Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu nieuweling  (gelezen 2022 keer)

Kubuntu nieuweling
« Gepost op: 2011/02/04, 19:08:22 »
Hallo,

Nadat ubuntu (gnome) helemaal messed up was had ik besloten hem te verwijderen en KDE eens te proberen, werkt allemaal alleen vraag ik me af hoe ik hem nederlands maak (ja hij heeft dit aangegeven maar heb dit weggeklikt, ja ik weet.....dom) ?

Ook vroeg ik me af hoe ik kubuntu een beetje mooi maak bijvoorbeeld, hoe maak ik de taakbalk mooi doorzichtig of zwart? andere tips ook welkom :)

A.B,
Fabian

(Ik denk dat ik GNOME er bij installeer en gebruik als dualboot dus een geruststelling voor de gnome gebruikers....)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/04, 19:10:18 »
Even een tip voor als je Gnome er naast wilt gaan zetten, doe het dan echt als een dual-boot, of op een andere gebruiker installeren, anders worden heel je instellingen messed up (ik spreek uit ervaring, ook al was het dan van Gnome naar KDE)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/04, 19:15:44 »
Ja gewoon op twee partities toch?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/04, 19:24:19 »
Jup dat lijkt mij het allerbeste in dat geval ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/04, 20:19:44 »
En als je het toch op de huidige manier wilt en je wilt heel graag KDE in het Nederlands hebben, installeer dan de volgende 2 pakketten:
language-pack-kde-nl
kde-l10n-nl

Daarna stap 3 van de volgende tutorial op mijn website:
http://sites.google.com/site/ubukuntu/kubuntu--na-het-installeren

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/04, 21:14:43 »
Oke, alleen wat bedoel je met het eerste?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/04, 21:20:02 »
Dat je die 2 pakketten eerst moet installeren en daarna stap 3 volgen om de taal aan te passen van Engels naar Nederlands.

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/04, 21:29:29 »
Oké en hoe krijg ik zo'n mooie zwarte taakbalk  :D
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/05, 00:11:25 »
Oké en hoe krijg ik zo'n mooie zwarte taakbalk  :D

Met het Oxygen Plasma-thema :)
Of bedoel je Ubuntu-zwart?

1 Oxygen: Kickoff Menu (linksonderin)>>>Systeeminstellingen>>>Uiterlijk van werkruimte>>>Bureaubladthema
Kies hier voor 'Oxygen' en klik op 'Toepassen'
2 Ubuntu-zwart: Zelfde als hierboven, maar klik eerst op 'Nieuwe thema's ophalen...', typ in het zoekvak 'Ambiance' en klik op 'Installeer' bij Ambiance; pas vervolgens het Ambiance-thema toe (zoals hierboven bij Oxygen).

Doorzichtig kan ook (lees net nog even je eerste post goed door :-[), hiervoor moet je in Systeeminstellingen bij Desktopeffecten zijn en deze activeren. Nu wordt de taakbalk doorzichtig :)

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/05, 10:39:59 »
Super bedankt, nu wilde ik die effecten inschakelen maar dit kon waarschijnlijk niet omdat ik de juiste videodrivers had geinstalleerd, dus de driver ingeschakeld en nu start hij helemaal niet meer op het kubuntu logo komt niet meer en daarna krijg ik een zwart scherm met de cursor, en er is ook geen grub dus kan ook niet kiezen voor recovery mode! en andere drivers installeren? help, ik wil graag weer m'n eigen pc gebruiken in dit weekend.... :'(
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/05, 10:45:29 »
Hmm, normaal gezien zou dit geen problemen moeten geven, maar in jou geval moet je dan even op Esc drukken indien Kubuntu het enige systeem is op je computer, of anders even Grub2 herstellen (https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling GRUB 2) en dan in de recovery booten en dan kiezen voor een command line en dan:

sudo apt-get remove nvidia* (indien je een nVidia-kaart hebt)
sudo apt-get remove fglrx* (indien je een ATI-kaart hebt)

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/05, 11:47:04 »
Ja een ati HD4550, ga het proberen bedankt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/05, 12:01:43 »
Nu is het helemaal leuk, mijn monitor gaat gewoon in standby bij het opstarten van kubuntu?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/05, 12:04:46 »
Vreemd trouwens, want op mijn Sony Vaio-laptop had ik dezelfde videokaart en geen problemen mee gehad.
Maar wanneer gaat ie op standby? Na het inlogscherm?

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/05, 12:07:18 »
Na het scherm:

Kubuntu 10.10

stip stip stip stip
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/05, 13:13:44 »
Hmm, zeer vreemd. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om Kubuntu maar even opnieuw te installeren, en dan met eerder genoemde link naar mijn site de stappen te volgen om de installatie af te ronden.

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/05, 13:50:55 »
oke dan maar...
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/06, 16:49:08 »
Hij is nu opnieuw geinstalleerd alleen, welke drivers moet ik nu installeren? ik wil niet weer het zelfde probleem?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/06, 16:52:56 »
Welke installeerde je? Die uit Additional Drivers?
Op mijn website kun je dit volgen om de installatie af te ronden, incl. drivers :)
http://sites.google.com/site/ubukuntu/kubuntu--na-het-installeren

Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/06, 16:59:57 »
Ja die had ik toen maar daarna kon ik niet meer opstarten ik heb geprobeerd de drivers van de amd site te downloaden en te installeren alleen al klik ik er op verschijnt kate?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Kubuntu nieuweling
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/06, 20:29:55 »
Ah, zo dus. Download nog een keer de driver van de AMD-site, sla hem op in je Persoonlijke map, open een Terminal en geef het volgende commando:

sudo sh ./naamvanbestanddatjenethebtopgeslagen.run --buildpkg Ubuntu/maverickVervang "naamvanbestanddatjenethebtopgeslagen.run" door de naam van het bestand wat je net in je Persoonlijke map hebt opgeslagen. Als ie klaar is, geef dan het volgende commando:

sudo dpkg -i *.deb
Nu is de driver geïnstalleerd en moet je opnieuw opstarten en daarna zou ie moeten werken (bij mij althans wel) :)