Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sleutelring-meldingen bij opstarten gwibber  (gelezen 3336 keer)

hannnah

• Gast
Sleutelring-meldingen bij opstarten gwibber
« Gepost op: 2009/06/01, 09:52:17 »
Hallo iedereen,

Ik ben een paar maanden gelden overgestapt van windows naar ubuntu (de laatste nieuwe versie), en dat bevalt prima, maar ik ben nog altijd een beginner. Vandaar dat deze vraag misschien een beetje onnozel zal overkomen, vergeef mij daarvoor  :). Ik heb ook al gegoogled en ik kreeg wel verschillende onderwerpen met vragen van dezelfde soort, maar een oplossing die voor mij ook werkt zat er nog niet tussen.

Het gaat om het programma "gwibber", dat ik gebruik om twitterberichten te ontvangen (zelf schrijf ik er nooit). Dat vraagt elke keer na het opstarten van de computer om een wachtwoord, voor het openen van de standaard sleutelbos, en ik heb me al suf gezocht maar ik heb er echt geen idee van waar dat uit te schakelen is. Het is maar een kleine irritatie, maar ik zou het toch graag kunnen overslaan. Ik ben de enige die deze computer gebruikt en twitter is sowieso niet ultraprivé.

Re: Sleutelring-meldingen bij opstarten gwibber
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/01, 09:55:42 »
Hallo Hannnah, welkom hier :)

Ik gebruik zelf geen Ubuntu (ik ben een Kubuntu-gebruiker), maar ik kan me nog herinneren dat er een optie was genaamd Systeem -> Voorkeuren -> Sleutelbossen. Daar zou je de standaard sleutelbos automatisch kunnen activeren bij het inloggen.

hannnah

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/01, 10:16:07 »
Bedankt voor de extreem snelle reactie (echt fantastisch!). De vermelde optie kan ik echter niet vinden; hier is een schermafdruk van iemand die met ongeveer hetzelfde probleem zat al gepost heeft: http://img57.imageshack.us/img57/8971/schermafdruk.png. Bij mij ziet het er hetzelfde uit en naar het schijnt zouden daar vroeger vier tabbladen geweest zijn, waaronder één dat de oplossing voor dit probleem bevatte. Ik hoop dat iemand enig idee heeft hoe het in deze versie van ubuntu op te lossen is!

« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/01, 10:21:46 »
Wacht eens, er is nóg een progje, ik geloof onder Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Encryptie/nogwat. Misschien moet je daar eens kijken?

Offline iceman564

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/01, 10:32:04 »
heb je je systeem met opstarten op automatisch aanmelden gezet?

hannnah

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/01, 12:57:49 »
Ik denk van wel; ik moet bij het opstarten geen wachtwoord opgeven, maar gwibber start automatisch op met ubuntu en vraagt dan om het wachtwoord.

Okee, bij "wachtwoorden en sleutels" bij de hulpmiddelen heb ik inderdaad ook de vier tabbladen, dat zal dus het benodigde programma zijn. Maar hoe schakel ik het nu uit? Hier is een screenshot van het enige tabblad waar iets vermeld staat: http://i41.tinypic.com/2iik5ly.png . Stom misschien, maar zelfs nu heb ik geen idee hoe verder te gaan  :|

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/01, 13:33:54 »
Het zal er wel aan liggen dat je niet moet inloggen met een wachtwoord.
Ter beveiliging vraagt Ubuntu dan om je sleutelbos vrij te geven. Aangezien je zonder wachtwoord hebt ingelogt, dien je dat dan te doen.

Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

hannnah

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/01, 14:21:34 »
Okee, maar kan het dan helemaal niet uitgeschakeld worden? Ik log juist automatisch in omdat die beveiliging niet nodig is; ik ben de enige die mijn computer gebruikt en mijn huisgenoten gaan heus niet stiekem mijn twitter-account gebruiken...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/01, 14:38:30 »
Okee, maar kan het dan helemaal niet uitgeschakeld worden? Ik log juist automatisch in omdat die beveiliging niet nodig is; ik ben de enige die mijn computer gebruikt en mijn huisgenoten gaan heus niet stiekem mijn twitter-account gebruiken...

Uitschakelen doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(nummer 31)

hannnah

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/01, 15:39:28 »
Bedankt, dat was precies wat ik zocht. Het werkt nu prima. Iedereen bedankt voor de reacties!

Offline erik58

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/23, 21:50:25 »
werkt niet in Ubuntu 9.04,
blijft vragen om keyring.....................

jammer !

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/23, 22:44:25 »
werkt niet in Ubuntu 9.04,
blijft vragen om keyring.....................

jammer !

???
Werkt wel degelijk ook in 9.04. Gewoon letterlijk toepassen.

Offline SVW

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/23, 23:40:28 »
Ik had eenzelfde soort probleem onder Ubuntu 9.10 en het opgelost met nummer 31 van de tips en trucs. Nu heb ik sinds kort draadloos internet met een wachtwoord en heb ik weer hetzelfde probleem. Ik moet elke keer bij het opstarten mijn wachtwoord invoeren voor het netwerk, en daarna krijg ik het gezeur dat er geen wachtwoord is voor die keyring. Hoe verhelp je dit? Of is dat niet mogelijk als je er voor kiest om zonder in te loggen je computer op te starten?

Offline patje01

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/13, 13:41:54 »
Ik had hier met 10.10 hetzelfde probleem. Ik wilde ook gewoon zonder wachtwoord inloggen, maar kreeg ook steeds de vraag van de sleutelbos. Ik heb bovenstaande tip even toegepast en het werkt nu prima. Even in het kort:
Verwijder daarom het eigen wachtwoord van de sleutelbos. U doet dat als volgt:

Bovenste werkbalk van uw bureaublad - Locaties - Persoonlijke map
- werkbalk: Beeld - Verborgen bestanden weergeven
- Dubbelklik de map .gnome2
- Dubbelklik de map keyrings
- Verwijder alle bestanden in die map (default.keyring, user.keystore en -indien aanwezig- login.keyring).
- Herstart uw computer.

Dus ook onder 10.10 werkt deze methode.