Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geavanceerde eigenschappen van een user group ?  (gelezen 988 keer)

Offline Funky_r

• Lid
Geavanceerde eigenschappen van een user group ?
« Gepost op: 2010/10/04, 14:21:42 »
Ben geen professional, dus mocht de uitleg niet duidelijk zijn: mijn excuses!

Ik zou graag een user group, of in ieder geval een account willen hebben met beperkte rechten en opties.
Deze account gaan gebruikt worden om een java applicatie op te starten (.JAR).

Daarnaast wil ik dan graag de admin account houden om eventuele administratieve handelingen te doen.

De account die ik aan wil maken kan dus alleen:
-Java applicatie starten
-Afsluiten/afmelden

Het zou dus mooi zijn als er verder ook nergens op geklikt kan worden.
Dit om het zo "hufterproof" mogelijk te houden.

Alvast bedankt voor de hulp en reacties.

Offline Funky_r

• Lid
Re: Geavanceerde eigenschappen van een user group ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/04, 15:02:28 »
Bedankt voor de reactie!

Een user die helemaal niet kan inloggen lijkt mij een vreemd verhaal.
De term "system account" komt mij verder niet bekend voor.

Welke stappen moet ik concreet ondernemen om tot het gewenst resultaat te komen ?

Een nieuwe user aan maken lukt mij wel.
Dan is alleen nog de vraag hoe ik er voor zorg dat deze user niets kan behalve die jar runnen of afmelden/afsluiten

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/04, 15:11:28 »
Het zou dus mooi zijn als er verder ook nergens op geklikt kan worden.
Dit om het zo "hufterproof" mogelijk te houden.

Is dit misschien omdat dit een openbare PC is? Daar zijn namelijk eerder vragen over gesteld. Misschien kun je hier wat mee:
 - http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/gebruikersrechten-in-openbare-computerruimte/
 - http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/openbare-pc-instellinen-en-opties/msg613844/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/04, 18:46:45 »
Is het een grafisch javaprogramma?

Als het een tekstgebaseerde is kun je -volgens mij- dit javaprogramma als loginshell instellen (/usr/bin/java /pad/naar/programma.jar). Anders zou je misschien /usr/bin/xinit /usr/bin/java /pad/naar/programma.jar kunnen proberen. Volgens mij is het zo dat als dan het javaprogramma afgesloten wordt, de gebruiker ook weer uitgelogd wordt. Als de gebruiker inlogt krijgt hij het javaprogramma voorgeschoteld. Misschien is het bij de grafische modus nog mogelijk een extra proces te starten, dat weet ik verder niet.