Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 of EXT4  (gelezen 24008 keer)

Offline Dave

• Lid
Re: EXT3 of EXT4
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/27, 19:13:26 »
Geen schijven indelen onder XP pro, dan krijg je dat virtuele gedoe en kans op meer ellende als je eens opnieuw wilt installeren.

Offline Borix

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/27, 20:19:14 »
Is het of wordt het mogelijk van ext3 naar ext4 te gaan zonder opnieuw te partioneren?

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/27, 20:59:36 »
Is het of wordt het mogelijk van ext3 naar ext4 te gaan zonder opnieuw te partioneren?
Dit lijkt me een contradictie.
Overgaan van ext3 naar ext4 lijkt me net partitioneren.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/28, 09:43:44 »
Wat ik er van las moet je dan ook grub herstellen om weer een startend systeem te krijgen dus neem ik aan dat het bij een bestaand systeem kan.
Van fat naar ntfs kon ook zonder gegevens verlies indertijd met ikspeej.

« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/28, 11:31:55 »

Ja. Heb je zelf wel eerst gezocht voor je dit vroeg?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ext3+to+ext4+without+data+loss&meta=
De eerste hit geeft een kant en klaar recept
http://maketecheasier.com/how-to-upgrade-from-ext3-to-ext4-without-formatting-the-hard-disk/2009/04/21

Zoals altijd is dit geknoei met soort dingen niet zonder gevaar (zoals ik regelmatig met XP heb gemerkt).
Dus altijd backups maken! Onlangs ben ik nog 300 Gb aan data verloren op deze manier. Nu was het geen spannende data, maar toch.....
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/28, 13:44:48 »
@ Willempiesnor: allemaal goed en wel maar partitioneren, formateren en data verliezen is niet hetzelfde.

Dus op de vraag: 'Is het of wordt het mogelijk van ext3 naar ext4 te gaan zonder opnieuw te partioneren?'
Is het antwoord nee.

Als je kritisch bent (wat zeker moet kunnen), moet het wel juist zijn hé.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/28, 15:09:12 »
'Is het of wordt het mogelijk van ext3 naar ext4 te gaan zonder opnieuw te partioneren?'
Ja, dat is mogelijk mits je Ubuntu 9.04 gebruikt.

De conversie duurde slechts een paar minuten. De schijf mag niet in gebruik zijn, dus heb ik gestart vanaf de live cd en gekozen voor "Ubuntu uitproberen". Bij mij staat Ubuntu op /dev/sda1. In een Terminalscherm heb ik de volgende opdrachten gegeven:
sudo tune2fs -O extents,uninit_bg,dir_index /dev/sda1
sudo fsck -pf /dev/sda1
en daarna /etc/fstab aangepast:
sudo mount -t ext4 /dev/sda1 /mnt
sudo gedit /mnt/etc/fstab
Het woordje ext3 vervangen door ext4 bij /dev/sda1. Inmiddels heb ik deze conversie al meerdere keren uitgevoerd zonder verlies van gegevens of andere problemen.

Maar dat kan ook puur geluk zijn. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/28, 18:22:13 »
@ Willempiesnor: allemaal goed en wel maar partitioneren, formateren en data verliezen is niet hetzelfde.

Dus op de vraag: 'Is het of wordt het mogelijk van ext3 naar ext4 te gaan zonder opnieuw te partioneren?'
Is het antwoord nee.

Beste SNWBRDR zou je mij eens kunnen uitleggen waarom dit zo is ?

Want dan gebeuren er bij mij schijnbaar altijd wondertjes ?
EX2 -> EXT3 -> EXT4 ..

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/28, 20:07:52 »

Is het antwoord nee.

Waarom niet?
Misschien mis ik het punt maar ik zie niet in waarom niet? Dat wordt toch ook in dat artikel beschreven? Ze noemen weliswaar partitioneren maar dat hoef je niet te doen, dat heeft met het omzetten niks te maken.
Partitioneren = schijf indelen
Formatteren = Data wegpoetsen )liever gezegd, de partitie rabel leeg poetsen)
Het een heeft niks met het andere te doen hoor. Het gaat weliswaar vaak samen, maar het zijn twee verschillende dingen
Wil je van ext3 naar ext4 dan hoef je niet te partitioneren, alleen de inhoud van de partitie wordt aangepast aan het nieuwere ext4.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/28, 20:25:53 »
Sja Willem ,
Helaas krijg je dit soort antwoorden als mensen er geen verstand van hebben.

