Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virtualbox closed edition share folder windows xp (OPGELOST)  (gelezen 3466 keer)

Offline Eugene

• Lid
virtualbox closed edition share folder windows xp (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/10/17, 17:56:43 »
wie o wie,

Ik heb de 'CLOSED version' van oracle vm virtualbox geinstalleerd vanwege het gebruik van de usb poorten. Hierop staat windows xp geinstalleerd. Ik probeer nu echter een map te delen en dat wil niet lukken. Ik werk zelf met ubuntu 10.04 en virtualbox versie 3.2.4.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Ik heb in ubuntu een map aangemaakt en deze gedeeld. Via de eigenschappen van deze map heb ik bij 'delen' alle vakjes aangevinkt. Bij 'rechten' heb ik mezelf als eigenaar alle rechten gegeven en bij groep heb ik vboxusers aangevinkt en deze tevens alle rechten gegeven.

In Vbox heb ik via 'gedeelde mappen' het pad aangegeven naar de map die ik wil delen met ubuntu.

Hoe ik het ook wend of keer maar ik krijg in xp niet de gedeelde map te zien. Ik heb zelf de indruk dat het iets met guest additions te maken heeft maar ik weet niet hoe ik die moet installeren in de CLOSED versie van virtualbox. Er is nergens een optie te vinden om dit te installeren!

Kan het soms zijn dat je met de CLOSED versie geen mappen kunt delen?

eugene
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 15:54:56 door Eugene »

Offline petervs

• Lid
Re: virtualbox closed edition share folder windows xp
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/17, 18:20:04 »
Voor het delen van mappen heb je inderdaad de 'guest additions' nodig. Dit installeren doe je zo:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGast#Gastuitbreidingen

En het delen van mappen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxNetwerk#Gedeeldemappen

( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox )
Ubuntu MATE 16.04

Offline Eugene

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 18:48:01 »
petervs,

Dank je wel voor je snelle antwoord. Echter:

In dit deel van je antwoord:

Voor het delen van mappen heb je inderdaad de 'guest additions' nodig. Dit installeren doe je zo:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGast#Gastuitbreidingen

staat dit stukje tekst:

Gast uitbreidingen Ubuntu
Om de gast uitbreidingen te installeren gebruikt VirtualBox een virtuele CD. Deze CD kan geladen worden door te kiezen in het menu voor Apparaten → Gast uitbreidingen installeren...

Ik heb echter geen 'smaak' apparaten/gast uitbreidingen in mijn menu!

De enige opties die ik in 'machine' heb (ik heb namelijk helemaal geen optie 'apparaten') zijn: nieuw, weergeven, pause en log.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 19:18:28 »
Hallo eugene,
De enige opties die ik in 'machine' heb (ik heb namelijk helemaal geen optie 'apparaten') zijn: nieuw, weergeven, pause en log.
Je moet kijken in je windows xp in Virtualbox,  bovenin is er een tabblad 'apparaten' of 'devices'
Ubuntu MATE 16.04

Offline Eugene

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 19:52:34 »
Peter,

ik keek ook in de vm van xp. bovenin staan 3 tabbladen namelijk bestand, machine en help. in geen van 3-en staat guest additions.

Je weet dat ik met de gesloten versie werk en niet met ose? dit ivm het gebruik van usb poorten.

eugene

Offline petervs

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 20:06:51 »
Ja, de gesloten versie, die gebruik ik ook altijd.
Volgens mij zie je "bestand, machine, help" alleen in het hoofdvenster van virtualbox, en niet in een opgestarte windows xp.

je moet echt in het scherm van je windows xp zijn. 
Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/17, 20:08:48 »
Hoi Eugene,

Je kijkt in het venster van het startscherm. Waar als titel staat "Oracle vm virtual box"
Je moet kijken in het venster van de draaiende xp machine. Daar staat in de titel "naam (draaiend) - Oracle vm virtualbox" Waar naam uiteraard staat voor de naam die je aan de machine hebt gegeven. In dat venster vind je wel het menu apparaten en de guest additions.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/18, 08:41:26 »
Hallo

Ik zet die guestadditions er altijd als volgt op;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/virtualbox-guestadditions-59000/msg654457/#msg654457
waarbij je natuurlijk wel even de juiste versie (in dat draadje wordt 3.2.8 als voorbeeld gebruikt)
uitzoekt. Ga anders één directory hoger en kies het versie nummer dat jij gebruikt.

Groeten Gerrit

edit; oeps niet goed opgelet, methode is voor Linux Virtualbox en niet voor Windows box my bad ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 20:04:14 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Eugene

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/18, 15:03:29 »
Allemaal:

Thanx. Het kost even wat moeite maar met jullie hulp heb ik de zaak nu draaienden.

eugene

Offline Eugene

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/18, 15:05:00 »
sorry, typefout...

Het moet natuurlijke 'draaiende' zijn.

eugene