Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kdesu: command not found  (gelezen 3261 keer)

kdesu: command not found
« Gepost op: 2010/09/18, 22:48:24 »
ik heb een probleempje, als ik probeer om kdesu /opt/lampp/xampp-control-panel/xmapp-control-panel.py uit te voeren, krijg ik een fout:
root@DesktopPC:~/Downloads# kdesu /opt/lampp/share/xampp-control-panel/xampp-control-panel.py
waar is die gebleven dan ???

nou werkt het commando verder ook niet omdat python blijkbaar de module gtk niet kan laden maar da's voor een ander topic...

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Mikkel

• Lid
Re: kdesu: command not found
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/18, 23:00:59 »
......als ik probeer om kdesu /opt/lampp/xampp-control-panel/xmapp-control-panel.py uit te voeren, krijg ik een fout:
root@DesktopPC:~/Downloads# kdesu /opt/lampp/share/xampp-control-panel/xampp-control-panel.py

Het heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, maar die twee commando's zijn niet precies hetzelfde. ^-^

« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/18, 23:19:56 »
meh, maakt niet uit, welke commando ook kdesu kent ie niet, ook als ik er niks achter zet, die uit het andere topic klopt dit had ik even snel neergetyped....

« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/19, 09:04:38 »
De opdracht kdesu is voor de KDE desktop (Kubuntu). Met Gnome moet je gksudo gebruiken.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/19, 15:50:54 »
@grizzler dat weet ik, maar ik heb KDE, en een rothekel aan gnome ;)

« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/19, 16:00:21 »
Is het niet kdesudo geworden sinds een paar versies?

« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/19, 16:20:48 »
het werke in karmic wel, maar kdesudo doe het wel inderdaad, dus blijkbaar nu i.i.g. wel hernoemd.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/19, 21:19:42 »
kdesu is een verwijzing naar kdesudo in Kubuntu. Zie:
http://kubuntuforums.net/forums/index.php?topic=3113650.msg241827#msg241827

"kdesu (the executable) is in the "kdebase-runtime" package, file: /usr/lib/kde4/libexec/kdesu-distrib/kdesu (yes, it's not in path, so you have to use full path to run it)

Vanilla KDE distributes kdesu as /usr/lib/kde4/libexec/kdesu, which in kubuntu is a symlink to /etc/alternatives/kdesu->/usr/bin/kdesudo."

"KDE's normal KdeSu doesn't deal correctly with sudo, and is only capable of authentication.
It doesn't deal with sudo specific features like NOPASSWD and so on.

KdeSudo acts like a wrapper for sudo commands, and therefore, supports all "sudoers" file options."

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/20, 09:48:21 »
ik heb een probleempje, als ik probeer om kdesu /opt/lampp/xampp-control-panel/xmapp-control-panel.py uit te voeren, krijg ik een fout:

nou werkt het commando verder ook niet omdat python blijkbaar de module gtk niet kan laden maar da's voor een ander topic...

Werk je hier niet in de "root"? (root@DesktopPC:) Dan heb je su sudo kdesu kdesudo niet eens nodig toch? ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/20, 10:30:35 »

Werk je hier niet in de "root"? (root@DesktopPC:) Dan heb je su sudo kdesu kdesudo niet eens nodig toch? ???
ik zat daar als root omdat ik nog wat moets installeren, maar het ging er even om of kdesu werkte, en je kan kdesudo ook uitvoeren als je al root bent, hij doet dan eigenlijk niks maar hij werkt wel.

First things first.... staat het wel geinstalleerd?
dpkg -l | grep kdesudaarna:
Wat gebeurt er als je het commando los uitvoert?

Zoals hierboven al gezegd: probeer je dit als root of als gebruiker?
kijk ietsje hoger, hij heeft een andere naam gekregen, kdesu doet het niet omdat het nu kdesudo is geworden, die werkt wel.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/20, 10:35:35 »
@richard: ok.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/20, 17:32:05 »
ja, maar dat is niet nodig, want het werkt al omdat het commando gewoon anders heet dan ik zocht.

« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/20, 20:34:10 »
Ik geloof dat mijn post gewoon over het hoofd wordt gezien, terwijl daar dé uitleg in staat.

« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/20, 20:56:23 »
ik heb hem gelezen, maar lijkt er op dat niet iedereen dat doet...

« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/22, 17:09:47 »
Als jullie het over mijn antwoord hebben:
Toen ik dat gaf was er nog niet gezegd dat het al werkte....
dat was al wel degenlijk gezecht, namelijk de dag er voor al.

het werke in karmic wel, maar kdesudo doe het wel inderdaad, dus blijkbaar nu i.i.g. wel hernoemd.
en jou antwoord is van 2010/09/20, 10:25:20 dus de erop volgende dag.

« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/22, 20:13:01 »
Als jullie het over mijn antwoord hebben:
Toen ik dat gaf was er nog niet gezegd dat het al werkte....
Ik geef aan dat je zo kunt kijken of het geinstalleerd staat (want dat was helemaal nog niet zeker...), dit commando zou beide programma laten zien, welke er ook op zou staan. En om dus vervolgens mijn antwoord af te doen als 'boeie' is niet het meest aardige wat je kunt doen.
Om vervolgens nog lage opmerkingen te maken over 'het wordt toch niet gelezen' is zeker niet aan te raden tegen mensen die alleen willen helpen.

Die sire reclame is blijkbaar echt nodig...."Aardige mensen, wat moeten we er mee?"

Hoho, ik zei: "Volgens mij wordt het niet gelezen", dat is iets heel anders dan "het wordt toch niet gelezen". Ik kreeg gewoon die indruk, terwijl in mijn antwoord een link naar een topic met een heeeel compleet antwoord staat, wat de vraag van richard beantwoordde.