik altijd gtkpod.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Coupe900s

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/10, 12:06:42 »
Inmiddels heb ik door try and error so try again het volgende onder de knie gekregen:
Heb al eerder een thread gemaakt om de mogelijkheid van iPod classic onder Ubuntu te gebruiken. Daar heb ik wat tips uit gekregen. Daarmee aan de slag geweest. Resultaat:
Met Rhythmbox in Ubuntu 10.10 plug ik mijn iPod met de witte Apple-usbkabel in de usb poort.
Na enkele seconden komt er een pop-up met de vraag of ik Rhythmbox wil gebruiken om de iPod af te spelen.
Rhytmbox komt als progje op mijn scherm en in de linkerhelft staat mijn iPod als een muziekbron bij Apparaten.
Rechtermuisklik op die bron geeft een popup die vraagt of ik wil synchroniseren. Synchroniseren lukt, als je niet automatisch kiest voor de akkoordknop. Want dan geeft 'ie aan dat het geheugen van mijn iPod te klein is voor de muziek.
Klets, mijn iPod is 160Gb, en mijn muziek in totaal maar 112Gb. Dus doorklikken in de synchronisatiepopup en aangeven dat je alle muziek wil synchroniseren, maar niet alles aanvinken (weet zo niet meer precies wat, maar ff proberen wil wel helpen).
Dan gaat 'ie aan de synchronisatieslag. Wel ff geduld, want bij 112Gb is 'ie toch snel een uur of 10 bezig. En soms kapt 'ie er mee. Dan start ik de synchronisatie gewoon nog 'n keer op en gaat 'ie verder.
Nu nog afwachten of mijn Alpine (lees: iPod speler) autoaudio de iPod  nog kan lezen en de muziek kan spelen, dan heb ik ook in de auto alle muziek voor handen.
Omdat ik met deze oplossing meer dan tevreden ben heb ik geen behoefte om andere progjes te gaan proberen. Rhytmbox werkt voor mij meer dan beter dan iTunes: veel stabieler (ondanks dat het met 112 Gb soms een beetje lijkt te verslikken bij het bewerken van de naam-soort-artiest-gegevens bij grote aantallen nummers) waar iTunes steeds hopeloos op vastliep en regelmatig alles kwijt was.
Laatste euvel: de aangeschafte iTune-nummers. Die ben ik kwijt. Gelukkig kon ik 98% op internet terugvinden. Vaak in grotere (lees: betere) bitrates.
Met bovenstaande heeft Rhythmbox/Ubuntu zich in mijn optiek bewezen, dus ben ik meer dan blij met mijn Apple-afscheid! Ik beschouw deze thread als opgelost: iedereen veel dank voor het meedenken!