Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "probleem met hardware" denk ik!  (gelezen 1091 keer)

Offline bie

• Lid
"probleem met hardware" denk ik!
« Gepost op: 2010/11/01, 20:19:23 »
Beste ubuntu freaks

mijn pc blijft in een loop rebooten wanneer ik hem aan zet, na een aantal keren start hij dan toch op, maar
wanneer hij opgestart is valt hij na verloop van tijd (soms 5min, soms 15, soms 1h ) uit net alsof je op de reset knop drukt. (dan begint hij weer van vooraf aan ).

heb dit bij windows en bij ubuntu, alleen bij ubuntu blijft hij hangen in een scherm waar je kan kiezen om normaal om te starten of in recovery mode.

dacht eerst dat het de schijf was omdat hij bij windows altijd zei dat hij geen boot vond, maar deze heb ik vervangen. (IDE schijf )

heb de pc volledig stof vrij gemaakt dacht dat de proccesor te warm werd.

er zijn geen condensators opgeblazen op m'n moederbord en heb alle kabeltjes en verbindingen gecheckt in de pc.

heb geen dual boot.
vorige week alleen windows erop
deze week alleen ubuntu
probleem is in beide gevallen juist het zelfde.
in windows start hij wel in veilige modus bij ubuntu heb ik het nog niet getest omdat het mijn eerste stappen in linux zijn.

is er iemand die nog een idee heeft waar ik moet zoeken?

grts en alvast bedankt

bie

Offline sidius

• Lid
Re: "probleem met hardware" denk ik!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/01, 20:39:13 »
lijkt me de voeding, is je pc geaard aangesloten?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/01, 20:51:14 »
Je geheugen testen...

In het hoofdmenu van de livecd memtest86+.
Duurt wel even...

Computers gaan er de raarste dingen van doen als je geheugen brak is.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/01, 23:28:19 »
Het is, zoals je zelf al zegt een hardware probleem, omdat het zowel in Windows als in Ubuntu gebeurd. Ik denk dat er iets te warm word of zo en daardoor slaat de comp uit om "zichzelf te beschermen".
Wat gebeurd er precies nadat hij uitvalt? Start hij volledig terug op of valt hij volledig uit?
Wat het zou zijn is moeilijk te bepalen. Ik geloof dat een processor een veiligheid ingebouwd heeft om bij oververhitting zichzelf af te sluiten. Maar mijn eerste gedachte is je grafische kaart, omdat je zegt dat het in veilige modus (windows) wel gaat.
Start Ubuntu eens op in recovery mode. Hiermee start je op met de vesa driver die minder 'vraagt'. (is iets zoals veilige modus in windows).
Blijft hij draaien? Ook in windows?

Weet niet hoe oud je comp is maar of er nu wel of geen garantie meer op zit, zul je hem waarschijnlijk eens binnen kunnen doen om hem na te checken.

Kijk ook eens in /var/log naar de logs. De belangrijkste:
kern.log
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/02, 19:49:26 »
lijkt me de voeding, is je pc geaard aangesloten?
Daar zou ik ook op gokken. Als hij het eerst wel goed deed lijkt het me sterk dat
het het geheugen is. Ik weet niet hoe oud de voeding is, maar die houden er
op een gegeven moment mee op en vaak niet in enen. Als je te lang met vervangen
wacht heb je ook nog kans dat er een HD sneuvelt.

Offline bie

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/03, 20:25:51 »
hoi,

bedankt voor de reacties!!!

de voeding is vervangen  2jaar geleden maar zal ze eens vervangen heb er nog een liggen geloof ik.

het geheugen zal ik in het weekend ook eens testen.

Citaat
Ik denk dat er iets te warm word of zo en daardoor slaat de comp uit om "zichzelf te beschermen". 

was ook m'n eerste gedacht (blijft rond de 72 graden) de kast staat open en de koelers doen het alle 2.
het is net hetzelfde alsof je op reset drukt, start gewoon opnieuw op en komt dan weer in de loop terecht, na een paar maal start het geinstalleerde besturings prog. dan weer wel op.(valt nooit volledig uit)

aangezien ik door de week niet al te veel tijd heb om verder te prutsen aan m'n pc zal ik na het weekend iets laten weten.

alvast bedankt voor de hulp!!!

grts

bie

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/03, 20:41:42 »
Trek alle connectors op het moederbord eens los en plaats ze dan weer terug, mogelijk dat er iets van oxide vorming onder zit.
2 minuten werk (de kast is toch al open) en kost niets.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/03, 20:55:37 »
1 voor 1 proberen, anders weet je nog niks:

Videokaart lenen en uitwisselen.
Voeding lenen en uitwisselen.
Geheugen testen met memtest86 4.0 of hogere versie, dit de hele nacht laten lopen.
Met de kast open heb je vaak een slechtere koeling?
Bios kontroleren, daar kun je instellen dat de pc uitvalt bij bepaalde temps.