Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Applicaties verwijderen / Geinstaleerde zien  (gelezen 1144 keer)

Offline Krukas

• Lid
Applicaties verwijderen / Geinstaleerde zien
« Gepost op: 2011/02/11, 16:15:47 »
Mischien klinkt dit een beetje als een leek vraag :P, mijn ervaring in ubuntu (linux) begint al aardig te groeien en ik vind het ook heel leuk om mee te werken.

maar ik zit met een vraag die ik na wat google en zoeken op het forum niet zo gauw kon vinden. En dat is hoe kan je zien welke applicaties allemaal geïnstalleerd zijn met de make en make install command en hoe verwijder je deze. ik weet dat meestal bij al deze applicatie ook een uninstall geleverd wordt, maar wat als je deze niet meer hebt of je weet niet meer welke versie of je weet geen eens meer dat de applicatie geïnstalleerd is.

Dus mijn vraag is hoe kan je een beetje een overzicht zien van wat er allemaal geinstaleerd is of vraag ik nu iets wat egt iets van Windows is :D.

Verwijzingen na andere pagina's die het uitleggen vind ik goed.

Alvast bedankt voor de moeite.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 16:23:28 door Krukas »

Offline Tom

• Lid
Re: Applicaties verwijderen / Geinstaleerde zien
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/11, 22:52:44 »
Toepassingen - Software centrum en aanklikken geinstalleerde software en voila :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/11, 23:18:47 »
Toepassingen - Software centrum en aanklikken geinstalleerde software en voila :)

Daarmee vind m.i. je niet de software die "via de achterdeur" is geïnstalleerd.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/11, 23:23:03 »
Wat bedoelt u via de achterdeur PPA´s misschien ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/12, 09:17:20 »

Daarmee bedoel ik een tarbal met sourcecode die middels
./configure
make
make install
wordt geïnstalleerd.
Dat gaat buiten de package manager om, dus die heeft daar ginne weet van..... toch?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/12, 10:02:59 »

Daarmee bedoel ik een tarbal met sourcecode die middels
./configure
make
make install
wordt geïnstalleerd.
Dat gaat buiten de package manager om, dus die heeft daar ginne weet van..... toch?

elke .tar* heeft weer een andere manier om ze te deinstalleren, als men er al een manual bij doet....(wat heel netjes is)
.debs vind je altijd terug in synaptic pakketbeheer.
alienware installeer je het liefts in /opt. dan houd je dat mooi/netjes centraal, maar dan nog.....

Offline Krukas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/12, 11:27:22 »
Thx for the reply,

als ik het dus goed begrijp en wat ik al dacht na wat google werk. Kan dit dus niet, je moet er dus voor zelf zorgen dat je bijhoud wat je op die manier geïnstalleerd hebt anders krijg je het er niet meer af behalve met clean ubuntu install  :P.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/12, 15:19:44 »
Thx for the reply,

als ik het dus goed begrijp en wat ik al dacht na wat google werk. Kan dit dus niet, je moet er dus voor zelf zorgen dat je bijhoud wat je op die manier geïnstalleerd hebt anders krijg je het er niet meer af behalve met clean ubuntu install  :P.

normaal gesproken zit alles in synaptic pakketbeheer. (misschien voorzichtig via een PPA)
en inderdaad ik houd dat bij...."alienware"