Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP werkt niet na update  (gelezen 1531 keer)

GIMP werkt niet na update
« Gepost op: 2010/10/03, 14:33:34 »
Na update naar 10.04 krijg ik van GIMP alleen het scherm gereedschapskist te zien met aan de bovenkant niet de gebruikelijke balk Betstan Bewerken etc. maar wat grijze vlakken. Als ik daarop de cursor zet, krijg ik de boodschap "Sleep hier afbeeldingsbestanden om ze te openen". Ik heb algehele verwijdering en herinstallatie geprobeerd maar dat verandert niets. Ook heb ik trouw altijd alle updates geïnstalleerd via updatebeheer.
Blijkbaar werkt het bij anderen wel. Wat doe ik verkeerd?

Offline jan11000

• Lid
Re: GIMP werkt niet na update
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/03, 14:49:23 »
Verwijder gimp nog eens.
Dan zoek of er in je home map een .gimp map is(of een andere met betrekking tot gimp), dit is een verborgen map, dus in nautilus verborgen mappen laten zien, deze verwijderen.
Gimp opnieuw installeren.

Indien nog fout. Start gimp in de terminal en kijk voor foutmeldingen.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/03, 17:21:26 »
Na update naar 10.04 krijg ik van GIMP alleen het scherm gereedschapskist te zien met aan de bovenkant niet de gebruikelijke balk Betstan Bewerken etc. maar wat grijze vlakken.
Wat doe ik verkeerd?

Jij doet niets verkeerd. De makers van GIMP hebben bedacht dat dit de nieuwe stijl is. Ik vind het zelf (ook) helemaal niets, maar ja......... :(

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/04, 14:31:58 »
Maar, Mikkel, hoe werkt het dan? Hoe krijg ik foto's in het programma om ze te bewerken? Er zi, voor zover ik zie, geen mogelijkheid tot browsen bij.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/04, 20:16:27 »
Nou, je zou het kunnen doen zoals GIMP zegt, door een map te openen met het beeldbestand dat je wilt bewerken en dat beeldbestand naar dat grijze vlak in GIMP te slepen.
Maar opent bij jou alléén het venster Gereedschapskist? Standaard zou er ook nog een venster met de titel GNU Image Manipulation Program moeten openen. In dat laatste venster staat wél een menubalk in welk je via menu Bestand een beeldbestand kunt opzoeken/openen. Zo doe ik het.

Wanneer alleen het venster Gereedschapskist bij jou opent, sleep dan eens een beeldbestand naar dat grijze vlak en kijk of het venster GNU Image enz. dan misschien opent. Is dat zo, dan zou het voortaan tegelijk met de Gereedschapkist moeten openen.

Ik vraag me af wie er op het onzalige idee is gekomen dat het verbergen van de menubalk een vooruitgang zou zijn. ??? Want behalve dát nieuwigheidje, staat het venster GNU Image enz. áchter het venster Gereedschapskist, óók als je erop klikt om het aktief te maken. ???  
Standaard zou er trouwens ook nog een venster Lagen, Kanalen, Pen, Ongedaan maken, enzovoort moeten openen. Om dat GNU image-venster over de volle breedte te kunnen zien, heb ik dat venster Lagen, Kanalen, Pen enzovoort dichtgeklikt, zodat het niet opent wanneer ik GIMP open, want ook dát venster staat vóór het GNU Image-venster. Ontzettend handig, maar niet heus. Van mij mogen ze die nieuwigheidjes er bij een volgende GIMP-versie weer uitslopen.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/04, 22:27:27 »
Hallo, probeer eens de 2.7 dev versie te installeren (gaat ook via Synaptic, na invoeren van een ppa-mattheus bron, even zoeken op de gimp site). Die versie heeft oa. een Single window modus, die een deel van de gui-perikelen van Gimp uit de weg ruimt. Dit is overigens wel een developer release, wat betekent dat niet alles werkt zoals het hoort (maar 95% wel, en het is goed stabiel).