Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is mijn root/superpassword???  (gelezen 4542 keer)

wat is mijn root/superpassword???
« Gepost op: 2010/10/21, 20:28:54 »
wat is mijn root/super user password???ik heb namelijk maar 1 paswoord en als ik dit ingeef bij een terminal geeft ie foutief

Re: wat is mijn root/superpassword???
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/21, 20:39:10 »
Het wachtwoord wat je in moet vullen, je ziet geen sterretjes, balletjes o.i.d., gewoon blind typen en op ENTER drukken, is het wachtwoord wat je tijdens de installatie hebt opgegeven. Lukt het zo?, anders schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Nardon

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/21, 21:48:21 »
Het moet inderdaad gewoon het wachtwoord zijn waarmee je (in de meeste gevallen) inlogt op je PC.

dus gewoon sudo <commando> en dan je wachtwoord invoeren moet werken.

Offline elendil

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/22, 01:14:45 »
wat is mijn root/super user password???ik heb namelijk maar 1 paswoord en als ik dit ingeef bij een terminal geeft ie foutief
Net wat Gijsbert en Nardon schrijven, maar let wel op of je hoofd- of kleine letters gebruikt.

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/22, 08:25:15 »
als het goed is word je ook specifiek om je eigen wachtwoord gevraagd.
Citaat
[sudo] password for foxofinfinety:
echter, als je het probeerd met su, dan moet je een wachtwoord voor ROOT hebben, en die is er standaard niet.
ROOT heeft geen eigen wachtwoord, wat ook betekend dat je niet direct als ROOT kan inloggen, via su probeer je dat wel.

(su = Substitute user, sudo = Super User do, de eerste log je in als iemand anders (indien geen gebruiker: als root) met sudo krijg je enkel de rechten van, maar log je niet in als)

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/22, 12:11:55 »
als het goed is word je ook specifiek om je eigen wachtwoord gevraagd.
Citaat
[sudo] password for foxofinfinety:
echter, als je het probeerd met su, dan moet je een wachtwoord voor ROOT hebben, en die is er standaard niet.
ROOT heeft geen eigen wachtwoord, wat ook betekend dat je niet direct als ROOT kan inloggen, via su probeer je dat wel.

(su = Substitute user, sudo = Super User do, de eerste log je in als iemand anders (indien geen gebruiker: als root) met sudo krijg je enkel de rechten van, maar log je niet in als)
******Door aartje weggehaalde tekst******
« Laatst bewerkt op: 2010/10/22, 20:36:14 door aartje »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/22, 12:21:42 »
Aartje, in de officiële documentatie van Ubuntu wordt het sterk afgeraden om het root-account te activeren.
Zie o.a. hier (NL) en hier (EN)

Het is op eigen risico en het is wel zo netjes om zoiets te melden als je zo'n advies aan een beginner geeft.
Want als het mis gaat zit hij/zij met de gebakken peren, en ben jij misschien niet meer beschikbaar voor ondersteuning.
Op het internationale forum kan je zelfs geband worden als je zo'n advies geeft: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4460430&postcount=1

Nu gaan wij hier niet zó ver, maar hier hebben we ook liever niet dat je het aanraadt.

Offline elendil

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/22, 12:40:18 »
Het gebruik van sudo kan al genoeg schade berokkenen, als root (en beginnend user) is het haast hetzelfde als een kind de weg wijzen naar het keukenkastje met de gevaarlijke schoonmaakmiddelen. :)

« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/22, 13:45:14 »
Zeg maar rustig de kluis met explosieven! =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline elendil

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/22, 17:02:47 »
Gelukkig hebben de meeste mensen dat niet in huis  :evil:

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/22, 20:43:49 »
Aartje, in de officiële documentatie van Ubuntu wordt het sterk afgeraden om het root-account te activeren.
Zie o.a. hier (NL) en hier (EN)

Het is op eigen risico en het is wel zo netjes om zoiets te melden als je zo'n advies aan een beginner geeft.
Want als het mis gaat zit hij/zij met de gebakken peren, en ben jij misschien niet meer beschikbaar voor ondersteuning.
Op het internationale forum kan je zelfs geband worden als je zo'n advies geeft: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4460430&postcount=1

Nu gaan wij hier niet zó ver, maar hier hebben we ook liever niet dat je het aanraadt.
Beste allen,

Sinds 1982 werk ik op systeembeheerders-niveau (professioneel) met Unix. Ik begrijp dat er discussie
over is of je ooit superuser zou moeten kunnen worden en wil daar niet eigenwijs over
zijn.
In die ruim twintig jaar heb ik de helft van de tijd als superuser gewerkt en weet
dat je er in 1/10 seconde je systeem mee kan vernaggelen.
Maar eerlijk gezegd vind ik "sudo"  minstens zo gevaarlijk, zonder opnieuw
je root-password te gebruiken blijf je in principe root-rechten houden
gedurende 15 minuten zonder dat je het aan je prompt ziet ( bij " " su" zie
je dat wel :  # )

Maar die discussie zal al lang gevoerd zijn, denk ik en ik wil niet eigenwijs zijn.
Sorry voor mijn " onwetendheid"
Ik heb mijn " gevaarlijke"  antwoord al weggehaald.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/22, 22:09:38 »
aartje sportief dat je je reachtie zelf hebt aangepast (al weet ik niet precies wat :rolleyes:)

Het is geen probleem om als professioneel beheerder het root account te enabelen en/of su te gebruiken. Dat doe je dan (meestal) in een professionele omgeving, met goede wachtwoordregels, firewalls, enz. Dan weet je ook (precies) wat je doet.

Voor eindgebruikers, die toch af-en-toe beheerder moet (kunnen) zijn van zijn eigen systeem kan ik de voorkeur van Ubuntu voor sudo wel begrijpen.

@TS: standaard kan het wachtwoord van de gebruiker die Ubuntu heeft geïnstalleerd gebruikt worden voor beheer (root) taken. Gebruik je dat/zijn/haar wachtwoord?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/23, 09:24:38 »
Ben je wel de gebruiker die het systeem heeft ge-installeerd.?Dan krijg je namelijk automatisch rechten
om "sudo" te gebruiken. Ben je een later aangemaakte gebruiker, dan heb je die rechten niet.
Je krijgt dan een melding als:
pietjepuk  is not in the sudoers file.  This incident will be reported.

Je kan controleren of je die rechten hebt door:
Voorkeuren->Beheer->Gebruikers en groepen
Daarna op je eigen naam klikken en daarna Eigenschappen
Klik dan op de tab Gebruikersrechten.

" Mag het systeem beheren" moet dan aangevinkt zijn.

Zoniet dan moet je inloggen als een ander die die rechten wel heeft
(bv. diegene die het systeem heeft ge-installeerd) en die moet
op bovenstaande manier jou die rechten wel geven.

« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/23, 10:32:33 »
Het lijkt mij dat de TS genoeg te lezen heeft, lijkt mij handig als we even op een reactie wachten van de TS. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.