Je hebt KlamAV geschreven en dat is volgens mij de KDE-versie van clamav. Gebruik je nou Ubuntu of Kubuntu?
Volgens mij is het passender om op Ubuntu en Xubuntu-systemen clamtk te installeren als grafische schil van de virusscanner. Maar dit terzijde.
Een probleem van Thunderbird met virusscanners is het mailformaat van Thunderbird. De mails staan namelijk allemaal in 1 groot bestand (Postvak In = Inbox; Verzonden = Sent in de Thunderbird-map), Als de configuratie of het programma niet goed zijn, dan wordt niet "een mail" maar het complete bestand Inbox met alle mails aangepakt en die ben je dan kwijt. De reparatie van deze Thunderbird-mailbox is mogelijk, maar dat is voor een doorsnee-gebruiker nogal ingewikkeld en kost veel tijd.
Na een beetje zoeken, heb ik het volgende gevonden:
P3Scan. De scan vindt dus plaats voordat de mails in de mailbox van Thunderbird of een ander mailprogramma belanden.
Je kan aan deze proxy-server koppelen aan de volgende virusscanners:
P3Scan is known to work with:
Kaspersky Anti-Virus for Linux (AVPD)
Trophie Anti-Virus Daemon
FRISK F-Prot Antivirus
Clam AntiVirus
F-Secure Anti-Virus
P3Scan kan via het Ubuntu software-center geïnstalleerd worden.
Een veilige optie voor mails is in Thunderbird zelf te vinden. Als je alleen de berichtkoppen laat downloaden, kan je zien of de afzender je bevalt. Dat helpt je helaas niet zodra een bekende van je een besmette mail gaat verzenden.
Ik ken overigens geen geval waar een Linux-systeem besmet raakte door een mail en vervolgens anderen via de mail ging besmetten. Maar misschien weten anderen daar meer van.