Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom geen tussentijdse updates voor Ubuntu Software Center?  (gelezen 1273 keer)

Offline lemio

• Lid
    • Lemio
Ik vind het gewoonweg rot dat Ubuntu Software Center vaak enkele versies achterloopt op de laatste software, en dat het gemakkelijker moet zijn om software in ubuntu software center toe te voegen. Bijvoorbeeld Arduino versie 18 (Deze ondersteund Arduino UNO niet) wordt in Ubuntu Software Center als laatste versie gezien. Zou het niet veel beter zijn wanneer de sourceforge/google code builds direct in worden Ubuntu Software Center worden bijgewerkt. Dit zorgt ervoor dat mensen geen terminal hoeven te gebruiken om de laatste versie te installeren.

Ook begrijp ik net waarom ´grote´ software pakketen als opera niet standaard in het software center staan, terwijl er dan wel weer betaalde software in staat. Worden de plannen om alle linux distributies pakketdatebases te koppelen nog doorgevoerd in Ubuntu 11.04?

Re: Waarom geen tussentijdse updates voor Ubuntu Software Center?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/29, 19:21:55 »
Canonical controleerd eerst alle software die in het center staan. Daarom lopen ze altijd heel even achter. Daarom zit niet alles er in, dat is gewoonweg teveel tijd en soms kan Canonical de software niet goed genoeg checken (Opera).
EDIT: Een voorbeeld van dit checken was FireFox een paar versies terug. Mozilla had gouw een nieuwe versie uitgebracht omdat ze een veiligheids lekje hadden. Ubuntu had daarintegen geen last van, Canonical had dit al gedicht.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/29, 19:29:56 »
1ste vraag.
Ubuntu werkt met releases, elke 6 maanden een nieuwe.
Alle software word uitgebreid getest zodat deze perfect samenwerkt, alvorens het in de softwarebronnen voor die release komt.
Er zijn andere distributies zoals arch linux die met een rolling release werken, hierbij wordt de software in de softwarebronnen constant up to date gehouden met de laatste software op de markt.
Het risico is hierbij groter dat door een update je systeem onbruikbaar wordt.

Opera is geen vrije software (broncode vrijgegeven,..) dus komt niet in de standaard softwarebronnen. Chromium zicht dacht ik bijv wel in de softwarebronnen.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/29, 19:32:38 »
Opera is geen vrije software (broncode vrijgegeven,..) dus komt niet in de standaard softwarebronnen. Chromium zicht dacht ik bijv wel in de softwarebronnen.
Daar twijfelde ik over, of alles in het center open source was, maar dat is dus zo.

Maar daarom staat Opera er inderdaad niet in ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline lemio

• Lid
    • Lemio
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/29, 19:56:23 »
Die betaalde software van Ubuntu Software Center kan toch niet open-source zijn? Maar zou het niet handiger zijn wanneer je kunt instellen dat je de laatste versie, of de laatste stabiele versie wilt. Dus laatste versie bij Ubuntu release of laatste versie op sourceforge/ google code...

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/29, 19:58:51 »
Daar twijfelde ik over, of alles in het center open source was, maar dat is dus zo.

Maar daarom staat Opera er inderdaad niet in ;)
Hangt van de bronnen af die je toegevoegd zijn volgens mij. Maar onder standaard paketbronnen versta ik  archive.ubuntu.com.

Er zitten bijv. een aantal niet vrije software pakketten zitten in canonical partner repo. Zoals skype.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/29, 20:11:37 »
"1ste vraag.
Ubuntu werkt met releases, elke 6 maanden een nieuwe.
Alle software word uitgebreid getest zodat deze perfect samenwerkt, alvorens het in de softwarebronnen voor die release komt. "

Niet altijd. KDE-updates gaan na verloop van tijd door de gewone updatebronnen (dus puntreleases).

Chromium zit inderdaad in de standaard pakketbronnen en Opera zit in de partner repo, maar ook die loopt achter en dat is wel irritant, want upstream ondersteunt geen oude versies van Opera, maar goed.