Normaal kan je nog wel een foutje permitteren, echter in dit geval word iets geadviseerd door SNWBRDR waardoor je alles kwijt raakt.

Wat ik een kwalijke zaak vind.   ???

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/29, 08:24:33 »
allemaal goed en wel maar partitioneren, formateren en data verliezen is niet hetzelfde.

Ze noemen weliswaar partitioneren maar dat hoef je niet te doen, dat heeft met het omzetten niks te maken.
Partitioneren = schijf indelen
Formatteren = Data wegpoetsen )liever gezegd, de partitie rabel leeg poetsen)
Het een heeft niks met het andere te doen hoor. Het gaat weliswaar vaak samen, maar het zijn twee verschillende dingen

Lees jij wel voor je iets zegt?

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/04/29, 08:34:36 »
@ Gandyman:

Ik heb nooit gezegd dat je gegevens verliest van het overgaan van ext3 naar ext4, dus deze uitspraak slaat echt nergens op:

Citaat van: 'Gandyman'
Normaal kan je nog wel een foutje permitteren, echter in dit geval word iets geadviseerd door SNWBRDR waardoor je alles kwijt raakt.

Ook deze uitspraak vind ik echt maar zeer gemakkelijk en een beetje simpel zelfs.
Willen we onze CV's eens naast elkaar leggen?

Citaat van: 'Gandyman'
Helaas krijg je dit soort antwoorden als mensen er geen verstand van hebben.

Op dit forum mag je duidelijk geen 'eigen mening' hebben als in 'niet zeggen wat de rest zegt'.
Indien wel, krijg je direct persoonlijke aanvallen naar je hoofd geslingerd.

En hier stop ik, want dit gaat weer zwaar off topic.
Verdere discussie -> PM.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 12:32:58 door SNWBRDR »

« Reactie #37 Gepost op: 2009/04/29, 10:10:10 »
Helemaal niet ?

Dit lijkt me een contradictie.
Overgaan van ext3 naar ext4 lijkt me net partitioneren.

Hoezo lijkt je dit partitioneren ?
Het heeft er totaal niets mee te maken.

Is het antwoord nee.

Indien jouw cv beter cq langer is dan die van mij waarom is je antwoord op deze vraag dan "nee" ?

Omdat ik graag bijleer mag je mij vertellen waarom ik opnieuw moet partioneren zodra ik mijn filesystem wijzig van EXT3 naar EXT4 ?

Dan zitten we meteen weer ontopic want de topic starter wil dit ook weten vrees ik.....
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 10:20:14 door Gandyman »

« Reactie #38 Gepost op: 2009/04/29, 10:52:43 »
Hier is een benchmarking van ext3, ext4, reiser, en xfs te vinden:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ext4_benchmarks&num=1

"EXT4 is clearly a significant improvement over EXT3 when it came to the pure disk benchmarks, however, in the real world, saying better performance should not be used as a reason to replace your existing EXT3 or XFS partitions. In our tests that cater towards Linux desktop users and gamers, EXT4 hadn't delivered a sizable quantitative advantage. That's not to say though it's not worth switching to EXT4. EXT4 is more scalable, more efficient through the use of Extents, supports larger disk capacities, can handle twice the number of sub-directories, is capable of handling online defragmentation, and there is improved reliability via journal checksums. What perhaps is more important is that with the addition of these new features, the performance hasn't regressed. Also, when testing the EXT4 file-system, we hadn't run into any problems with stability, file corruption, or any other issues."

Het lijkt er op dat bij gewoon dagelijks gebruik je er wat betreft snelheid niet veel van zal merken.

Offline track

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/04/29, 11:14:30 »
Mijn conclusie is:

- Ja, ext4 heeft van het principe verschillende voordelen tegenover ext3.
- In het praktik (ook qua benchmark) merk je er niet zo veel van.
- Het antwoord op de vraag hoe een ext4 bij een willekeurige stroomuitval reageert heb ik nog niet gekregen.
   Dit is volgens mijn eigen ervaring het grote voordeel van ext3 tegenover ext2.
   Vandaar zou ik de robuustheid van ext3 niet meer willen missen en ook geen stap daar achter gaan.

