Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord instelling verspringt  (gelezen 6097 keer)

Offline LWM

• Lid
Toetsenbord instelling verspringt
« Gepost op: 2010/09/24, 22:28:25 »
Sinds anderhalf jaar gebruik ik Ubuntu en bij de installatie heb ik het toetsenbord ingesteld op USA Internationaal met dode toetsen.
Nu springt mijn Logitec toetsenbord bij het opstarten spontaan op Nederlands (en dan kloppen veel leestekens niet meer). Soms klik ik op het ikoontje (drie zwarte horizontale streepjes) en dan springt hij weer vanzelf op USA, maar in 99% van de gevallen moet ik het herstellen via Systeem>Voorkeuren >Toetsenbord>Indeling. USA staat daar dan keurig boven Nederland en is rood omlijnd, maar toch werkt het toetsenbord in Nederlands. Hoewel het dus in 'Indeling' goed staat, stel ik het daar nogmaals in op USA en verwijder zelfs Nederlands, en klik dan (na het wachtwoord) op: 'Op het hele systeem toepassen'. Dan staat bij het icoontje ineens USA met een sleuteltje. Maar na opnieuw opstarten staat het toetsenbord weer in het Nederlands (en ook bij Toetsenbord>Indeling staat er weer het verwijderde Nederlands onder USA)! Ik heb ik niets in het systeem veranderd en ook wel eens andere toetsenborden gebruikt, maar dit is nieuw voor me.   

Offline JvH

• Lid
Re: Toetsenbord instelling verspringt
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/28, 10:25:22 »
Vreemd, ik heb eigenlijk nooit problemen opgemerkt met toetsenbordindelingen.
Ik wou al bijna antwoorden dat je een instelling hebt om aan te geven of je per venster een aparte toetsenbordindeling wilt gebruiken, of 1 indeling voor alles.
Maar als je alle indelingen behalve US International hebt verwijderd zou dat geen probleem mogen zijn.

Welke versie van Ubuntu gebruik je eigenlijk?

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/28, 10:30:39 »
nederlandse indeling er uit gooien en dan op USA zetten
Ubuntu 14.04 LTS

Offline JvH

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/28, 13:57:08 »
Uit zijn bericht maak ik op dat de TS dat al gedaan heeft.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/28, 17:13:33 »
Ik heb inmiddels een ander toetsenbord eraan gehangen. Zelfde probleem (overigens niet als ik mijn dualboot XP opstart, dus het probleem is Ubuntu). Het wordt steeds gekker:
Na iedere opstart staat ie in NL.
Het icoontje rechtsboven aanklikken en kiezen voor USA reageert niet meer (eerst af en toe nog wel).
Als ik via systeem>voorkeuren>toetsenbord>indelingen de optie USA aanklik (USA staat daar al als actief!), blijft de instelling toch NL.
Pas als ik via systeem>voorkeuren>toetsenbord>indelingen de optie NL verwijder, werkt ie weer in USA.
Maar na opnieuw opstarten staat ie mooi weer in NL en dan is NL ook weer teruggezet bij Indelingen (en staat USA nog steeds bovenaan met een rood randje als zijnde actief!).
Volgens mij kan deze bug alleen via het terminalvenster worden gecorrigeerd, want andere instelopties zijn er niet voor het toetsenbord.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/29, 14:20:41 »
Staat de optie 'Separate layout for each window' uit bij jou?

Offline LWM

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/30, 00:50:53 »
'Indeling van elk venster scheiden', staat bij mij aangevinkt. Is dat de bedoeling?

Offline JvH

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/30, 13:45:44 »
Probeer eens die optie uit te vinken, alle toetsenbordindelingen die je niet gebruikt te verwijderen, de juiste indeling te activeren en dan opnieuw op te starten?

Ik heb een vaag vermoeden dat de instelling die ik noemde de oorzaak zou kunnen zijn van jouw probleem.
Stel, je verwijdert de Nederlandse indeling, maar er staat nog wel een venster open waarin die indeling actief is. Dan is het misschien zo dat die indeling niet verwijderd wordt, en na een reboot dus weer gewoon aanwezig is.
Maar dit is puur giswerk van mijn kant... Dus ik zou zeggen: proberen :)

Offline LWM

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/02, 16:37:12 »
Uitvinken en verder alleen USA in het keuzescherm maakt niets uit. Na opstarten staat der weer NL.
Ik vond op een Engelstalig Ubuntu forum een topic (van heel 2008 tot juni 2009) van soortgelijke buitenlandse gevallen waarbij de ingestelde waarde versprong naar een andere toetsenbordinstelling. Het is destijds ook gemeld als bug (aan Canonical?). Een oplossing kwam ik niet tegen.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/03, 11:49:29 »
Maar welke Ubuntuversie gebruk je nu eigenlijk? Draai je nu 10.04?

Offline LWM

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/05, 21:58:42 »
Ja, ik draai 10.4. Die update-upgrade heeft me destijds nog een hoop ellende bezorgd omdat ik daarna mijn dual boot met XP kwijt was. Ik heb er een beroeps expert bij nodig gehad om dat weer goed te krijgen en volgens internet was ik een van de velen met dit probleem. Mijn cardreader is sindsdien ook van slag merkte ik later. Als ik een sd-card veilig verwijder ziet hij vervolgens geen enkele kaart meer die ik er in stop. Daarvoor moet ik eerst opnieuw de pc opstarten. En nu dit toetsenbordprobleem weer. Vraag me af of Ubuntu niet wat te snel gaat en daarbij de stabiliteit uit het oog verliest. Suze schijnt stabieler te zijn, heb ik gehoord. Dit alles even terzijde.

Mij is verteld dat het toetsenbord opnieuw moet worden ingesteld in het terminalvenster via sudo command om dit op te lossen. Maar welke commando's heb je dan nodig. Ik ga nog maar eens op het net zoeken.     

Offline JvH

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/06, 12:11:47 »
Ik zat net even te Googlen, en ik kwam dit draadje tegen. Is dit misschien de oplossing voor je probleem?

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/06, 12:18:31 »
Bug# 530999

En daar wordt de volgende oplossing beschreven:

This is actualy a GDM bug, GDM does not pick up on your change in the default keyboard layout. To prove this (and workaround the issue) Remove the keyboard layout that you chose during the install, at the login screen the keyboard layout you chose will be selected, change this to the new default, the layout you chose during installation will not come back. You can also reverse the process, log out, change the keyboard layout in gdm, and the layout you chose in gdm will show up in your layouts.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline JvH

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/06, 14:02:53 »
Dus als ik het goed begrijp zou je in het loginscherm je toetsenbord moeten instellen op 'US International', en dan na het opstarten de juiste layout instellen en alle andere layouts verwijderen.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/19, 11:14:40 »
Ik kom er toch niet uit. Als ik mijn pc opstart krijg ik de keuze uit Ubuntu en XP. Na Ubuntu aanklikken krijg ik een zwart scherm dat overgaat in de Ubuntu kleur. Dan flitsen er een paar tekstregeltjes voorbij die niet zijn te lezen vanwege de snelheid en dan is Ubuntu opgestart. Dus een log in scherm met opties om voor het opstarten iets in te stellen zie ik helemaal niet.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/19, 11:28:14 »
Heb je tijdens de installatie van Ubuntu soms ingesteld dat je automatisch ingelogd wordt?