Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mp3 geluid kraakt  (gelezen 3454 keer)

Offline kuphus

• Lid
Mp3 geluid kraakt
« Gepost op: 2010/09/17, 13:21:46 »
Ik heb sinds een aantal dagen Ubuntu, dus ben vrij nieuw. Na de installatie heb ik VLC en XBMC geinstalleerd en het multimedia ondersteiningspakket geinstalleerd, zodat ik mp3 kan afspelen. Net even geprobeerd, maar het geluid klinkt echt voor geen meter (zowel in VLC als XBMC). Het kraakt en hapert af en toe.

Ben ik iets vergeten te installeren?

Offline Tom

• Lid
Re: Mp3 geluid kraakt
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/17, 13:28:38 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kuphus

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/17, 17:47:31 »
Ja dat is het multimedia ondersteunings pakket waar ik het over had. Die heb ik geinstalleerd en daarna gereboot (waardoor ik nu weer problemen heb met mijn ftp, maar dat is een ander verhaal), maar nog steeds klinkt het voor geen meter.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/17, 18:18:40 »
Hallo kuphus,

Heb je ergens ook een icoontje in beeld wat een beetje op een hardware-kaart lijkt?
Mocht dit zo zijn, dan moet je daar maar eens opklikken. Er is dan een grote kans dat je een "niet vrij stuurprogramma" nodig hebt om je geluidskaart optimaal te gebruiken.

Zou je het type geluidskaart, computer ed aan kunnen geven?

Offline kuphus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/17, 19:23:12 »
Dit is mijn hardware momenteel:

Mobo: MSI-785GM-E65
CPU: AMD Athlon II X2 240E
Mem: Corsair DDR3 XMS3 4GB

GPU en soundcard zitten onboard. Van de GPU weet ik dat het een Ati HD 4200 is, de soundcard is echter vaag, het boekje zegt een realtek, de doos zei een creative audigy en tijdens een hardware check kreeg ik door dat het intel was ofzo. Google vertelde me dat het deze chipset is: REALTEK ALC889 HAD chipset

Verder zie ik nergens iets dat lijkt op een kaart.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/17, 19:36:09 »
Kun je eens kijken onder:

Systeem - Beheer - Stuurprogramma's

Na het typen van het wachtwoord krijg je dan een (mogelijke) lijst met de te gebruiken stuurprogramma's

Wat ook wel goed is om te doen is om, na installatie van Ubuntu, gelijk alle updates binnen te halen:

Systeem - Beheer - Updatebeheer

Hoop dat je nu wat verder komt, succes!

Offline kuphus

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/17, 19:48:36 »
Hmm voor de stuurprogramma's hoefde ik geen wachtwoord in te typen. Maar goed, er staat dat ik 1 proprietary driver gebruik voor mijn Ati kaart en dat die al geinstalleerd is. Het updatebeheer is al een paar keer voorbij geweest, maar nog voor de zekerheid even gecheckt, geen updates.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/17, 19:54:34 »
Oww, oké... Jammer!

Heb je dit overigens alleen bij het afspelen van mp3, of is het ook wanneer je filmpjes afspeelt. En zo ja, 'hapert' het beeld dan ook?

Verder zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Hoop dat iemand anders je verder kan helpen.
Het enige wat nu nog in me op zou komen is, dat de geluidsboxen aan het kapotgaan zijn.

Offline kuphus

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/17, 20:40:30 »
Hmm het kraken gebeurd eigenlijk alleen bij mp3. Daarnaast haperen alle formaten wel een beetje. Als ik dan terugspoel en het stukje weer afspeel hapert het vaak niet, ofwel het ligt niet aan het bestand.

Overigens is mijn pc via een versterker aangesloten. Als ik cd beluister via de versterker is er nooit wat aan de hand, dus de speakers en/of versterker zijn het probleem niet.

Offline kuphus

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/19, 17:57:14 »
Heb mijn output volume wat omlaag geschroefd zodat het niet te hard mijn versterker in gaat. Dit heeft het grootste deel van het krakende geluid opgelost. Wat ik echter nog wel raar vind is dat VLC hapert de eerste seconde dat het een mp3 opent en ook xbmc af en toe de mp3's laat haperen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/19, 18:11:36 »
En als u de versterker eens helemaal afkoppelt van de PC is het geluid dan wel goed.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kuphus

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/19, 18:37:07 »
Ik luister nu met een koptelefoon direct aan de frontpanel van mijn pc. Rare is dat als ik geen muziek op heb staan ik tikkende geluiden hoor en ook allemaal geluiden bij het browsen en typen... Alsof de electrische signalen die door het boord lopen bij elke actie die ik neem ook door de geluidschip gaan. Daarnaast is de ruisfactor nog vrij hoog, als de muziek wat zachter wordt hoor je de ruis er door heen.

Het kraken is inderdaad nu wel weg, dus dat zal wel een probleem zijn geweest van het te hard insturen (al vind ik het raar dat ik bij windows het geluid altijd voluit de versterker in kon sturen, maar goed... zal wel een van de verschillen zijn waar ik aan zal moeten wennen :P ).

Andere optie die ik heb is om mijn oude Creative Audigy Platinum kaart in dit systeem te plaatsen. Zou ook kunnen zijn dat ik beter geluid gewend ben dan dat er uit deze chip komt.