voor een portable HD zou ik hem mooi op NTFS laten.
EXT4 is wel moderner e.d. maar dan zit je wel met het probleem dat hij enkel met linux werkt.
ik heb zelf een keer gedacht "och, gebruik hem toch nergens anders mee" dat viel dus tegen....
nadeel met EXT4 is dat als je hem toch een keer met Windows of een ander systeem wilt gebruiken dat dat dan niet meer wil tenzij je hem opnieuw formatteert.
sterker nog, ik zou hem op FAT32 gooien, zodat hij ook vanuit OS X of oudere computers met Windows 98/2000 beschrijfbaar is.
daarbij, veel voordeel heb je er niet van om hem als EXT4 te formatteren, bij een interne HD is het sneller, maar via USB zit je toch met de limiet van de USB poort.
en, je hoef hem niet aan de computer hangen om hem te controleren, als alles werkt zal er niks mis zijn.
je heb schijf controle enkel nodig als er iets mis is, daarbij zijn er wel andere programma's voor Linux die wel zeer goed werken.
het enige voordeel dat je zou hebben is dat je met EXT4 ook bestands rechten kan geven, maar heel eerlijk, dat doe je met een backup schijf toch bijna niet....