Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het typen van 't en m'n gaan moeizaam  (gelezen 3916 keer)

Offline ldigital

• Lid
Het typen van 't en m'n gaan moeizaam
« Gepost op: 2010/11/15, 20:19:49 »
Ik heb het forum doorzocht, maar niet gevonden:
Van Windows ben ik gewend dat ik bij het typen van dingen als 't en m'n gewoon de '-toets in kan drukken en daarna de letter.
Bij Ubuntu moet ik echter eerst een spatie doen en dan de letter. Dit wekt nogal wat irritatie op, voor mij als voornamelijk Windows-gebruiker.
Is er ook een manier om dit in te stellen zoals dit in Windows geregeld is?

Re: Het typen van 't en m'n gaan moeizaam
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/15, 20:28:11 »
Ik denk dat dat per Windows verschilt, want hier stond het standaard al zo als bij jou in Ubuntu ;)
Maar goed, maakt niet uit, gelukkig kun je dit heel makkelijk aanpassen :)

Systeem>>>Beheer>>>Toetsenbord>>>Toetsenbordindeling>>>selecteer je indeling>>>druk op Aanpassen
Hier staat een optie om dit aan te passen :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/15, 21:47:22 »
Linux is consequenter met dode toetsen dan Windows, wat dit betreft. Er zijn talen waarin de letter ń bestaat, bijvoorbeeld. Vandaar dat de toetsenbordindeling V.S. Internationaal dit ook heeft. Je moet in Linux daarom consequent een spatie tikken om een dode toets "levend te maken".

Voor zover ik weet, is dit niet te veranderen, of je zou geheel afstand moeten doen van dode toetsen en moeten kiezen voor de "kale" V.S.-indeling (maar dan heb je weer gedoe met trëmä's en áccènten).

Het is misschien even wennen, maar het went snel, is mijn eigen ervaring.

Ik denk dat dit thuishoort in de categorie "alleen Windows lijkt 100 % op Windows".  :)

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/15, 21:50:49 »
@Pjotr: Niet helemaal. Mijn Windows typt precies hetzelfde, ook met dode toetsen. Dit kun je ook instellen bij de taalinstellingen van Windows :)
Op Ubuntu kun je die dode toetsen uitschakelen op de manier die ik in het vorige bericht noemde, het is dus wel mogelijk ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/15, 21:52:42 »
Op Ubuntu kun je die dode toetsen uitschakelen op de manier die ik in het vorige bericht noemde, het is dus wel mogelijk ;)

Ja, maar dan kies je dus voor de "kale" V.S.-indeling, en dan heb je weer moeilijk gedoe als je trëmä's en áccèntên wil tikken. Niet echt een prettige oplossing, denk ik....

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/15, 22:08:34 »
Sorry, dan begreep ik je even verkeerd ;)

Maar dat wat jij voorstelt is wel wat de TS wil; zo is het op de meeste Windows ook standaard en kennelijk vind de TS dit prettig ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/15, 23:08:41 »
Maar dat wat jij voorstelt is wel wat de TS wil; zo is het op de meeste Windows ook standaard en kennelijk vind de TS dit prettig ;)

Volgens mij zit het net iets anders: de "internationaal"-variant is standaard in de Nederlandse Windows, maar werkt op enkele punten wat anders dan de standaard-"internationaal"-variant in de "Nederlandse" Linux.

In W. is het ook in de internationaal-variant zo, dat bijvoorbeeld 's geen spatie nodig heeft. In Linux krijg je dan, wanneer je geen spatie intikt, ś, in Windows niet. Dat geldt ook voor enkele andere letters. Verder werken de dode toetsen nagenoeg gelijk in W. en L.

