Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: koppelen 2e HDD wil niet lukken.  (gelezen 2650 keer)

Offline marco 007

• Lid
koppelen 2e HDD wil niet lukken.
« Gepost op: 2010/12/28, 23:20:31 »
Even kort situatie:
Ubuntu 10.10 op harddisk 1 geïnstalleerd.
HDD 2 geïnstalleerd en werkt als data disk, werkt prima! Tot het volgende moment.... :'(

N.a.v. workshop in ComputerTotaal over Ubuntu server HDD 2 geïnstalleerd (wel eerst als enige (master) disk ingesteld), doordat het toch iets te hoog gegrepen is, de situatie weer teruggezet zoals boven omschreven.

Nu mijn probleem:
Ik wil HDD 2 nu weer mounten en formatteren, maar helaas, alleen maar foutmeldingen. Gezocht op het forum en uiteindelijk wel kunnen mounten, maar formatteren wil niet (foutmelding).

Het begint al bij het opstartscherm, krijg daar volgende melding (niet letterlijk, zit nu op andere locatie, maar strekking is gelijk):

Kan item niet automatisch koppelen.
Druk S om koppelen over te slaan, druk M om handmatig te koppelen.

Zodra ik op 'M' klik krijg ik een prompt... wat moet ik daar invullen?

Herkent iemand dit probleem?
Of iemand nog suggesties?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Marco.

Alvast bedankt voor de reactie.

Re: koppelen 2e HDD wil niet lukken.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/29, 00:07:09 »
De entry voor HDD 2 , de UUID, in je etc/fstab file is waarschijnlijk anders dan verwacht.

Plaats hier eens de uitkomst via de terminal van
sudo blkidEn plaats nu eens de inhoud van het file fstab in de folder /etc ook hier.
cat /etc/fstab
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/29, 12:07:28 »
en toevoegend aan donpedro: probeer in die gevallen de partitie handmatig te mounten aan de terminal. De foutmeldingen geven soms een idee over de richting waarin je het moet zoeken.

Offline marco 007

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/29, 15:20:56 »
DonpedroII,

Hier het resultaat van sudo blkid:
/dev/sda1: UUID="62435879-6c13-4e78-9866-75206e38d7ef" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="e69f7ea7-d85d-4f5c-b998-57521b171f41" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="Nieuw volume" UUID="fbfc29eb-c583-4d6c-a0b7-9f82e0868c3e" TYPE="ext3"

Hier het resultaat van cat etc/fstab:
cat: etc/fstab: Bestand of map bestaat niet

En Vanadium:
Ik heb al handmatige mounting toegepast, zie het "Nieuw Volume" ook op de desktop staan (net als voorheen), maar verder kom ik niet.

Ik hoop dat je er verder mee kunt komen, wacht met spanning op je reactie.
Alvast bedankt voor de medewerking.

Marco

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/29, 16:00:34 »
Je hebt het tweede commando niet correct overgenomen.

Nu lijkt het erop dat je de schijf wel geformatteerd hebt gekregen.

Post toch je /etc/fstab eens: als de schijf er al in zit, zal de bestaande regel misschien moeten aangepast worden. Toon bovendien eens of er al dan niet een probleem is met /etc/fstab met het commando "sudo mount -a". En toon eens wat er wel/niet aangekoppeld is.

cat /etc/fstab
sudo mount -a
mount

Offline marco 007

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/29, 16:24:42 »
Hier het resultaat van bovenstaande commando's (ik kan er niet veel mee... ???):

marco@marco-linux:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                                       /proc           proc         defaults                    0  0 
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=62435879-6c13-4e78-9866-75206e38d7ef  /               ext3         relatime,errors=remount-ro  0  1 
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=e69f7ea7-d85d-4f5c-b998-57521b171f41  none            swap         sw                          0  0 
/dev/scd0                                  /media/cdrom0   udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0 
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto         rw,user,noauto,exec,utf8    0  0 
/dev/sdb1                                  /media/sdb1     ext3         defaults                    0  0 
/dev/sdb5                                  /media/sdb5     LVM2_member  defaults                    0  0 

marco@marco-linux:~$ sudo mount -a
[sudo] password for marco:
mount: onbekende bestandssysteemsoort 'LVM2_member'

marco@marco-linux:~$ mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
/dev/sdb1 on /media/sdb1 type ext3 (rw,commit=0)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/marco/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=marco)
marco@marco-linux:~$

Offline marco 007

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/29, 16:41:51 »
Inmiddels geprobeerd om op "nieuw volume" en bestand te plaatsen en dat ging prima (had ik niet verwacht).
Je suggestie dat de schijf toch al geformatteerd zou zijn kan dus kloppen (ondanks de foutmeldingen..?).

Maar goed, computer opnieuw opgestart, maar de melding die ik krijg onder het Ubuntu logo (nog voordat de computer opgestart is) is nog niet weg. Hieronder nog even specifiek de melding (hadden jullie nog tegoed van me):

Het schijfstation voor /media/sb5 is niet gereed of niet aanwezig.
Ga door met wachten; druk op S om het aankoppelen over te slaan, of M voor handmatige koppeling.

