Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan thunderbird niet upgraden voor lightning  (gelezen 3937 keer)

Offline katraus

• Lid
kan thunderbird niet upgraden voor lightning
« Gepost op: 2010/08/04, 19:32:33 »
Ik heb op mijn laptop ubuntu 10.04 staan en ik gebruik thunderbird voor email. Thunderbird heb ik geinstalleerd via synaptic . De versie van thunderbird is 3.0.6 . Als ik lightning wil installeren , zegt hij dat dit niet compatibel is en dus enkel werkt bij de nieuwste versie van thunderbird 3.1

Hoe kan ik dit oplossen want ik heb ook al gebruik om het te downloaden van het internet . Dan sla ik het bestand op in mijn map downloads waar ik ze dan daarna ook uitpak .

Heb ook al via de terminalvenster sudo apt-get install thunderbird maar dan krijg ik ook weeral de versie 3.0.6

Kan iemand mij helpen?

Offline Willy4

• Lid
Re: kan thunderbird niet upgraden voor lightning
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/04, 21:59:55 »
Ik heb nog even gekeken naar een lightning-versie voor 3.0, maar zo gauw niet echt kunnen vinden. Wat je kan doen is de xpi downloaden zonder te installeren. Dubbel klikken op lightning-1.0b2-tb-linux.xpi → selecteer install.rdf → rechter muisknop → open met 'gedit' → verander in de regel <em:minVersion>3.1</em:minVersion> de 3.1 in 3.0 → opslaan → Bestand bijwerken  'bijwerken' en sluiten.
Waarschijnlijk kun je 'm nu wel installeren.

Edit: Bij nader inzien blijk je versie 1.0b1 gewoon nog te kunnen downloaden. Bovenstaande is dus niet nodig.
https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/2313/versions/
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 22:08:56 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/05, 11:37:46 »
Heb ook al via de terminalvenster sudo apt-get install thunderbird maar dan krijg ik ook weeral de versie 3.0.6
25. Wanneer krijg ik de nieuwste versie van een programma via de updates?
Een Ubuntuversie blijft in principe doorgaan met de programmaversies waar hij mee begon. Wel komen er veiligheidsupdates.
Dat heeft ermee te maken, dat het standaard-programmapakket van een Ubuntuversie een samenhangend geheel is, met gedeelde afhankelijkheden. Dat geheel draait soepel en beproefd, en dat willen ze niet in gevaar brengen.
De beschikbaarheid van nieuwere pogrammaversies is doorgaans een van de hoofdredenen waarom mensen overstappen naar een nieuwere Ubuntuversie.
De uitzondering in het "versie-beleid" is Firefox, daarvoor wordt ook voor oudere Ubuntu-versies telkens de nieuwste versie aangeboden (tegenwoordig 3.6.8 ).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline katraus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/05, 12:59:06 »
Heb het ondertussen geinstalleerd . Ik krijg het enkel open als in het terminaalvenster typ
cd thunderbird
./thunderbird

Dan krijg ik dus thunderbird 3.1 (de nieuwste versie en lightning direct erbij). Nu krijg ik echter geen icoontje meer bij de lijst "toepassingen->internet"

Of kan ik een link maken en dan op het bureaublad zetten want elke keer dit intypen vind ik nogal omslachtig. Er moet toch een gemakkelijker manier zijn .

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/05, 13:50:46 »
Er moet toch een gemakkelijker manier zijn .
Op welke manier heb je Thunderbird geïnstalleerd?
Het lijkt erop dat je Thunderbird in een map van je eigen /home-map geïnstalleerd hebt. Dat is ongebruikelijk en hierdoor moet je zelf aanvullend ongebruikelijke acties uitvoeren. Je moet ook erom denken dat in de systeem-updates Thunderbird niet automatisch wordt meegenomen. Dat wordt waarschijnlijk (net als in Windows) door het Thunderbird-programma zelf geregeld en niet door "updatebeheer".
Gemakkelijker is dat wat ik in het eerdere bericht had geciteerd. Laat het systeem het werk doen en accepteer de versies die door "updatebeheer" worden aangeboden. Die zijn overigens net zo veilig als de laatste versie van de Mozilla-website.
Maar goed, Linux laat je de keuze :-)

