Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: browserinstelling beveiligen  (gelezen 4872 keer)

Offline dejoom

• Lid
browserinstelling beveiligen
« Gepost op: 2010/12/02, 20:51:31 »
Is het mogelijk om afbeeldingen te negeren door je browser? in ubuntu natuurlijk bij voorkeur met firefox

En hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn klein grut deze instelling niet meer kan wijzigen ( tis nogal ne slimme)

Greetz

Offline HarzG

• Lid
Re: browserinstelling beveiligen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/02, 21:23:54 »
Theoretisch is dat mogelijk. Maar dan is de lol voor "klein grut" eraf. Je kan zelfs surfen met een tekstbrowser (bijv. w3m).
Omdat vrijwel alle websites gebruik maken van afbeeldingen, is deze wens nogal opmerkelijk.

Firefox->menu bewerken->voorkeuren->inhoud->"afbeeldingen automatisch laden" afvinken.
Hieraan gekoppeld moeten de user-mappen "alleen lezen" zijn en slechts de browser cache-map lezen/schrijven. Je zou kunnen regelen dat de map met het Firefox-profiel niet in de home-map staat, maar in een map waar in principe alleen root/sudo rechten heeft. Vervolgens geef je alleen een submap voor "minimaal gebruik" vrij.
Maar wat blijft dan over als je niet eens de afbeeldingen van wikipedia over bijv. cavia's kan tonen?

Wat is je doel? ... veiligheid, 18+ websites met natuurfoto's vermijden, reclame, spelletjes ...?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 21:28:25 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/02, 21:56:34 »
no script? bepaalde instellingen via privoxy/dansguardian: content filtering: http://www.privoxy.org/faq/configuration.html
: http://blog.bodhizazen.net/linux/web-content-filtering-made-easy/

Offline dejoom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/02, 21:57:20 »
Theoretisch is dat mogelijk. Maar dan is de lol voor "klein grut" eraf. Je kan zelfs surfen met een tekstbrowser (bijv. w3m).
Omdat vrijwel alle websites gebruik maken van afbeeldingen, is deze wens nogal opmerkelijk.

Firefox->menu bewerken->voorkeuren->inhoud->"afbeeldingen automatisch laden" afvinken.
Hieraan gekoppeld moeten de user-mappen "alleen lezen" zijn en slechts de browser cache-map lezen/schrijven. Je zou kunnen regelen dat de map met het Firefox-profiel niet in de home-map staat, maar in een map waar in principe alleen root/sudo rechten heeft. Vervolgens geef je alleen een submap voor "minimaal gebruik" vrij.
Maar wat blijft dan over als je niet eens de afbeeldingen van wikipedia over bijv. cavia's kan tonen?

Wat is je doel? ... veiligheid, 18+ websites met natuurfoto's vermijden, reclame, spelletjes ...?

Bedoeling is 18+ websites maar als ik een internetfilter op het net zet kan ie niet eens deftig op wikipedia alles lezen bijvoorbeeld snap je nu waarom ik dan zeg laat ons de afbeeldingen blokkeren.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/02, 22:00:26 »
veiliger browser/browserbescherming/veiligheid?

sudo apt-get install apparmor-profiles sudo enforce firefox/etc/init.d/apparmor restart

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/02, 23:06:50 »
... snap je nu waarom ik dan zeg laat ons de afbeeldingen blokkeren.
Nee, niet echt.

[filosofeer-modus aan]
Stel je zegt tegen een kind: je mag de krant lezen maar nooit naar (half)blote mensen kijken. Het effect is dan dat een geïnteresseerde jongen juist naar de verboden dingen gaat zoeken. Als dat thuis niet mogelijk is, dan ziet hij dat wel bij de krantenwinkel (daar zou hij dus nooit mee naar binnen mogen).

Als je op nieuws-sites kijkt, dan is de belangstelling bijv. voor de "achterklap" op nu.nl nogal groot. Ik zou graag willen weten of er meer belangstellenden naar de sub-kop "Tech" of naar de "Achterklap" kijken. Misschien zou een onderzoek laten zien dat de "18-"gebruikers eerder naar "Tech" en de "50+" eerder naar "Achterklap" kijken.
Zelfs op tv bij "De wereld draait door" komen tot mijn grote irritatie de 18+ onderwerpen reeds voor 20u op de buis.
Maar op veel kranten-pagina's komen onderwerpen voor die misschien 18+ zijn. Het gaat dan niet alleen over de cupmaat van de Kardashians maar ook over incidenten zoals drugs/doodslag/moord. Je zou dan ook de Spits/Metro etc. moeten blokkeren en kinderen mogen niet meer met openbaar vervoer omdat daar de sappige koppen in de gratis bladen staan.

Ik zeg niet dat alles vrij toegankelijk moet zijn voor kinderen op het internet. Maar ik denk dat het blokkeren van afbeeldingen geen zinvolle bescherming voor kinderen kan zijn tegen uitwassen van het www.

Een praktische oplossing voor de begrijpelijke wens naar "ouderlijk toezicht" is m.i. de aanwezigheid. Als de pc in de woonkamer staat en iedereen in en uit kan lopen, dan zijn geen stiekeme acties mogelijk - je kan nl. zo "betrapt" worden. Zodra de pc boven staat en de deur dicht is (aankloppen a.u.b., tsjaja pubers), dan is het opmerkelijk als er pagina's worden weggeklikt zodra iemand binnenkomt. Dat kunnen privé-discussies op Hyves zijn, maar ook mails/chats waarin een kind zijn complete privacy aan "de vrienden van vrienden" geeft.
Hierbij is voor mij het privacy-probleem ernstiger dan het stiekem kijken naar plaatjes.

