Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Perfecte kopie van een volledige harde schijf?  (gelezen 14001 keer)

[Opgelost] Perfecte kopie van een volledige harde schijf?
« Gepost op: 2011/02/24, 15:34:23 »
Zojuist heb ik een 2 TB HDD in mijn pceetje gestoken. Hij is niet te zien onder locaties maar wel via Systeem >> Beheer >> Schijfgereedschap. Deze HDD is nagelnieuw en heeft blijkbaar een nog onbekende bestandsindeling? Graag zou ik een perfecte kopie van mijn Windows harde schijf maken op deze nieuwe HDD. Mijn computer beschikt momenteel over drie harde schijven. Een 0,5 TB waar er twee besturingssystemen van Microsoft op staan met nog een aparta data partitie maar ook de "trotse" bezitter van een aantel slechte sectoren, een 0,5 TB waar momenteel Ubuntu 10.04 64 bit op staat tezamen met het grubmenu en dan nog die spliksplinternieuwe HDD van 2 TB. Mogelijks is die nieuwe HDD niet te zien onder locaties daar al mijn primaire partities opgebruikt zijn?  ??? Is er ergens een stappenplan dat ik kan volgen om een perfecte kopie van mijn Windows HDD te bekomen? Graag zou ik dan op het moederbord de aansluitingen verwisselen zodat als ik opstart in Windows dat ik opstart op die nieuwe HDD. Of is dit onmogelijk? Activatie van het besturingssysteem van Microsoft ( = mensenpesterij van Microsoft om piraterij tegen te gaan, voor de mensen die nog weinig of niet meer met Windows werken  :evil: ) is waarschijnlijk opnieuw perfect mogelijk daar dit de eerste keer zou zijn dat het product moet hergeactiveerd worden. Wie heeft hiermee ervaring?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/26, 15:22:52 door Pattattezak »

Offline h2o

• Lid
Re: Perfecte kopie van een volledige harde schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/24, 15:54:17 »
In principe kun je met het commando dd een perfecte 1 op 1 kopie maken. Dd kloont de zaak namelijk rücksichtslos. bit voor bit waarbij het absoluut niet kijkt wat het kopieert, zelfs bad sectors.
dd if=bron of=doelVoorbeeld:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdbSchijf 1 wordt dan gekloond naar schijf 2.
Een paar opmerkingen: De doelschijf moet exact even groot, of groter zijn dan de bronschijf. Dd kloont namelijk exact de hele inhoud, dus precies even groot. Wat er aan ruimte op de doelschijf overblijft, dat kun je dan desnoods met Gparted van extra partities voorzien, of de bestaande partities vergroten.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/24, 17:05:02 »
Hartelijk dank voor beide antwoorden!! Maar als "Pattattezak" zijnde, toch nog enkele vraagjes:
  • Kan ik gebruik maken van mijn huidig Ubuntu installatie? Of ben ik verplicht te werken vanuit de live-cd?
  • Mijn computerwinkel raad mij aan om bij het gebruik van dd de blocksize op 512 te zetten? Wie weet hier meer over?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 19:14:45 door Pattattezak »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/24, 19:55:52 »
Met de Acronis live-CD.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/24, 20:50:26 »
Je wilt natuurlijk een Linux gebaseerd programma?
http://ping.windowsdream.com/ping.html

Een stappenplan
http://www.computeridee.nl/workshops/geen-norton-ghost-maar-ping

Alhoewel je hiermee een image maakt, weet eigenlijk niet of dat inderdaad de bedoeling is?

« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 20:52:30 door valk »

« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/25, 07:14:40 »
Graag zou ik werken met dd zoals hierboven voorgesteld. In de wiki vind ik deze (nu reeds aangepast naar mijn pc):
Citaat
dd if=/dev/sda of=/dev/sdc bs=4096 conv=noerror
Maar mijn computerwinkel stelt 512 voor in plaats van 4096. Wat is het nut? Noerror lijkt mij OK, daar ddrescue toch nog ergens overbodig is? Mijn "oude" HDD is nog niet zo slecht ... (Volgens het schijfgereedschap van Ubuntu slechts één slechte sector.) Of doe ik gewoon moeilijk?  ???

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/25, 07:30:26 »
Wat ik schreef ( dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb ) is meestal voldoende. Dan 'denkt' dd helemaal niet na en wordt -alles- gekopieerd. Al die opties die je eerder geeft zijn bedoelt om ruimte te sparen.

