Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf printen gaat niet goed.  (gelezen 6585 keer)

pdf printen gaat niet goed.
« Gepost op: 2010/09/04, 16:46:47 »
Ik heb twee weken geleden een Ubuntu laptop bij mijn ouders geïnstalleerd. Al-bij-al zijn ze niet ontevreden over de computer en Ubuntu tot ze een reis bij Neckermann geboekt hadden. Wat bleek nu?
Neckermann scant een document van 6 pagina's in en mailen dit door als een pdf.
De pdf is slechts 195kb groot.
Als we dit document printen is de print-job meer dan 30Mb groot.

Hierdoor moeten ze zo lang wachten voor het document geprint is, dat ze denken dat de computer vast hangt (meer dan 15 minuten). Wat ik begrijpelijk vind.

Ok, ik kan zeggen: "pdf slecht gemaakt, resolutie, kleurdiepte, waarom ook eerst een document afprinten om daarna in te scannen,...."

Maar als ik het zelfde document op dezelfde PC met dezelfde printer in Windows wil print, gaat het wel volt en is de printjob nog geen 1Mb.

Ik print hetzelfde document af met mijn PC (zelfde ubuntu, andere printer) en dan ondervind ik hetzelfde probleem. Opnieuw een print-job van 30Mb.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt...

Offline HarzG

• Lid
Re: pdf printen gaat niet goed.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/04, 18:19:59 »
Vooraf: ik ben geen expert, maar ik ga met beperkte informatie en kennis "helpen raden" naar een mogelijke oplossing.

Mijn vragen:
1. Met welke applicatie open en druk je het document af? - Heb je ook een andere applicatie op je pc's die dat probleem niet heeft?
Op mijn pc heb ik de keuze uit "Document viewer" (=evince) en Okular.

2. Misschien is het een lettertype-probleem (dat bijv. telkens de lettertypes van het pdf-document vertaald worden voor je printer en dat is ingewikkeld en kost tijd).
Op mijn pc heb ik ook "ttf-freefont" geïnstalleerd. Bij een nota van mijn provider staat daar bijv. "Courier, Type 1, Fully embedded" etc.
Wat staat bij de TT fonts van het Neckermann-document?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/06, 19:32:00 »
Ik vrees dat hierin weinig experts zullen te vinden zijn. Alle hulp is welkom  :P

Eerst met Evince (documentenviewer, standaard in Ubuntu)

Daarna in xpdf

Het is een scan-document waarin geen fonts gebruikt zijn. Dus daar kan het alvast niet aan liggen.

Okular kan ik niet zomaar gebruiken omdat het een kde-programma is. Als ik het wil gebruiken, crashed het... Waarschijnlijk één van de bibliotheken die een conflict veroorzaakt...

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/06, 19:52:55 »
Ben ook geen kenner maar ik heb een paar weken terug met gscan2pdf gewerkt.
Ik heb daar wat pdf's mee gedraaid, bijgesneden en opgeslagen.
Was wel onder de indruk van het programma, kunt je kanssen ook eens wagen...

Staat gewoon in softwarecenter.

- Roc

« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/06, 20:15:12 »
Hé zie daar...

gscan2pdf is niet de oplossing. Die wil het bestand importeren en maakt er 1000 aparte pagina's van. Maar toen ik gscan2pdf aan het zoeken was in het software center heb ik 'gv' gevonden  :o

Het programma ziet er niet uit  maar als ik daarmee het document print, dan is de print-job slechts 2Mb. Dat is al te doen denk ik maar mijn inkt is momenteel op. Ik laat het even bij mijn ouders uitproberen...

Ik laat nog iets weten.  =D

Offline Els

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/06, 21:54:21 »
Misschien is Foxit Reader iets voor je ouders, dat ziet er beter uit ;) Het werkt hier tot nu toe prima, beter dan Evince vind ik.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/06, 21:56:01 door Els »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/15, 13:10:10 »
Dat is al te doen denk ik maar mijn inkt is momenteel op.
Voor het testen kan je ook de printer in een off-line status zetten (zoals "niet vrijgegeven").
Dan zie je ook zonder inkt en papier hoe groot de opdracht wordt.

Ik heb hier een PDF-document van 2,2MB onder Windows afgedrukt (tekst en plaatjes). Dat werd bij de opdracht ook 32MB groot.
Het is dus niet alleen een probleem met Linux. Sommige PDF-documenten worden helaas spontaan zwaarlijvig in de kabels naar de printer.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/19, 11:56:51 »
Ok...

Ik heb het document uitgeprobeerd op verschillende computers en verschillende printers...

Al de pdf-viewers inclusief de Document Viewer creëert problemen bij het afprinten van het document. Een printjob die 30Mb groot is en het printer duurt op sommige printers misschien wel een uur. Niet te doen dus.

Verassend, het programmaatje gv doet het verassent goed bij elke test. Ik heb geen andere pdf-viewer gevonden die dit document voldoende verwerkt.

Ik ga dit toch melden als een bug bij Document Viewer. Misschien dat er iets aan gedaan kan worden  ??? .

Erg bedankt voor al de reacties...

« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/19, 13:11:33 »
Misschien zou je het met PDF editor kunnen proberen. Is te vinden onder Ubuntu software centrum. Misschien kun je het pdf-document zo aanpassen (onnodige afbeeldingen wissen ed), zodat het bestand tijdens het uitdraaien niet te groot wordt.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/19, 14:09:05 »
Misschien zou je het met PDF editor kunnen proberen. Is te vinden onder Ubuntu software centrum. Misschien kun je het pdf-document zo aanpassen (onnodige afbeeldingen wissen ed), zodat het bestand tijdens het uitdraaien niet te groot wordt.
Voor iemand als ons is dat misschien wel een goed idee maar mijn ouders gebruiken de computer zoals je een TV gebruikt. Je drukt op de knop en dat moet werken en ik kan ze geen ongelijk geven. Een pdf printen zou toch gewoon zo moeten werken zonder dat de gebruiker er over moet nadenken...

edit (19-09-2010 14:30)
Ik had Adobe Reader 9 nog niet geprobeerd... Adobe Reader 9 heeft dit probleem ook niet. Dit ziet er een beetje beter uit dan gv... Voorlopig gebruik ik deze.

Ik heb een bug melding gedaan op: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/evince/+bug/642764
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 14:32:13 door Dominique Ramaekers »

« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/19, 15:44:24 »
Voor iemand als ons is dat misschien wel een goed idee maar mijn ouders gebruiken de computer zoals je een TV gebruikt. Je drukt op de knop en dat moet werken en ik kan ze geen ongelijk geven. Een pdf printen zou toch gewoon zo moeten werken zonder dat de gebruiker er over moet nadenken...

edit (19-09-2010 14:30)
Ik had Adobe Reader 9 nog niet geprobeerd... Adobe Reader 9 heeft dit probleem ook niet. Dit ziet er een beetje beter uit dan gv... Voorlopig gebruik ik deze.

Ik heb een bug melding gedaan op: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/evince/+bug/642764

Heb je helemaal gelijk in...

Ben blij dat je met Adobe Reader 9 het gewenste resultaat hebt!