Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rasterlijnen verbergen OpenOffice Calc (voor ontvangers/andere pc)  (gelezen 3945 keer)

Offline kristof70

• Lid
Vraagje voor de OpenOffice kenners   ;)  (OpenOffice rekenblad)

Voorheen werkte ik met Excel 2007, wanneer ik daar de rasterlijnen verborg en het bestand opsloeg, dan bleven de rasterlijnen weg,  op gelijk welke computer het bestand werd geopend.
Wanneer ik het bestand doormail naar anderen, dan opent het excelbestand dus zonder rasterlijnen op andere computers.

Als ik bij OpenOffice de rasterlijnen verberg, het bestand doormail naar iemand anders, dan opent het bestand op de andere computer terug met de rasterlijnen. Blijkbaar moet iedere computer aangepast worden om de rasterlijnen te verbergen.
Is er een mogelijkheid dat het bestand opent op andere computers ZONDER rasterlijnen, zonder dat er aan de andere pc iets moet veranderd worden aan de instellingen van OpenOffice?

Mvg
Kristof

Offline vanadium

• Lid
Re: Rasterlijnen verbergen OpenOffice Calc (voor ontvangers/andere pc)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/03, 12:10:09 »
Bewaar je dat bestand misschien in xls formaat? Wellicht wordt die OOo Calc specifieke instelling dan niet bewaard. Als je een rekenblad in ods formaat bewaart, dan verwacht ik dat die instelling op ieder systeem gerespecteerd wordt.

Offline kristof70

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/03, 21:37:55 »
Ik sla het bestand op in ODS formaat....  (openoffice in ubuntu)
Op andere pc (openoffice met windows 7) worden de rasters telkens getoond.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/03, 22:09:15 »
Ik kan dat niet reproduceren. We hebben het toch over de grijze rooster van het rekenblad? Als ik dat afzet (Tools - Options - OOo Calc, View), dan het bestand bewaar, dan blijft het rooster afgezet, ook op een andere computer met Windows en OOo 3.2.0.

Offline kristof70

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/03, 22:24:40 »
Inderdaad.. we hebben het over dit rooster en die instellingen.

Strange... bij mij wordt het raster telkens weergegeven in windows 7

« Laatst bewerkt op: 2011/02/03, 22:26:43 door kristof70 »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/03, 22:35:30 »
Net getest. Ik heb de Excel-viewer van MS gedownload/geïnstalleerd (en na de test weer verwijderd, 50 MB voor een viewer   >:( ).  

Als ik een OpenOffice-bestand als xls laat bewaren en hierna open met de MS Excel viewer (in wine), dan worden standaard de rasterlijnen getoond. Of dat op een andere pc ook zo gaat, kan ik niet beoordelen.
Elke MS Office versie heeft weer andere instellingen/voorkeuren. Het zou dus kunnen dat een MSO 2000 versie met Windows XP wel standaard rasterlijnen toont en MSO 2007 met Windows Vista standaard geen rasterlijnen laat zien.

... vandaar dat ik liever OpenOffice/LibreOffice gebruik ...
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce