Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: trash probleem  (gelezen 2028 keer)

Offline John K

• Lid
trash probleem
« Gepost op: 2010/10/22, 20:09:35 »
Ik heb 10.04 geinstaleerd en ik ben aan het proberen mijn oude Thunderbird map in /Home te plaatsen, maar dit ging verkeerd. Nu heb ik Thunderbird gedeinstaleerd en vervolgens met gksudo nautilus de .mozilla-thunderbird map weggegooid.

Wanneer ik nu opnieuw mijn oude Thunderbirdmap van een usb stick in /Home wil plakken krijg ik de melding dat /Home niet genoeg ruimte heeft (terwijl ik eerder wel deze hele Thunderbirdmap in /Home heb gezet.

Ik heb via recovery-mode 'clean' gedaan, maar dit werkt niet. Ik heb in /Home .local gekeken, maar daar vind ik ook niets.

Wanneer ik via gksudo nautilus in filestsystem home open zie ik een file .Trash-0.
Hierin staat de weggegooide map, maar ik kan hier niets van weggooien, ook niet wanneer ik de permissies aanpas. De mappen komen na weggooien direct weer terug.

Kan iemand raad geven?

John K
« Laatst bewerkt op: 2010/10/22, 20:16:26 door John K »

Offline heir4c

• Lid
Re: trash probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/22, 20:26:11 »
.Trash-0 is een bestand op die usb, dacht ik. Die kan je geloof ik niet deleten.
Maar geen ruimte in je /Home? Je bedoeld je Persoonlijke Map. Als je je via: Locaties>Persoonlijke Map kijkt, zie je onderaan hoeveel vrije ruimte je nog hebt. Hoeveel staat daar?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline John K

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/22, 20:29:36 »
Er was 4.2 gig vrij, na dat ik 2.6 gig Thunderbird map erin had gezet 1.8 gig vrij. Nadat ik de thunderbird map heb weggegooid heb ik de ruimte 2.6 gig niet meer teruggekregen.

Wordt dat opnieuw 10.04 installeren?

Offline John K

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/22, 20:56:09 »
Niemand?

Offline Mionar

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/22, 21:48:17 »
Zie hier http://www.ubuntugeek.com/how-to-empty-root-trash.html

Even getest hier en het werkt voor mij (al stond de trash /home/.trash en niet in de user dir)

Offline John K

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/22, 22:29:25 »
Bedankt, ik zal het morgen even proberen.

Offline John K

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/23, 19:38:13 »
Zie hier http://www.ubuntugeek.com/how-to-empty-root-trash.html

Wanneer ik het commando ingeef krijg ik dit terug Could not find "/root/.Trash". Please check the spelling and try again.

????

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/24, 10:33:18 »
Ik weet niet of dit helpt maar staat er nog wat in root/.local/share/Trash?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/24, 10:52:51 »
Trash kan op verschillende plaatsen staan, dus bij meerdere hd's, en je hebt root en gewone gebruiker.

Probeer eens via bleachbit.
Kontroleer alle instellingen, dus wat bleachbit gaat weggooien.
Bleachbit kun je op 2 manieren starten, via gewone gebruiker en met sudo, hierdoor word je trash ook verwijderd(alle 2 de trash).

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/24, 11:05:36 »
Als je bleachbit start als root, kun je prullenbak aanvinken en verwijderen klikken. (Ik zou verder niets aanvinken als je niet goed met dat programma bekend bent).

« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 11:09:26 door Lexaldo »

Offline John K

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/27, 14:59:01 »
Hoe start ik Bleachbit als root?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/27, 15:06:39 »
Als je Bleachbit hebt geïnstalleerd krijg je 2 snelkoppelingen in Toepassingen->Systeemgereedschap: als root en gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/27, 15:08:36 door Lexaldo »

Offline baboom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/27, 20:20:02 »
.Trash-0 is een bestand op die usb, dacht ik. Die kan je geloof ik niet deleten.
Maar geen ruimte in je /Home? Je bedoeld je Persoonlijke Map. Als je je via: Locaties>Persoonlijke Map kijkt, zie je onderaan hoeveel vrije ruimte je nog hebt. Hoeveel staat daar?

ik heb hetzelfde probleem bij mijn usb stick's.
als ik alles verwijder gooit hij het in een (verborgen) map "trash" en komt er dus geen geheugen vrij op je usb stick, al lijkt het erop dat hij leeg is.

bijna hetzelfde gebeurd ook op mijn HD, bestanden die ik weggooi belanden in mijn prullenbak (logisch), maar daar win ik dus geen ruimte mee.
al met al een beetje vreemd vind ik, zeker bij een usb stick zou verwijderen ook echt verwijderen moeten betekenen lijkt me, nu moet ik alles 2x verwijderen.
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/27, 20:26:37 »
Als je je USB-stick uitwerpt/ontkoppelt wordt er altijd gevraagd of je de prullenbak wil legen.
Of trek jij die stick er zo uit?

Offline baboom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/27, 21:57:11 »
nee, ik ontkoppel hem eerst , (weet ff niet of ik hem nu ontkoppel of veilig verwijder, ben nu ff niet in staat om te kijken aangezien ik op mijn werk zit)
maar er word mij niks gevraagd over het legen van een prullenbak.

Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/28, 07:17:56 »
nee, ik ontkoppel hem eerst , (weet ff niet of ik hem nu ontkoppel of veilig verwijder, ben nu ff niet in staat om te kijken aangezien ik op mijn werk zit)
maar er word mij niks gevraagd over het legen van een prullenbak.

Bij mij altijd wel. Tenminste als ik tijdens de sessie iets heb verwijderd, anders ook niet.
Maar je kunt in dat USB-venster ook kiezen: Bestand->Prullenbak legen.
Misschien dat dit werkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 07:23:34 door Lexaldo »