Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelkoppeling naar aparte partitie werkt niet lekker.  (gelezen 1072 keer)

snelkoppeling naar aparte partitie werkt niet lekker.
« Gepost op: 2010/09/23, 18:02:37 »
Hallo,

Het is geen drama, maar ik heb op mijn bureaublad een aantal snelkoppelingen gemaakt, naar een met Vista gedeelde partitie, dus NTFS.
De verwijzing luidt: media/354993F04EC7461C/Foto's Als opmerking staat er boven: verwijzing (gebroken) (inode/symlink). De snelkoppeling staat op /home/gjr/Bureaublad.
Als ik nu op Locaties, 472GB Bestandssysteem klik vanuit de menu balk, kom ik op de schijf en daarna werken de snelkoppelingen ook weer. Het zal dus zo zijn dat de partitie na booten niet automatisch gemount wordt? Hoe kan ik dit regelen?

groet,

Gerrit-Jan

Offline mrGee

• Lid
Re: snelkoppeling naar aparte partitie werkt niet lekker.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/23, 22:16:18 »
Hallo

het makkelijkst gaat dat met programmaatje
pysdm
Installeer het met synaptic en start het vanuit een
terminal als root (sudo pysdm)
of doe alt+f2 en toets daar
gksu pysdm
in
Klik op de te koppelen partitie en klik op de assistent
en zet een vinkje bij mount at boot time (oid. die van mij praat engels)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/23, 22:46:38 »
For the record, voor commandline nerds als ik. ;)

In één regel zou je zou het volgende commando in een terminal kunnen uitvoeren (er vanuitgaande dat je maar één windows ntfs of fat32 schijf hebt gemount):
sudo sh -c "cp /etc/fstab /etc/fstab.backup && cat /etc/mtab|sudo grep -E 'ntfs|vfat' >>/etc/fstab"
(/etc/fstab.backup bevat een copie van de fstab vóór de wijziging zodat fstab eventueel hersteld kan worden als de toevoeging niet naar wens is)

« Laatst bewerkt op: 2010/09/23, 23:05:37 door Thomas de Graaff »

« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/24, 00:19:26 »
van beiden heb ik iets gedaan ;-)
via sudo apt-get install pysdm heb ik vanaf de commandline geïnstalleerd. Daarna de gksu pysdm gedaan en inderdaad is het dan heel simpel om in te stellen dat de schijf bij het booten gemount moet worden. Daar ik nog niet kan rebooten wegens andere klussen op de pc, test ik het morgen uit, maar heb alle vertrouwen dat dit de oplossing is.
Het domweg kopiëren van de code van Thomas hou ik niet zo van. Ik begrijp de commando's niet allemaal en dan vind ik het voor mij geen oplossing.
Maar Thomas, wel bedankt voor het componeren ervan.

groet,

Gerrit-Jan