Voor je link naar het programma kan je het volgende doen:
Optie 1: Ga naar Systeem->Voorkeuren->Hoofdmenu en maak daar zelf een link voor Thunderbird aan in het Internet-menu.
Optie 2: Klik met de rechter muisknop op het bovenste paneel, "Toevoegen aan paneel"->"Aangepaste toepassingsstarter" en je kan hiermee een Thunderbird-starter maken.
In beide gevallen moet voor het programma waarschijnlijk deze opdracht worden ingevuld:
/home/katraus(of_je_username_in_je_systeem)/thunderbird/thunderbird

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/05, 14:10:55 »
hier ook thunderbird 3.06 maar gebruik de kalender van m'n google account binnen Thunderbird.
is geen lightning meer bij nodig.
was ook even vogelen hier na de overstap naar 10.04

Offline katraus

• Lid
Re: kan thunderbird niet upgraden voor lightning [opgelost]
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/05, 14:55:13 »
Het is gelukt . Heb in het bestand install.rdf inderdaad de regel veranderd en toen ging het ineens .

Bedankt voor de tip

Offline Willy4

• Lid
Re: kan thunderbird niet upgraden voor lightning [opgelost]
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/05, 15:08:13 »
Het is gelukt . Heb in het bestand install.rdf inderdaad de regel veranderd en toen ging het ineens .

Bedankt voor de tip
Mooi dat het gelukt is :)
Was versie 1.0b1 installeren niet simpeler geweest? Nou ja, hij doet 't en daar gaat 't om. ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/09, 16:34:25 »
...en 1.0b1 doet het hier weer wel in TB 3.0.6... :rolleyes:

Tja, zoek het maar uit hè.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/09, 16:49:28 »
edit: de tip dat je even die file moet veranderen was de truk. Hij werkt nu!
Veel simpele addons voor Firefox en Thunderbird die niet bijgewerkt zijn tot de laatste versie, kun je op deze manier geschikt maken; gewoon de laatste versie in de install.rdf wijzigen ;)
Overigens geldt voor veel addons, dat het altijd raadzaam is om eerst op link de website van de maker te klikken voordat je de install.rdf gaat wijzigen. Veelal is daar wel een nieuwere of oudere versie beschikbaar die overeenkomt met de versie die je op je systeem hebt. :)

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/21, 21:47:17 »
Het kan via een ppa. Omdat ik zelf zoiets niet doe, moet je dat wat hieronder staat nog verifiëren.
Zodra je in je sources toevoegd
deb http://ppa.launchpad.net/mozillateam/thunderbird-stable/ubuntu/pool/main/t/thunderbird/ kan je in een oudere Ubuntu ook de laatste Thunderbird-versie gebruiken.

Het alternatief is (m.i. beter/verstandiger), dat een oudere versie van Lightning wordt gebruikt, die passend is bij een oudere Thunderbird-versie.
Het wijzigen van de install.rdf-configuratiebestanden kan alleen "veilig" worden uitgevoerd met simpele add-ons (zoals signature). Voor complexe add-ons zoals Lightning zijn deze hacks echt af te raden. Hierdoor kan je namelijk onverklaarbare fouten/crashes krijgen en daar kan je eigenlijk niemand verder helpen. Er komen hierdoor te veel variabelen in het systeem (zoals ppa's, aangepaste rdf-bestanden, installaties van gedownloade deb/zip/rpm, extra sources van derden).

Ik probeer hier de pc op een "zo lui mogelijke" manier te gebruiken. Geen "niet ondersteunde" hacks installeren, alleen de pakket-versies passend bij de Ubuntu-versie installeren. Hierdoor kan ik in de fora ook werkende oplossingen voor pakketten vinden omdat die niet door mijn "hacks" verstoord/veroorzaakt werden.
Zodra ik een nieuwe versie van een programma wil/moet hebben, ga ik Ubuntu compleet opwaarderen.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/21, 21:51:29 door HarzG »

« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/21, 22:09:45 »
Op deze pagina https://help.ubuntu.com/community/ThunderbirdLightning wordt alles netjes uitgelegd. (Je hebt vanaf deze pagina
toegang tot de correctie versie.