Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Recovery met photorec - hoe opslaan naar externe harde schijf?  (gelezen 1981 keer)

Offline E_Officer

  • Lid
Hallo allemaal,
Nav een ander topic dat ik had gestart (recovery van een externe harde schijf die werd gewist omdat ze nog aanhing toen ik ubuntu 10.10 op een pc installeerde) probeer ik mijn gegevens terug te halen met Photorec. Met de rescue disk van ubuntu gaat dat vrij goed na wat handleidingen gelezen te hebben maar in de laatste fase heb ik 't volgende probleem:

ik probeer de data van mijn 1terrabite externe harde schijf naar een andere 1,5 terrabite externe harde schijf te 'recoveren'. Photorec ziet die externe schijven bij het opstarten maar ik kan er nadien niet naar opslaan?! Moet ik die 1,5 grote schijf eerst mounten? Ik heb ze pas gekocht, dus ze is geformateerd voor windows (ntfs denk ik) maar dat mag op zich geen probleem zijn, niet? Ik heb geprobeerd die externe schijf te mounten vanaf (rescue live cd):
ubuntu@ubuntu:~ยง sudo mount /dev/sdb (ik ben geen kenner, 'k heb die opdracht op de fora of in de handleiding gelezen) maar dan krijg ik als antwoord
mount: can't find /dev/sdb in /etc/fstab or /etc/mtab

Wat doe ik verkeerd?
De ervaring leerde dat ik die (even of grotere) externe schijf nodig heb want toen ik photorec eerder liet lopen en ging saven op mijn harddisk (320 GB) dan liet Photorec me weten dat er niet genoeg plaats was. Vandaar de poging met de nieuwe, externe schijf.

Thxs!

« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 21:50:12 door E_Officer »

Offline siegi

  • Lid
De reden dat hij die foutmelding geeft na het commando
sudo mount /dev/sdb
is dat hij niet weet als welke map, de harde schijf /dev/sdb moet gemount worden.

Je kan als map /mnt gebruiken, deze map is al aanwezig op elk ubuntu systeem. (tenzij je deze al in gebruik hebt)
sudo mount /dev/sdb /mnt

PS meestal is het /dev/sdb1 in plaats van /dev/sdb.

Offline E_Officer

  • Lid
Hey Siegi, dat verklaart al wat. 'k Heb het geprobeerd maar hij antwoordt op mijn commando:
sudo mount/dev/sdb/mnt > sudo: "command not found" (idem wanneer ik met sudu su het vervolgens in de root probeer).
sudo mount /dev/sdb/mnt (merk op, ditmaal met spatie achter mount) > sudo: can't find /dev/sdb1/mnt in /etc/fstab or /etc/mtab

Ik heb het ook telkens met sdb1 geprobeerd maar geen geluk...
Wat gaat er nog verkeerd?


Offline siegi

  • Lid
Ik vind het tof dat je zelf wat probeert.
Maar de spaties die ik in mijn commando gezet heb zijn juist.
sudo mount /dev/sdb /mnt

En probeer liefst, die kans lijkt me groter :)
sudo mount /dev/sdb1 /mnt

Offline E_Officer

  • Lid
Ik ga je commando's zeker bewaren. Ik twijfelde er ook niet aan siegi want ik heb er helemaal geen ervaring mee.

Er is me net wat anders gelukt. Met de handleiding die ik op http://www.psychocats.net/ubuntucat/recoverdeletedfiles/ vond heb ik mijn pc gewoon opgestart (dus zonder live of rescue cd). Zo kon ik mijn externe harde schijf waarop de recovery moest gebeuren inpluggen (usb) en vervolgens de andere harde schijf (destination van de recovery).
Ubuntu gaat dan beide schijven mounten en zo moest ik het niet meer doen.
Met het commando sudo su in het terminalvenster (te vinden onder 'hulpmiddelen') zag ik vervolgens beide schijven aangekoppeld en zag ik ook waar ze aangekoppeld waren: men externe schijf waarnaar de recovery geschreven moet worden was gekoppeld onder /medi/elements.
En met de handleiding van http://www.psychocats.net/ubuntucat/recoverdeletedfiles/ verliep het vervolgens vlekkeloos! Dikke duim voor de schrijver van die handleiding.

Enfin, mijn ervaring, het is tricky om aan te geven waarnaar je recovery files weggeschreven moeten worden maar met de vernoemde handleiding gaat het goed.
Men recovery is nu aan het lopen. Voor andere gebruikers: in options niet vergeten aan te vinken welke soorten van files je wilt terugvinden! Anders gaat photorec zeer veel zoeken. Photorec laat uitschijnen dat het alleen om foto's gaat maar er is veel meer! ook *.txt, *doc, *mdb en zo veel meer!
Ik ben benieuwd naar het resultaat nu: hij vond na 8 minuten al 1087 foto's terug en moet nog 52 uur gaan!
Joepie!!!!! En toch bedankt Siegi. :D