Laatst had ik een USB stick ergens voor nodig, maar er stond nog waardevolle informatie op. Ik heb toen een tijdelijke kloon van die stick gemaakt: dd if=/dev/sdb of=/home/storage/usbstick.img
Terugzetten: dd if=/home/storage/usbstick.img of=/dev/sdb

« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/25, 10:40:21 »
Er is een klein probleempje:
desktop:~$ dd if=/dev/sda of=/dev/sdc
dd: openen van ‘/dev/sda’: Toegang geweigerd
Hoe los ik dit op? Dien ik mij eerst root te maken? Root worden in de terminal, is dit best met sudo su of met sudo -1 of zoiets? Of wat loopt er precies verkeerd?  ??? Van harte dank voor de hulp tot nu toe!!

Ondertussen heb ik met sudo su me root gemaakt. Nu heb ik het volgende voor:
# dd if=/dev/sda of=/dev/sdc
dd: lezen van ‘/dev/sda’: Invoer-/uitvoerfout
6281552+0 records gelezen
6281552+0 records geschreven
3216154624 bytes (3,2 GB) gekopieerd, 213,651 s, 15,1 MB/s
Dit lijkt mij nogal weinig voor een bijna volle schijf van 500 Gb?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 11:19:22 door Pattattezak »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/25, 13:06:58 »
Ik weet niet of dd op een Ubuntu Live CD staat, maar anders kun je beter de SystemRescue CD gebruiken: dd niet gebruiken met draaiende partities. Als je bijv. /dev/sda als je werkende systeem hebt en dat wilt klonen, dan kan dat niet als / (/dev/sda) in werking hebt.
Als je dan bijv. met de SystemRescue CD werkt, kun je het volgende doen:

dd if=/dev/sda of=/dev/sdc
Je draait dan op dat moment niet met /dev/sda en /dev/sdc dus dan zou het moeten lukken.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 13:08:46 door h2o »

« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/25, 13:18:27 »
Zie dit topic helemaal bovenaan?
sda: Windows schijf met drie partities (XP, W7 en data)
sdb: Schijf met een 64 bit versie Ubuntu 10.04 waar ook grub op staat. (Deze HDD is dus werkend, opgestart onder Ubuntu?)
sdc: Op 3 Gb na nu, een lege HDD?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 13:20:34 door Pattattezak »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/25, 13:32:52 »
Je wilt sda op sdc zetten?
Voer dan wat ik je eerder heb beschreven uit. Dan (als de kloon gemaakt is), de kabels van sda en sdc verwisselen (let ook op de jumpers van de schijven) en een , als het goed is zijn feitelijk sda en sdc verwisseld.

« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/25, 13:37:49 »
Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden; mischien heb je wat aan mijn ervaring?

Vanochtend heb ik de 100GB HDD van mijn laptop (waar ik nu op type) vervangen door een 500GB exemplaar (5x groter, 3x sneller, en onhoorbaar stil, maar dat terzijde  XD). Al met al duurde het iets meer dan een uurtje. Aanvankelijk wist ik niet wat ik moest verwachten omdat na wat speuren op het net en op de Clonezilla site het allemaal erg ingewikkeld leek. Viel heel erg mee: zelfs mij is het gelukt. Paar keer klikken en veel op Y drukken en dat was het.

Het was een Ubuntu en WinXP dual boot systeem.
Ik heb Clonezilla gebruikt en een externe HDD behuizing die bij elke PC boer te koop is. Disk to disk on the fly copy. Daarna de disks wisselen.
Edit: zoals h2O al zei bij een desktop heb je natuurlijk geen externe case nodig; dan alleen kabels wisselen.

VV

Offline h2o

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/25, 15:13:51 »
@Patatzak: Ik heb vanmiddag een overvolle 40 GB gekloond naar een 16 GB schijf.
SystemRescue CD opgestart. Daarna het commando dd if=/dev/hdc of=/dev/hda, van mijn backup schijf hdc (de 40 GB schijf) naar hda (de 160 GB schijf). Ik gebruik een oude versie van SystemRescue CD omdat mijn P3 server de nieuwe versies niet aan kan, je moet dus in JOUW situatie /dev/sda en /dev/sdc gebruiken.

De kloon is prima gelukt. Nu ben ik de 160 GB schijf aan het behandelen. Er staat maar 40 GB op, die partitie ben ik nu aan het vergroten naar 160 GB met Gparted.
Echt, hier is niets moeilijks aan, heel makkelijk.