Dit werkingsverschil, ook al is het vrij klein, is wat de vraagsteller graag opgeheven zou zien. Bij mijn weten is dat niet mogelijk, tenzij je diep de onderliggende code induikt (wat mij boven de pet gaat).
« Laatst bewerkt op: 2010/11/15, 23:12:15 door Pjotr »

« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/15, 23:11:56 »
Ow oke, ik wist niet dat er zo'n significant verschil zat tussen de indeling op Windows en Linux. Weer wat geleerd, dankjewel Pjotr :)

Offline JvH

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/16, 09:13:35 »
Er is voor Nederlandse gebruikers simpel gezegd onderscheid tussen 3 toetsenbordindelingen:
  • De 'kale' VS - Geen dode toetsen whatsoever. Je kunt wel een Compose Key instellen.
  • VS Internationaal met dode toetsen - Lijkt het meest op de indeling VS Internationaal in Windows, maar wijkt inderdaad op enkele punten af. Je kunt in Linux meer speciale tekens produceren via de dode toetsen. Wat mij echter irriteert is dat hij combi's die geen speciaal teken produceren (bijvoorbeeld 'b) inslikt, in plaats van die tekens 'as is' uit te spugen. Als hij dat zou doen, zou die indeling al een stuk werkbaarder zijn.
  • VS Internationaal met AltGr dode toetsen - Te vergelijken met VS Internationaal met dode toetsen, alleen werken de dode toetsen alleen icm de rechter Alt. Zo heb je veel minder last van die dode toetsen.

Die laatste indeling krijgt mijns inziens VEEL TE WEINIG AANDACHT. Veel mensen kiezen 'als vanzelfsprekend' VS Internationaal met dode toetsen omdat dat het meest op Windows lijkt. Maar als ik al die berichten over toetsenbordindelingen zo langs zie komen op dit forum krijg ik de indruk dat de 3e indeling voor veel mensen een uitkomst kan bieden.

Ik zou overigens graag als suggestie in willen dienen dat VS Internationaal met dode toetsen geen tekens inslikt, maar ze altijd doorlaat. Waar zou ik met zo'n suggestie terecht kunnen?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/16, 09:21:11 door JvH »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/16, 11:06:55 »
Je kan een bug openen op Launchpad, of een idee toevoegen aan brainstorm.ubuntu.com
Ik geef het idee alleen niet veel kans, tenzij je met een oplossing komt die voor alle talen werkbaar is.
Dus ook de talen waar ś en ŝ en ŕ en nog meer van die "vreemde" tekens gebruikt worden.
Het inslikken of juist niet van toetsaanslagen moet ook op een voorspelbare en logische manier gebeuren.

Je tip over de verschillende toetsenbordindelingen is wel een goede ja.
Ik kan er nog aan toevoegen dat je ook een tweede layout toe kan voegen in de voorkeuren. Hierdoor kan je snel schakelen tussen de 2 via een sneltoets of een indicator op je paneel. Het voordeel is dat als je programmeert je een andere indeling kan gebruiken dan wanneer je normale teksten tikt. Dit maakt in het ene geval het maken van aanhalingstekens sneller en makkelijker, en in het andere geval het toevoegen van accenten op letters.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/16, 11:44:42 »
Je kan een bug openen op Launchpad, of een idee toevoegen aan brainstorm.ubuntu.com
Ik geef het idee alleen niet veel kans, tenzij je met een oplossing komt die voor alle talen werkbaar is.
Dus ook de talen waar ś en ŝ en ŕ en nog meer van die "vreemde" tekens gebruikt worden.
Het inslikken of juist niet van toetsaanslagen moet ook op een voorspelbare en logische manier gebeuren.

In het Pools bijvoorbeeld (tegenwoordig toch niet echt "ver van ons bed" meer....):
http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%9Ar%C3%B3dmie%C5%9Bcie,_Warsaw

Zelf ben ik juist erg blij met de consequente aanpak van dode toetsen in Linux. Van mij hoeft het dus beslist niet te veranderen. :)

Offline softbart

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/16, 12:46:17 »
Zoals @JvH al aangaf.
VS Internationaal met AltGr dode toetsen - Te vergelijken met VS Internationaal met dode toetsen, alleen werken de dode toetsen alleen icm de rechter Alt. Zo heb je veel minder last van die dode toetsen.

groet,

Theo

Offline JvH

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/16, 12:49:55 »
Ik vind het ook hartstikke mooi dat tekens als ś en ŝ en ŕ werken in de Ubuntu-versie van VS Internationaal. Moeten ze ook vooral zo houden.

