Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [compressie] clonezilla beste compressie methode  (gelezen 858 keer)

Offline newubuntu

• Lid
[compressie] clonezilla beste compressie methode
« Gepost op: 2010/10/07, 18:15:11 »
Beste forumleden!

Ik maak al enige tijd backups met clonezilla,
Nu ben ik door de advanced menu's gaan bladeren omdat ik mijn backups zo efficient mogelijk wil opslaan.
Alle opties heb ik default gelaten, alleen de compressie methode wil ik veranderen.
Welke kan ik het best kiezen?
(PC:
quad qore 2.5ghz,
4gb ram (zou 3 kunnen zijn),
groote originele partitie+- 50gb)

Alvast bedankt!

-z2        bzip2 compression (slowest but smallest image)
-z3        lzo compression (faster with image size approx. to that of gzip)(NOTE!!)
-z4        lzma_compression_(slowest_but_also_small_image,_faster_decompression_than_bzip2)
-z5p       Use_parallel_xz_compression_(testing),_for_multicore/CPU
-z5        xz_compression_(slowest_but_also_small_image,_faster_decompression_than_bzip2)
-z6p       Use_parallel_lzip_compression_(testing),_for_multicore/CPU
-z6        lzip_compression_(slowest_but_also_small_image,_faster_decompression_than_bzip2)
-z0        No compression (fastest but largest image size)

Offline koos4401

• Lid
Re: [compressie] clonezilla beste compressie methode
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/07, 20:49:20 »
Als je onder 'efficiënt opslaan' een zo klein mogelijk image bedoelt, kom je dus terecht op: z5, z6 of z6p, mét alle waarschuwingen bij z6p: TESTING oftewel, zoals onze oosterburen zeggen: "Ohne Gewähr". Natuurlijk maak je een image alleen maar uit veiligheidsoverwegingen, maar mocht je een keer moeten terugzetten, dan is snel terugzetten ook wat waard. Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar z5 (z3??)
Ik heb geen ervaring met deze compressies, ik gebruik zelf altijd z1. (Ca. 0,9 GB/minuut)

/off-topic: Let op: een elders gevonden advies bij Clonezilla is: "houdt de versie van Clonezilla waarmee de image gemaakt is, bij de hand om de image in geval van nood weer terug te zetten" /End off-topic.

Edit: hier gemeten snelheid van z1 bijgevoegd met correcte eenheid)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 20:52:45 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523