Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebbruiks-toegangsrechten HD en bestanden ?  (gelezen 1272 keer)

Offline rkerklaan

• Lid
gebbruiks-toegangsrechten HD en bestanden ?
« Gepost op: 2010/11/12, 14:16:32 »
Ik heb een extra HD aan gekoppeld en kan hier wel van lezen, maar niet zomaar schrijven. Daarvoor moet ik via het terminalvenster GKsudo nautilus in voeren. Als ik in het venster dat dan geopend is rechtsklik op die HD en eigenschappen selekteer, dan zie ik bij alle gebruikersrechten "bestanden  gebruiken". Als ik dit probeer te veranderen naar "aanmaken en verwijderen", dan springt hij snel weer terug naar "bestanden gebruiken".
De eigenaar van deze schijf is "root" en als ik dat probeer om te zetten naar mijn inlognaam, dan springt hij ook snel weer terug naar root.

Op deze schijf bevind zich ook een prullenbak  . . .2 zelfs .trash-0 en .trash-1000. Beide hebben de submappen files en info, de 2e prullenbak ook een expunged-map. Ik krijg .trash-0 echter niet leeg.

De schijf begint vol te raken, dus een oplossing zou welkom zijn

Richard

Offline rkerklaan

• Lid
Re: gebbruiks-toegangsrechten HD en bestanden ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/12, 16:16:20 »
zowieso een hele interessante site, maar ik heb er helaas geen baat bij gehad.

Ik heb het op beide manieren geprobeerd (handmatig en grafisch). bij bestandstoegang lukt het me op m op lezen+schrijven te zetten, maar de eigenaar lukt alleen root (miet mijn inlognaam) en maptoegang alleen gebruiken. Echter stond na opnieuw opstarten de bestandstoegang niet meer op lezen/schrijven (de lege optie ---).

Misschien is er een verschil omdat mijn extra HD geen externe HD is, maar 1tje in het systeem. De USB kabel los koppelen kan dus niet, maar ik heb m wel herstart.

Nog niets verder helaas . . . nog meer suggesties ?

Richard

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/13, 15:29:26 »
Hoe is de schijf geformatteerd? Heb je die schijf aangemeld in /etc/fstab (te verkiezen voor een interne harde schijf), of moet je eerst op een icoon klikken om de schijf te kunnen gebruiken?

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/18, 10:19:30 »
Hoe achterhaal ik hoe hij geformatteerd is ?. Ik weet dat er Fat en NTFS bestaat, maar als ik de eigenschappen kies krijg ik bijgevoegd venster.

Op mn buroblad staat een icoon. Als ik daar op klik opend nautilus, maar heb ik alleen lees-rechten. Bij locaties staat deze schijf er ook tussen

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/18, 10:24:48 »
check eens of 'usbmount' in je pakketbronnen staat (synaptic) ?
Ik had iets gelijkaardigs met een usb-stick (mbt rechten).

gewoon ff deïnstalleren en kijken wat het geeft. Je kan dat later gewoon terug installeren moest het dat niet zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/18, 13:40:01 »
Hoe achterhaal ik hoe hij geformatteerd is ?.
Met Gparted kan je zien op welk formaat de schijf is geformatteerd.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/22, 17:20:57 »
USBmount-vakje in synaptic is wit, dus niet geinstalleerd

Gparted geinstalleerd en die geeft aan NTFS voor desbetreffende schijf . . .helaas ?

nog meer suggesties ?