Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DualBoot volgorde 10.04 Desktop AMD64  (gelezen 950 keer)

Offline jcd06

• Lid
DualBoot volgorde 10.04 Desktop AMD64
« Gepost op: 2010/06/21, 13:56:28 »
Ik ben er in geslaagd bovenstaande OS te installeren op deze 64 bit PC waar al windows7 op stond.
Bij het starten is het nu default Kubuntu dat opstart.
Ik had dit graag veranderd naar windows zodat de andere gebruikers zoals voordien kunnen werken.
De zoekfunctie gaf mij al allerhande mogelijkheden aan maar jammer genoeg voor pré-10.4 versies.
Omdat ik hier helemaal niet goed in thuis ben had ik liever een up-to-date antwoord en indien mogelijk van een technisch niveau dat ook ik (quasi-leek  :rolleyes:) kan uitgevoerd krijgen.
Alvast bedankt,

Jean

Train dogs, teach people

Offline Stijnen

• Lid
Re: DualBoot volgorde 10.04 Desktop AMD64
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 14:41:20 »
Via de terminal:
sudo kate /etc/default/grub
In de file staat de parameter:
GRUB_DEFAULT
De waarde hiervan staat waarschijnlijk op 0. Let op: 0 = de eerste optie in je Grub menu (je opstart menu). Dus als Windows op de derde positie staat in je Grub menu, dan verander je deze waarde naar 2. Vervolgens sla je het bestand op.

En doe je via de terminal:
sudo update-grub
Bij de volgende herstart zou het dan aangepast moeten zijn.

EDIT: Ik zie dat je Kubuntu gebruikt, ipv GEDIT is het dus KATE. Het staat nu dus voor jou goed beschreven.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 17:02:21 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline jcd06

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/23, 12:44:09 »
Stijnen,
het is me gelukt, dank je wel,

JC
Train dogs, teach people

Offline jcd06

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/07, 21:12:40 »
Om één of andere reden is dit terug gewijzigd.

Hij kiest default de memory test en start dus niet op.
Als ik zelf kies om Kubuntu op te starten (met de pijltjes op en neer) kan ik de voorgestelde procedure terug volgen en de default waarde veranderen naar 8.
Nochthans blijft de memory test de default keuze bij het opstarten.
Als ik terug ga kijken met de konsole zie ik dat de default waarde nochthand op 8 staat.
PS deze waarde verschijnt in een ander venster dan de konsole. Dit venster noemt "grub - Kate" en gaat open na het ingeven van mijn paswoord in de konsole.
Als ik de code "sudo update-grub" ingeef heb ik niet de indruk dat er iets gebeurt.

Hoe krijg ik dit systeem zo ver dat de default 8 daadwerkelijk wordt gebruikt bij het opstarten?
Train dogs, teach people