Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Photoshop, Wine... moeilijk voor een beginner?  (gelezen 2198 keer)

Opgelost: Photoshop, Wine... moeilijk voor een beginner?
« Gepost op: 2011/03/01, 15:28:55 »
Hallo, ik wil graag Photoshop gaan gebruiken.  Zover ik weet kan Photoshop niet (rechtstreeks) onder Ubuntu worden geïnstalleerd (?).

Ik heb al wat gelezen over Wine (ook op Youtube: ideale bron van info).

Mijn vraag: is het moeilijk om Wine te installeren. Destijds heb ik bijvoorbeeld geprobeerd om LAMP te installeren maar dat is niet gelukt. Ben inmiddels wel handiger met computers. Maar zodra ik dat terminal venstertje moet gaan gebruiken, breekt bij mij het zweet uit.

Een beetje een algemene vraag... graag wat (algemene) antwoorden.

Groeten Tomatito.

PS. Niet gaan roepen dat GIMP ook een prima alternatief is  =D want dat gebruik ik al (!).
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 09:47:32 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline brent8800

• Lid
Re: Photoshop, Wine... moeilijk voor een beginner?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/01, 15:38:17 »
Gimp is een goede vervanger  :evil:
Ubuntu 14.04 LTS

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/01, 15:52:48 »
Wine kan je toevoegen via het software center.

Sommige Photoshop edities krijgen gold en werken dus redelijk goed onder wine.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=17

Verder sluit ik mij bij Brent aan probeer eerst eens gimp ff wennen maar doet niet onder voor photoshop en is native!
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/01, 16:04:31 »
Maar zodra ik dat terminal venstertje moet gaan gebruiken, breekt bij mij het zweet uit.

Niet bang zijn voor die terminal joh, de meeste mensen doen ook alleen maar kopiëren plakken hoor. En zo moeilijk is de terminal ook niet, een klein typfoutje betekend vaak niet dat je je systeem sloopt ;)
Maar zoals dalico al zei, het kan gewoon via het software center ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/01, 16:07:24 »
Ik weet niet welke er beter is omdat ik met beide weinig ervaring heb maar als je eventueel definitief op Ubuntu wil overstappen lijkt het me handiger om Gimp te leren ipv photoshop aangezien je dat pakket via Wine moet draaien. Dan weet je het dus nooit 100% zeker dat het werkt, helemaal niet wanneer er nieuwe versies uitkomen.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/01, 16:50:48 »
Waarom niet standaard met Gimp aan de slag, want dat gebruik je blijkbaar al en dmv dualboot windows opstarten als je photoshop nodig hebt?

« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/01, 18:09:11 »
Ik heb op een systeem een Photoshop in Wine geïnstalleerd; is heus niet moeilijk en het werkt ok.

Gimp is echter niet zo zwaar voor je systeem, en kan bijna alles wat Photoshop kan....

Maak het je niet té moeilijk; hou het bij Gimp.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/01, 18:56:15 »
Hallo, ik wil graag Photoshop gaan gebruiken.  Zover ik weet kan Photoshop niet (rechtstreeks) onder Ubuntu worden geïnstalleerd (?).

Groeten Tomatito.

PS. Niet gaan roepen dat GIMP ook een prima alternatief is  =D want dat gebruik ik al (!).

Photoshop cs4 werkt bij mij sneller in Ubuntu dan in windows.. Gimp is natuurlijk het enige echte alternatief voor Ubuntu.
http://ubuntudoitall.blogspot.com/2009/09/running-photoshop-cs4-with-wine-finally.html

« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/02, 00:33:10 »
Bedankt voor alle tips! Ik heb/had echter nog nooit gehoord van Wine.

Heb weer wat gegoogled en wat filmpjes bekeken op Youtube. Maar begrijp ik het goed dat je ook software bij Wine kunt downloaden?

Ik heb zelf een cd-tje liggen met Elements 8 (gekregen via een actie van Strato).

Graag reacties, groeten Tomatito.
-------------------------------------------
En ´yes´ ik wil Photoshop  =D
Ubuntu 18.04

« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/02, 09:00:57 »
Heb weer wat gegoogled en wat filmpjes bekeken op Youtube. Maar begrijp ik het goed dat je ook software bij Wine kunt downloaden?
De wine software ja, meer niet :p
Maar het staat gewoon in het software center ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/02, 11:14:34 »

Ik heb zelf een cd-tje liggen met Elements 8 (gekregen via een actie van Strato).

Graag reacties, groeten Tomatito.
-------------------------------------------
En ´yes´ ik wil Photoshop  =D

Wine draait windowssoftware op Linux en Photoshop (CS4) lijkt daar goed in te werken (geen eigen ervaring, stond in de link van een paar posts boven mij), maar lang niet alles hoor. Nieuwe spellen of programma's die erg afhankelijk zijn van de nieuwste DirectX zullen het doorgaans moeilijk hebben. Wine is GEEN volwaardig alternatief voor Windows dus als je bepaalde windowssoftware beslist nodig hebt moet je windows niet wegdoen maar Ubuntu slechts ernaast zetten op je systeem.

« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/02, 17:45:41 »
Oké, bedankt. Eigenlijk zoek ik gewoon de snelste manier om Photoshop op mijn computer te kunnen gebruiken.

Destijds ben ik overgestapt op Ubuntu omdat mijn computer met Windows XP steeds vastliep (als een huis). Toen maar eens Ubuntu geprobeerd en nooit meer problemen gehad. Sinds die tijd vind ik Windows maar ´zo zo´.

Ik weet dat ik Ubuntu en Windows naast elkaar kan draaien. Maar ehhh... zie bovenstaande.

Ik vrees dat dit mijn kunde te boven gaat (ik weet niet eens hoe ik bij Windows kan komen). Misschien maar eens elders neuzen op dit forum.

Groeten Tomtatito.
Ubuntu 18.04