Gr. Marco.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/29, 16:49:23 »
Citaat
/dev/sdb5                                  /media/sdb5     LVM2_member  defaults                    0  0
LVM2_member? Dat moet er ingekomen zijn door één van je experimenten.

sdb5 blijkt toch niet geformatteerd te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/29, 16:51:55 door vanadium »

« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/29, 16:51:08 »
De schijf sdb5 bestaat ook niet (meer) volgens de output van het commando blkid.

Druk op ALT-F2 en geef daar het volgende in gksu gedit /etc/fstab, je moet dan je paswoord even ingeven.
Nu heb je edit rechten om het file fstab aan te passen.

Ga naar de regel waar het volgende staat:
/dev/sdb5                                  /media/sdb5     LVM2_member  defaults                    0  0  en verander deze door er een hash (#) voor te plaatsen
#/dev/sdb5                                  /media/sdb5     LVM2_member  defaults                    0  0  Sla het bestand op en herstart je computer.

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/29, 16:53:19 »
Het zou kunnen zijn dat die /dev/sdb5 er wel nog is, maar niet meer geformatteerd is. In dat geval zal je die moeten formatteren als je die partitie terug wil gebruiken.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/29, 16:57:01 »
Citaat
/dev/sda1: UUID="62435879-6c13-4e78-9866-75206e38d7ef" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="e69f7ea7-d85d-4f5c-b998-57521b171f41" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="Nieuw volume" UUID="fbfc29eb-c583-4d6c-a0b7-9f82e0868c3e" TYPE="ext3"

Citaat
proc                                       /proc           proc         defaults                    0  0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=62435879-6c13-4e78-9866-75206e38d7ef  /               ext3         relatime,errors=remount-ro  0  1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=e69f7ea7-d85d-4f5c-b998-57521b171f41  none            swap         sw                          0  0
/dev/scd0                                  /media/cdrom0   udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto         rw,user,noauto,exec,utf8    0  0
/dev/sdb1                                  /media/sdb1     ext3         defaults                    0  0  

Zou er eerst eens voor kiezen om toch de fstab aan te passen, want tijdens het laden leest hij de fstab en probeert vervolgens alle entries te mounten.
De foutmelding lijkt daar toch zijn oorsprong te vinden.

Offline marco 007

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/29, 17:20:53 »

Ga naar de regel waar het volgende staat:
/dev/sdb5                                  /media/sdb5     LVM2_member  defaults                    0  0  en verander deze door er een hash (#) voor te plaatsen
#/dev/sdb5                                  /media/sdb5     LVM2_member  defaults                    0  0  Sla het bestand op en herstart je computer.

Dit heb ik gedaan, maar inmiddels ook de partitie waar het om gaat (heel kleintje), geformatteerd als ext 3, dat is ook gelukt.
De melding bij het opstarten ben ik door bovenstaande actie kwijt, maar wel wat anders voor teruggekregen... ???

Na het opstarten opent nu een venster waar het volgende staat:

Voer wachtwoord in voor het openen van sleutelring "default".

Nu moet ik steeds na het opstarten hier een wachtwoord invoeren, de vorige melding was korter, hoefde ik alleen op "S" te drukken  :P

Enig idee waar deze nieuwe melding vandaan komt?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/29, 17:42:43 »
Open System - Preferences - Passwords and Encryption keys, Rechts-klik op "Passwords-login", kies "Change password" en zet het paswoord op niets.

Hoe het komt dat je dit nu opeens krijgt? Geen idee. In elk geval gebruik je een automatische login (= zonder paswoord). Daardoor wordt de sleutelring (die wel een paswoord behoeft), niet automatisch mee geopend. De remedie is hier dat paswoord blanco te zetten.

« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/29, 19:36:54 »

Offline marco 007

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/30, 12:59:37 »
Open System - Preferences - Passwords and Encryption keys, Rechts-klik op "Passwords-login", kies "Change password" en zet het paswoord op niets.

Hoe het komt dat je dit nu opeens krijgt? Geen idee. In elk geval gebruik je een automatische login (= zonder paswoord). Daardoor wordt de sleutelring (die wel een paswoord behoeft), niet automatisch mee geopend. De remedie is hier dat paswoord blanco te zetten.

Inmiddels heb ik dit uitgevoerd, maar moet nog steeds de login voor de sleutelring invoeren na opstarten..
Ik heb zelfs de login verwijderd, maar ook dat helpt niet.
Ik begrijp er inmiddels niets meer van... nog andere suggesties?

Bedankt voor jullie hulp  ;)
Marco.

Offline marco 007

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/30, 13:12:19 »
Het is gelukt!

Daarvoor heb ik ook alle default wachtwoorden  verwijderd.
Misschien wat rigoreus, maar het werkt nu wel!

In ieder geval erg bedankt voor jullie hulp.
Marco.