Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] HD mounten uitschakelen.  (gelezen 1294 keer)

[OPGELOST] HD mounten uitschakelen.
« Gepost op: 2010/11/05, 11:16:49 »
Hallo, ik heb hier dualboot Windows, Ubuntu. En ik heb tijdens de installatie gekozen om de Windows schijf te mounten bij het opstarten. Maar de Windows is ondertussen geherinstalleerd, en elke keer als ik Ubuntu opstart krijg ik bij het laad scherm te zien, dat de /windows schijf niet kan worden gemount, dus hoe schakel ik dit uit?

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/08, 19:05:40 door Jeff Matthys »
Een trotse linux-beginner!

Re: HD mounten uitschakelen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/05, 11:24:55 »
Waarschijnlijk staat in je /etc/fstab file nog de oude UUID van de vorige install partitie.

Doe eens ALT-F2 en type het volgende: gksu gedit /etc/fstab
Ga nu in het file opzoek naar de regel waarin staat 'ntfs', waarschijnlijk is dat je oude Windows install.
Voorbeeld:
Citaat
# /dev/hda1
UUID=12683ED4683EB677 /media/winxppro     ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       0
Door hier nu een hash (#) voor te plaatsen, zul je dit probleem hebben opgelost.

Wat je ook kunt doen om de nieuwe Windows install weer te auto mounten, is de UUID te corrigeren.
De UUID kun je vinden door in de Terminal het volgende commando op te geven
sudo blkid Dan krijg je een lijst met UUID's, kijk nu in je fstab om de 'foute' UUID voor je Windows en corrigeer hem.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/05, 13:58:32 »
OK bedankt! Het werkt!

Nu nog een klein vraagje. Nu worden mijn DATA en mijn Windows schijf als mappen gezien in het bestandsysteem van linux.
Kan ik deze ook echt als hardeschijf laten zien in "Computer"?
En zijn die dan ook al aangekoppeld als ik Ubuntu opstart?

Alvast bedankt!

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/05, 15:59:32 »
Als ik het dus goed begrijp zie je niet de layout zoals aangegeven met de blauwe pijl, maar zoals aangegeven met de rode pijl?

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/07, 19:58:28 »
Zoals de blauwe pijl wil ik het zien, maar zo is hiet nu niet.
Als ik het filesysteem van Ubuntu open dus de "/". dan zie ik daar een map van windows (/windows) en een map van data (/data). Maar ik wil deze laten zien als hardeschijf dus zoals de blauwe pijl.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/08, 17:17:04 »
Eerste wat mij opvalt is, dat het wel een opvallende plek is voor die folders.
Als je deze folders openklikt, ga je dan ook daadwerkelijk naar je Windows en Data?

Normaal zou je media vinden onder /media of /mnt folder, maar eigenlijk nooit onder / (root)
Is er ooit in het verleden een automount uitgevoerd via de fstab naar deze folders?

« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/08, 18:55:24 »
Als ik de folders open krijg ik gewoon de inhoud van de schijf te zien, ik kan ook lezen en schrijven.
De /data en /windows worden automatisch gemount. Het mountpad is /windows en /data, dus ik denk dat het daardoor komt. Dus het zal waarschijnlijk /media/windows moeten worden?

« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/08, 19:05:20 »
OPGELOST!
Moest inderdaad het mountpad in de fstab veranderen naar /media/windows en /media/data.

Bedankt donpedroll

« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/08, 19:57:55 »
En een offtopic vraag tussendoor:
wat is buubuntu of heb jij die naam zo gemaakt domperdro2?
Dat is waar mijn backup van de home folder staat die ik automatisch maak via Backup in Time.