Ik vind het alleen niet handig dat combinaties, die geen teken opleveren, ingeslikt worden. In Windows worden die tekens gewoon uitgespuugd. Op die manier kun je in veel gevallen gewoon doortypen zonder extra spaties, alsof je een layout zonder dode toetsen gebruikt. That's all :) Ervaar ik eigenlijk ook niet als inconsequent.

Ik zal die suggesties binnenkort eens plaatsen. Benieuwd hoe erop gereageerd wordt. Mocht er wat mee gedaan worden, dan is tegen die tijd de 'gewone' VS Internationaal voor mij ook een goede optie. Anders blijf ik mooi bij de AltGr-variant. Heerlijk, die keuzevrijheid ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/16, 13:43:42 »
Heerlijk, die keuzevrijheid ;)

Zo is dat!  :)

Offline JvH

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/17, 11:21:39 »
Zooo, toegevoegd op brainstorm.ubuntu.com (#26478).

Kijken of het idee de zandbak overleeft.

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/18, 19:49:34 »
Dit hoort wat mij betreft bij de topic ¨Alt codes op linux¨. 2 topics waar ik al tijdje mee rondliep. Bedankt voor jullie info. Afkicken van Windows blijft moeilijk.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/18, 23:03:40 »
¨Alt codes op linux¨

Tip: als je aanhalingsteken - spatie doet, dan krijg je een mooi aanhalingsteken: ". Jij tikt nu waarschijnlijk twee keer op de aanhalingsteken-toets, en dan krijg je geen aanhalingsteken, maar hoge puntjes: ¨.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/18, 23:09:15 door Pjotr »

« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/18, 23:06:16 »
Ik snap eigenlijk nooit waar die hoge puntjes goed voor zijn, maar dat zal wel aan mij liggen :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/18, 23:09:54 »
Ik snap eigenlijk nooit waar die hoge puntjes goed voor zijn, maar dat zal wel aan mij liggen :D

+1

Het zal toch wel een of ander doel hebben, want anders zou die functionaliteit er niet in zitten, denk ik....
« Laatst bewerkt op: 2010/11/18, 23:11:32 door Pjotr »

Offline JvH

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/19, 09:12:54 »
Dat is de losse trema. Handig voor als je een tekst over trema's schrijft :)
Van elk diakritisch teken (heet dat zo?) heb je een losse variant.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/19, 09:17:48 »

Die hoge puntjes zijn bijvoorbeeld voor geïnstalleerde software of bepaalde ideeën die je hebt hoe dat Ubuntu er in de toekomst uit zou moeten zien.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Haris

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/19, 13:19:19 »
Ik druk altijd 2x op de apostrophe toets en krijg dan ´   
niet geheel correct, maar prima leesbaar...
Geldt ook voor andere dode toetsen `~¨
alt gr werkt ook zie ik ' " `~

VS int. :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/19, 13:32:27 »
Ik druk altijd 2x op de apostrophe toets en krijg dan ´   
niet geheel correct, maar prima leesbaar...
Geldt ook voor andere dode toetsen `~¨

Beter om het zo te doen:
http://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord#TOC-Ik-kan-geen-fatsoenlijk-aanhalingst

(niet alleen bij aanhalingsteken: ook bij andere dode toetsen!)

Dan krijg je het juiste teken.  :)

Offline Laus_2

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/19, 14:57:02 »
hmmm..interessant. Liep hier ook al tegenaan en sinds ik wat meer typ in OO vergeet ik erg vaak van die single quotes doordat je een spatie moet geven. Thanx voor de opties :)