Nou, je zou het kunnen doen zoals GIMP zegt, door een map te openen met het beeldbestand dat je wilt bewerken en dat beeldbestand naar dat grijze vlak in GIMP te slepen.
Maar opent bij jou alléén het venster Gereedschapskist? Standaard zou er ook nog een venster met de titel GNU Image Manipulation Program moeten openen. In dat laatste venster staat wél een menubalk in welk je via menu Bestand een beeldbestand kunt opzoeken/openen. Zo doe ik het.
Wanneer alleen het venster Gereedschapskist bij jou opent, sleep dan eens een beeldbestand naar dat grijze vlak en kijk of het venster GNU Image enz. dan misschien opent. Is dat zo, dan zou het voortaan tegelijk met de Gereedschapkist moeten openen.
Ik vraag me af wie er op het onzalige idee is gekomen dat het verbergen van de menubalk een vooruitgang zou zijn.

Want behalve dát nieuwigheidje, staat het venster GNU Image enz. áchter het venster Gereedschapskist, óók als je erop klikt om het aktief te maken.
Standaard zou er trouwens ook nog een venster Lagen, Kanalen, Pen, Ongedaan maken, enzovoort moeten openen. Om dat GNU image-venster over de volle breedte te kunnen zien, heb ik dat venster Lagen, Kanalen, Pen enzovoort dichtgeklikt, zodat het niet opent wanneer ik GIMP open, want ook dát venster staat vóór het GNU Image-venster. Ontzettend handig, maar niet heus. Van mij mogen ze die nieuwigheidjes er bij een volgende GIMP-versie weer uitslopen.