Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HDD en meerdere PC gebruikers  (gelezen 1047 keer)

Offline Laus_2

• Lid
Externe HDD en meerdere PC gebruikers
« Gepost op: 2010/11/18, 22:06:58 »
Beste allemaal,
Omdat ik mijn PC ook gebruik als media center loop ik tegen diverse problemen aan. Stuk voor stuk lossen ze langzaam op, maar er zijn er een paar waarbij ik echt even niet verder kom(stap dan even over naar W7 met MediaPortal). Aan de PC hangen 1 monitor en 1 Tv, beide 1920x1080. Tevens gaat het meeste geluid via de S/Pdif-passthrough naar mijn versterker.

Bij het kijken van een film geeft Compiz problemen op de Tv in de vorm van een horizontale lijn over het beeld en verder gewoon schokkend beeld. Dit ook omdat het automatisch schakelen van refresh-rates niet werkt.

Omdat Compiz dus lastig is, en het lang duurt om dit aan/uit te zetten heb ik een tweede user gemaakt (xbmcuser). Ik laat mijn eerste user gewoon ingelogd en wissel naar de tweede user. Nu probeer ik met die user mijn externe hdd te benaderen. Dat lukt dus niet. Alle rechten staan op de eerste user. Veranderen via gksudo nautilus lukt niet. Zodra ik een andere groep selecteer springt hij weer terug naar mijn eerste user. Vreemd...

chmod 777 /media/Elements
werkt ook niet.

Dit is mijn fstab:
proc                                       /proc           proc  nodev,noexec,nosuid       0  0  
UUID=d9b04e63-519e-4541-8ff0-7dd4abeacd01  /               ext4  errors=remount-ro         0  1  
UUID=69003e18-9a3e-4d71-a136-fa7fe774f3af  none            swap  sw                        0  0  
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto  rw,user,noauto,exec,utf8  0  0  
/dev/sda7                                  /media/sda7     xfs   defaults                  0  0  

De externe hdd zit hier niet bij. Dat hoeft ook niet want die wordt automatisch gemount. Die zit op /dev/sdb1 en wordt gemount door ubuntu naar /media/Elements.
De /dev/sda7 is een partitie op de externe schijf. Deze is ook niet te benaderen door de andere user. Het toevoegen van de externe hdd aan de fstab levert meldingen op dat het ding dubbel gemount wordt etc.

iemand een idee waar ik het moet zoeken? Beide schijven moeten gewoon voor alle gewone users beschrijfbaar, benaderbaar en uitvoerbaar zijn.

Alvast bedankt!

Offline Laus_2

• Lid
Re: Externe HDD en meerdere PC gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/19, 00:04:59 »
nee, dat is em toch niet. Commando is een tijdje bezig en dan niks meer. Gebruiker wisselen etc..niks verandert. Ik ken je site trouwens wel en gebruik hem regelmatig!

Ik snap niet zo goed wat er aan de hand is. Hij automount die schijf exclusief voor de eerste user die inlogt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/19, 09:49:44 »
Hij automount die schijf exclusief voor de eerste user die inlogt. Dat is dan ook hoe het automatisch aankoppelingsmechanisme werkt.

Je zou al heel wat problemen kunnen vermijden door op die harde schijf ook een bestandssysteem te gebruiken dat Linuxrechten ondersteunt. Dan kan je directories op die harde schijf maken, en de rechten daarvan naar wens instellen volgens de behoeften.

Alternatief zit er niets anders op dan de schijf "op de oude manier", d.w.z. via /etc/fstab, aan te koppelen. Dan kan je via /etc/fstab de nodige rechten voor de ganse schijf regelen.
Citaat
Het toevoegen van de externe hdd aan de fstab levert meldingen op dat het ding dubbel gemount wordt etc.
Dat heb ik nog niet meegemaakt. Normaal wordt een schijf die via /etc/fstab wordt aangekoppeld, niet meer opnieuw automatisch aangekoppeld.

Offline Laus_2

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/19, 14:27:26 »
Dan ga ik toch nog eens proberen beide goed in de fstab te krijgen. Toch bedankt en wordt vervolgd. Is het trouwens een bug in nautilus dat via gksudo veranderen van rechten niet mogelijk is of heeft dat te maken met de automount?

Een Linux-FS is geen optie. De HDD gebruik ik ook voor mijn werk en dat is een laptop met W7. Aangezien die weer geleased is...mag ik daar dus niks mee :/

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/20, 14:43:47 »
Welk bestandssysteem heeft die externe schijf?
Is het NTFS, dan zou het redelijk eenvoudig op te lossen zijn.
Installeer het pakket ntfs-config. Ga vervolgens via System > Administration naar NTFS Configuration

Vervolgens kan je in het nieuwe scherm ervoor kiezen om externe schijven voor iedereen schrijfbaar te maken.

Relevante bug voor als het om een FAT32-systeem gaat: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/453605