Omdat ik vaak met belangrijke data werk (bedrijfsomgeving) zal ik voorlopig bij ext3 blijven
totdat het derde punt geen vraagteken meer oplevert.

track

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/04/29, 12:30:46 »
Omdat ik graag bijleer mag je mij vertellen waarom ik opnieuw moet partioneren zodra ik mijn filesystem wijzig van EXT3 naar EXT4 ?

Ik denk dat ik even uit verstrooidheid (of een ander onbekende reden) een andere betekenis aan het woord partitioneren heb gegeven. Even opgezocht en ik ben weer helemaal mee. Het is dus inderdaad niet nodig om opnieuw te partitioneren om van ext3 naar ext4 over te gaan. Mijn excuses voor het ongemak / onduidelijkheid.

« Reactie #41 Gepost op: 2009/04/29, 13:41:48 »
NP we zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten  XD

Zag Arie ook partitioneren met formateren verwarren..  XD

Citaat
Citaat van Arie:
ik denk dat borix bedoeld zonder gegevens verlies. bij partioneren ben je je data kwijt.

Bij partitioneren raak je geen data kwijt..
Helaas bij Formateren wel  ;)

« Reactie #42 Gepost op: 2009/04/29, 15:11:01 »
Ik wil nog heel even off topic gaan als dat mag en dan hoor je mij verder niet meer.
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/waarom-gelijk-zo-agressief/
Dit is mijn mening over de manier van reageren.
En nu weer on-topic, ik ben uit het draadje bij deze

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/10/06, 23:06:10 »
Ik zou ook bij ext3 blijven.  Dat is stukken robuuster, met name na een stroomuitval.
Maar ik heb in dit punt ook de naam van een beetje conservatief te zijn ...

Vriendlijke groet,

track
Ik ben een aantal keren met mijn multiboot systeem bezig geweest met ext4.
Zoals bekend: het is dus niet compatible met ext3, en Grub2 is voor mijn systeem de nekbreker.
Er zou eens een verloopje moeten komen voor die twee Grubversies en ik verkies sowieso Grub1,
omdat de gegevens in menu.lst van de distro's op je machine redelijk simpel te bewerken zijn.
Sommigen studeren nu in manuals wat Grub2 allemaal doet, maar dat is niet mijn manier van
computeren. Hoewel, als het moet dan moet het maar.
Ubuntu loopt nog altijd heel goed op ext3 en wel wat sneller op ext4, maar zeker niet stabieler.

Ik kan eigenlijk niets met de bokkensprong ext4 met Grub2.
Ik weet niet zo goed wat ik er verder van zou moeten zeggen of schrijven. ???

Het is voor mij echt een raadsel wat het ext4 Grub2 avontuur voor zin heeft. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 23:09:59 door rijnsma »

« Reactie #44 Gepost op: 2010/10/07, 08:45:08 »
EXT4 is sinds versie 9.10 standaard keuze. Deze versie heb ik wel op m'n testpc gehad maar op m'n werk pc heb ik jaunty gedraaid tot 10.04.1. De / partitie formateer ik als ext4 en de data partities als ext3. Nog geen enkel probleem mee gehad.
Wat grub2 betreft : dit was in het begin even uitzoeken, maar nu heb ik daar ook geen enkel probleem mee. Ik vind het nu zelf beter dan grub legacy. Ook het aanpassen van het menu en een achtergrond afbeelding inbrengen verloopt vlekkeloos. Op m'n testpc heb ik meerdere distros en bij elke installatie schrijft de betreffende distro zén eigen grub2 in de MBR van sda. Achteraf plaats je gewoon de grub van de distro waar je het meeste mee werkt (bv. ubuntu) terug in de MBR volgens deze instructies :
http://sites.google.com/site/computertip/grub

documentatie :
Origineel (engels) : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275
Nederlands : http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Uit de engelse manual heb ik het gedeelte vertaald om een volledig naar wens aangepast menu te maken :

http://sites.google.com/site/guyenlutgard/home/ubuntu-1/grub-bootloader

Het instellen van een achtergrond voor grub2 : http://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2010/10/07, 16:35:05 »
Ik ga er eens naar kijken. Ik hoop, dat ik voldoende Linux-kennis heb om het te snappen. Dank je wel. :D ;)