Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3  (gelezen 4174 keer)

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #25 Gepost op: 2010/10/20, 18:10:59 »
Ik vraag me trouwens af waarom jij enkele weken geleden al een melding kreeg over een update voor Thunderbird.
Ik draai Lucid, maar heb nog steeds Thunderbird 3.0.8.... :rolleyes:
De updatesystematiek van Canonical is nou eenmaal niet erg betrouwbaar als het om Mozilla-producten gaat. Je kunt een en ander zelf in de hand houden. Daar zijn meerdere oplossingen voor. Als ik me niet vergis, is er tegenwoordig zelfs een ppa op launchpad.net die goed actueel wordt gehouden, maar ik heb er destijds voor gekozen Thunderbird (en Firefox) rechtstreeks van de Mozilla-site te halen. Dat vergt de eerste keer enig sleutelwerk, maar als het eenmaal staat is updaten een fluitje van een cent.

Direct nadat ik 10.04 heb geïnstalleerd, ben ik gaan zoeken naar een nieuwere versie van TB. Dit omdat de oude versie niet compatible was met Lightning en daar kon ik niet zonder. Hier vond ik de 3.1.2: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/thunderbird-3-1-2/msg637750/ Die heb ik zonder problemen geïnstalleerd en vanaf toen kreeg ik de update meldingen. Eerst dus 3.1.3 en nu dan 3.1.5. Als je volgens de instructies van Grizzler werkt en geen fouten maakt ;) heb je vervolgens 3.1.5 er ook op staan.
Denk er wel aan dat dat alleen werkt als je het pakket ooit (handmatig) in /opt hebt gezet, bijvoorbeeld met behulp van de Ubuntuzilla-methode zoals bedoeld in bovengenoemde thread. Als je huidige Thunderbird nog via de repository is geïnstalleerd, heb je voor een (eerste) update iets meer nodig dan mijn instructies.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 18:45:28 door grizzler »

« Reactie #26 Gepost op: 2010/10/20, 18:41:42 »
Oh ooh.... Ik heb de laatste post zojuist uitgevoerd omdat ik weer een melding kreeg van een update. Dit keer naar 3.1.5. Helaas vergeten een veiligheidskopie te maken.  :( De 2e regel van hierboven, in te voeren in de terminal, is mislukt. Je raadt het al, nu kan ik thunderbird dus niet meer openen, omdat de naam gewijzigd is. Is dit nog te herstellen? ???
Je hebt een en ander intussen al gerepareerd, dus herstellen als zodanig is niet meer nodig, maar toch nog even dit: de eerste opdracht is niets meer dan een verplaatsing/vernoeming. Die kan je normaal gesproken ongedaan maken door de argumenten om te keren. Als je uitgaat vansudo mv /opt/thunderbird /opt/thunderbird-3.1.3
maak je daar dus vansudo mv /opt/thunderbird-3.1.3 /opt/thunderbird
en de vorige versie staat weer op zijn plaats.

Dat werkt uiteraard niet als de uitpak-opdracht (die met sudo tar) succesvol is uitgevoerd, want dan is er een nieuwe map /opt/thunderbird ontstaan. Moet je in zo'n situatie toch terug naar een vorige versie, dan zou je iets als dit kunnen doen:sudo mv /opt/thunderbird /opt/thunderbird-nieuw
sudo mv /opt/thunderbird-3.1.3 /opt/thunderbird
Door de nieuw aangemaakte map een andere naam te geven (/opt/thunderbird-nieuw in dit voorbeeld), maak je de weg vrij voor het terugzetten van de vorige versie.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 18:47:56 door grizzler »

« Reactie #27 Gepost op: 2010/10/20, 19:02:18 »
Als je recente spullen van Mozilla wilt gebruiken kun je ook Ubuntuzilla gebruiken (http://sourceforge.net/apps/mediawiki/ubuntuzilla/index.php?title=Main_Page

Houdt er wel rekening mee dat dit de stabiliteit niet ten goede komt, en dat je af en toe serieuze issues kan krijgen (gebruik het dus niet op je belangrijkste pc, al helemaal niet op bedrijfscomputers en ook niet als je net begint met Ubuntu).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline ivo

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/10/20, 20:45:41 »
Start gewoon in een terminal

sudo thunderbird

Tik je wachtwoord in en onder Help kies je Check voor updates.
Installeer van daaruit en sluit Thunderbird af.

Start Thunderbird nu zoals je dat normaal ook doet, dus vanuit je eigen account.

--> Opgelost

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.