Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Keyring probleempje, maar verder een fantatsisch verloop!!  (gelezen 862 keer)

Een tijdje geleden heb ik op een Vista-pc Ubuntu 10.04 gezet in dual boot. Deze mensen waren toen reeds aan het verhuizen en vanavond hebben ze voor het eerst deze pc opgestart. Maar deze pc kreeg totaal andere hardware dan vroeger. Vroeger was er bekabeld netwerk, nu is het draadloos via een usb-stick. Vista vraagt om software te installeren, tja, zonder installatie cd-tje of internet verbinding ... Ubuntu 10.04 herkent probleemloos de stick en vraagt het paswoord van het beveiligd netwerk na een klik op het netwerkicoontje.  ^-^ Deze onvoorwaardelijke muisklikverslaafde mensen maken voor het eerst kennis met Ubuntu en daarom start Ubuntu automatisch op in een gastaccount zonder beheerdersrechten. Bij iedere opstart echter vraagt Ubuntu het keyringpaswoord vooraleer dit besturingssyteem de draadloze verbinding tot stand wil brengen? Als men inlogt als beheerder blijft deze vraag wel achterwege. Hoe kan ik er voor zorgen dat bij het automatisch opstarten in hun gastaccount dit keyring paswoord niet meer gevraagd wordt? Hartelijk dank!!

Deze mensen werken heden den dage met hun pc. Hun andere pc die (alweer) een dubbel paar Oostblokkers over de vloer heeft gekregen, staat bij mij thuis. Deze pc wordt verkocht en er mag geen Ubuntu opkomen. Bijgevolg kan ik jullie oplossingen pas uitvoeren als ik weer eens voor hun computer zit. Van harte dank voor het begrip.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 22:45:05 door Pattattezak »

Offline Roc.am

• Lid
Re: Keyring probleempje, maar verder een fantatsisch verloop!!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/24, 01:12:06 »
Bron: http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Automatisch-aanmelden:-schakel-het-

Automatisch aanmelden: schakel het sleutelboswachtwoord uit
37. Het is soms handig, om uw computer te zetten op "Automatisch aanmelden". Bijvoorbeeld wanneer u de enige gebruiker bent van uw computer.

Maar als u draadloos internet heeft, dan krijgt u vervolgens van de sleutelbos alsnog de vraag om uw wachtwoord in te voeren. Dat is natuurlijk lastig.

Verwijder daarom het eigen wachtwoord van de sleutelbos. U doet dat als volgt:

Bovenste werkbalk van uw bureaublad - Locaties - Persoonlijke map

werkbalk: Beeld - Verborgen bestanden weergeven

Dubbelklik de map .gnome2

Dubbelklik de map keyrings

Verwijder alle bestanden in die map (default.keyring, user.keystore en -indien aanwezig- login.keyring).

Herstart uw computer.

De sleutelbos zal nu om een nieuw, eigen wachtwoord vragen. Voer nu geen enkel wachtwoord in bij de sleutelbos. Dus gewoon alles leeglaten en op OK klikken.

U kiest dan voor onbeveiligde opslag van de netwerksleutel. Dat is doorgaans veilig om te doen. Het eigen wachtwoord van de sleutelbos, is in de meeste gevallen een overbodige beveiliging. De waarschuwing die u te zien krijgt bij de keuze voor onbeveiligde opslag, is dan ook overdreven.

-Roc

Re: [Opgelost] Keyring probleempje, maar verder een fantatsisch verloop!!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/25, 22:46:41 »
En ik die altijd nieuwe gebruikers de website van Pjotr aanraad ...  :-[ Dit is opgelost!