Op het moment van schrijven maak ik meteen een kloon van de 40 GB harde schijf van de server naar een tweede 40 GB exemplaar. Ook met dd.
De 160 GB schijf is intussen ge-herpatiotioneerd (40 ==> 160 GB) en gaat nu in de server.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 15:16:12 door h2o »

« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/25, 15:18:27 »
Mag ik alles eens samenvatten? Nu zitten we hier naast elkaar te praten? Ik probeer vanuit Ubuntu 10.04 64 bit, die op sdb staat, mijn sda te klonen naar sdc. Als ik in de terminal me eerst root maak via sudo su en dan de voorgestelde bewerking in de terminal uitvoer, krijg ik:
# dd if=/dev/sda of=/dev/sdc
dd: lezen van ‘/dev/sda’: Invoer-/uitvoerfout
6281552+0 records gelezen
6281552+0 records geschreven
3216154624 bytes (3,2 GB) gekopieerd, 213,651 s, 15,1 MB/s
Moest sda volledig gekopieerd worden naar sdc, dan zouden we spreken over ettelijke honderden Gb en niet 3,2 zoals nu?

Clonezilla of Aronis vind ik trouwens niet terug in het softwarecentrum? Ping lijkt mij enigszins anders te werken? Is Ping de enige overblijvende keuze?

« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/25, 22:42:08 »
Het probleem zit 'em toch in die slechte sector!

Die slechte sector bevindt zich op sda1. Van zodra deze sector dient gekopieerd te worden, stopt hij blijkbaar met kopiëren?De andere partities zijn, zoals men in de afbeelding ziet, wel gekopieerd geraakt. Als ik de HDD's van plaats wissel, kan ik niet opstarten onder een besturingssysteem van Microsoft. Windows 7 staat nochtans reeds op zijn plaats. XP bezit de slechte sector. Had ik kunnen opstarten in W7 dan kon ik de image van op mijn data partitie terugzetten en zo toch XP weer op zijn plaats krijgen. Maar W7 wil blijkbaar niet opstarten ... Heeft iemand advies?

Offline ivo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/25, 22:54:22 »
Citaat
author=Pattattezak  Maar W7 wil blijkbaar niet opstarten ... Heeft iemand advies?

Ja. Je vergeet de Master Boot Record van de ene naar de andere disk over te nemen.

Hier een instructie.
http://www.cyberciti.biz/faq/howto-copy-mbr/

Een van de véle die je vindt op
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&biw=1220&bih=706&q=dd+mbr+linux&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=73bdc1fe54c7b88e
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/25, 23:45:26 »
Ivo,
Dat heeft u juist gezien. Vanuit de Grub (bij het kiezen van Windows) word ik doorverwezen naar mijn Windows bootmanager waar ik kan kiezen in welke Windows versie ik wens op te starten. Blijkbaar staat dit op sda1? Denkt u echt dat als ik de eerste 512 bytes van sda1 kopieer, mijn machine wel zal willen opstarten in Windows?

Vannacht heb ik met PING een image van mijn XP partitie gemaakt. Zojuist heb ik geprobeerd om die image terug te plaatsen op de nieuwe harde schijf. Ook PING kan het niet!
« Laatst bewerkt op: 2011/02/26, 07:44:21 door Pattattezak »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/26, 11:39:03 »
Pattattezak,

Nee, daar kan ik geen garantie voor geven. Maar feit is dat je je MBR niet hebt.

Je kunt ook nog met SuperGrub aan de gang.
http://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/26, 15:22:20 »
Door al mijn geklungel, bleek ik uiteindelijk niet meer te kunnen opstarten in XP op mijn oude harde schijf. Toen ik een backup wilde terug zetten, leek mij dit niet lukken. ==> W7 heropgestart en nog eens geprobeerd om nu een oudere backup terug te zetten. Ditmaal lukte het me wel!! W7 en XP geüpdate, backupbestand aangemaakt op een partitie van mijn linux harde schijf dat ik speciaal daarvoor naar ntfs heb geformatteerd. Vanuit het backupcentrum van W7 tevens ook een opstartschijf aangemaakt, computer uitgeschakeld, schijfaansluiting verwisseld, opgestart van de net aangemaakte opstartschijf, backup terug gezet, gezien dat beide W...wsen wilden opstarten, grub hersteld, ... En dat is het zo een beetje? Tot nu toe heb ik zelfs nog geen vraag gekregen om mijn Windows te activeren, maar dit kan nog komen? Hartelijk dank aan iedereen die aandacht aan mijn topic heeft geschonken en in het bijzonder aan de mensen die hebben gereageerd!! Ik ben blij dat dit tot een goed einde is gekomen!!  ;)  :D