Het alternatief voor "80% blokkeren" is het gezamenlijk ontdekken van de mogelijkheden van het www en het waarschuwen voor de gevaren door voorbeelden te laten zien van incidenten (illegale downloads aangepakt, politie-inval vanwege hacken, providers moeten bij opsporing helpen etc.). Het stiekem iets op het internet te kunnen doen, is een illusie. Ook de professionals worden gejaagd, betrapt, gehackt.

Een effectief middel om het bekijken/downloaden van 18+-filmpjes te ontmoedigen is een kinder-pc met een 766MHz-processor. Als je die nog hebt, dan worden op internet alleen de zinvolle/belangrijke dingen gedaan. Met Xubuntu is dat ding nog prima te gebruiken voor internet/tekstverwerking/muziek/huiswerk. Maar snel en stiekem downloaden/gluren is hiermee aan banden gelegd - dat duurt gewoon te lang.[/filosofeer-modus uit]

Als het veilig moet, is het overigens ook mogelijk om een live-cd te gebruiken via virtualbox en een ISO-bestand. Als hierbij geen gedeelde map aanwezig is, kan je systeem/HD niet benaderd worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 23:09:31 door HarzG »

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/03, 01:11:17 »
Misschien een gek antwoord, maar inhakend op de [filosofeer-modus] van HarzG: ik heb alle pc's in de woonkamer staan. M'n kinderen zijn 4, 10, 14 en 16 jaar oud, dus genoeg te overzien  ;)

Ik heb geen filters op m'n browser staan. Zien doen het ze het uiteindelijk toch, en zo erg is dat niet. Beter lijkt me af en toe in te grijpen, maar dan ook uit te leggen. En nee, zo tolerant ben ik niet, integendeel, maar ik leg liever actief uit waarom niet. Ik haal een enkele keer eens wat weg, of praat met ze, belangrijker is volgens mij (en dat is maar een mening, hoor) dat ze niet het gevoel hebben dat ze niks 'mogen' door onzichtbare hekjes (anders vinden ze wel een vriendje zonder 'hekjes'), maar dat het geheel wel in openheid plaatsvindt. En dan nog, ik behoudt me het recht voor om iets af te schakelen als ik dat niet ok vind, onder het motto 'jullie hebben inspraak, maar ik heb uitspraak'.   

Ik heb liever de openheid, wat een hoop tijd kost, en wel eens een glimp oplevert, dan vertrouwen op 'een apparaatje', waarbij je weet dat het via een omweg toch omzeild wordt.

Kost een hoop tijd en moeite, maar voorkomt een schijn van dingen 'die je liever niet wilt weten'. Bedenk eens hoe je zelf was vroeger  ;)

Ohw ja, de cupmaat van die plestik spoken van Kardashian interessert me overigens helegaar niks  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/03, 02:22:47 »
Al eens gezocht op een plugin voor Firefox die je kan installeren?
Enkele die ik in een halve minuut gevonden heb:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/160759/
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/1803/
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/4351/

Meer zoeken:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/search/?pp=20&pid=1&lver=any&q=parental+control&tag=parental+control&cat=all

Verder kan je ook nog naar oplossingen als OpenDNS kijken om je hele netwerk af te schermen.
Als je daar een (gratis) account neemt kan je instellen wat je allemaal wil blokkeren.
http://www.opendns.com/solutions/household/parental/

Maar echt alle ongewenste zaken blokkeren kan je toch niet, er kan altijd wat doorheen glippen.
De redeneringen van HarzG en Asphyxia vind ik daarom zo gek nog niet.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/03, 11:10:46 »
... nog een aanvulling op een mogelijke beveiliging.

Plan A
Als je het wilt dichttimmeren, moet je op netwerk/router-niveau filteren.
Een beetje slimme puber weet dat je de pc met een live-CD kan starten. Dat wat in deze sessie gebeurt, zal pa nooit te weten komen tenzij de router filtert of logt.

Plan B
Maar je kan zelfs zonder live-CD de beveiliging omzeilen. Als je met Alt-F2 "/usr/bin/firefox -p" start en een nieuw profiel aanmaakt, heb je vervolgens een profiel zonder filter, vrijwel geen add-ons en met de standaardwaarden van Ubuntu/Firefox. Als een puber een gemiddelde belangstelling of een kennis heeft, dan past die dat trucje toe als het nodig is.
Dat kan je alleen dan vermijden als de profielmap niet in de user-home-map staat. Maar de rechtencircus voor deze beveiligde mappen is nogal ingewikkeld. Verkort komt het erop neer dat de user geen nieuwe map mag aanmaken in deze share-map. Hierdoor kan geen nieuw profiel worden gecreëerd.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/03, 11:33:28 »
In een bepaalde leeftijdscategorie kan ik me voorstellen dat de teugels nog wat strak gehanteerd moeten worden...  ;)
Maar, realiseer je wel, dat er altijd vriendjes zijn die er wèl bijkunnen. En, die handigerds downloaden dat dan en sturen het via hun mobieltjes aan elkaar door. En dat laat zich al wat lastiger checken.
Laatst stond het grut te ginnegappen rondom de phone, zaten ze een vrij berucht internetfilmpje te kijken *iets met 'dames' en 'kopje' mompelt*. Toen ik ze schouderophalend uitlegde dat het hartstikke fake is, en ze niet alles voor waar moeten aannemen wat ze zien, hebben ze in ieder geval een wat kritischer houding aangeleerd waarmee ze kijken.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/04, 12:11:06 »

Ohw ja, de cupmaat van die plestik spoken van Kardashian interessert me overigens helegaar niks  ;)

Johh?  Echt nie?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04