Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scherm op zwart in (X)Ubuntu 10.4  (gelezen 2553 keer)

Scherm op zwart in (X)Ubuntu 10.4
« Gepost op: 2010/08/19, 16:16:43 »
Ik draai alweer een tijdje naar tevredenheid op Ubuntu 8.04 Hardy LTS. Dat doe ik op een wat oudere pc: een standaard Dell, Intel Pentium IV 1.80 GHz. De beeldkaart is eveneens standaard. Nu heb ik enkele maanden geleden geprobeerd of Ubuntu 10.4 (dus niet de 10.4.1-versie) wilde draaien. Dat leek te lukken en het zag er schitterend uit. Maar na enkele minuten begon mijn beeldscherm te flikkeren en ging op zwart. Er was met geen mogelijkheid meer beeld te krijgen. Vervolgens heb ik het wat lichtere Xubuntu 10.4 pakket geprobeerd, maar daarbij gebeurde hetzelfde. Nu draai ik weer op Ubuntu 8.4. Is Ubtuntu 10.4 te zwaar geworden voor mijn oude beeldkaart? Of is het een bug die in Ubuntu 10.4.1 moet zijn opgelost. Dat wil ik graag weten voor ik weer mijn hele configuratie overhoop gooi. Kan iemand me helpen?

Offline heir4c

• Lid
Re: Scherm op zwart in (X)Ubuntu 10.4
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 19:14:07 »
Welke grafische kaart heb je?
En stond er via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's een driver aangegeven?
Wat moet je doen in 8.04 om je grafische kaart te gebruiken? Moet je een driver installeren of werkt het out of the box?
Het systeem zelf zal dit wel aankunnen. Hangt ook af van het geheugen, hoe groot is dit?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/21, 15:52:16 »
Is er een commando om te zien welke kaart mijn desktopcomputer heeft? Of moet ik 'm daarvoor openschroeven? Er is geen gesloten beeldschermdriver geïnstalleerd. In 8.4 werkte mijn beeldkaart in 1 keer en ook in 10.4 werd niet voorgesteld om een externe driver te installeren (bij mijn notebook gebeurde dat in 8.4 trouwens wel).

Offline Hans E

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/21, 16:30:48 »
hallo,

ik heb dit probleem ook. een collega van mij ook.

het lijkt vrij spontaan te gebeuren. 
volgens mij werkt de computer dan ook niet door.
je kan hem wel gewoon met de aan/uit knop uitzetten

mogelijk hieraan gerelateerd:
het uitzetten verloopt niet altijd 100%, soms blijft de computer steken en sluit niet af.

mijn systeem: compaq evo pentium4 / 2,4

nb. waar kan je overigens zien hoe het

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/21, 17:40:26 »
Is er een commando om te zien welke kaart mijn desktopcomputer heeft? Of moet ik 'm daarvoor openschroeven? Er is geen gesloten beeldschermdriver geïnstalleerd. In 8.4 werkte mijn beeldkaart in 1 keer en ook in 10.4 werd niet voorgesteld om een externe driver te installeren (bij mijn notebook gebeurde dat in 8.4 trouwens wel).

Om meer over je hardware te vinden kan je het volgende doen:
1 Open een terminal en tik in:
sudo lshw -html > hardware.htmlEnteren en wachtwoord intikken.
Laat de computer even zijn werk doen en als je de prompt weer ziet, sluit je de terminal af.

Ga naar je Persoonlijke Map en daar vind je een bestand met de naam: hardware.html
Klik erop en het zal openen in de browser. Hier vind je info over je grafische kaart.

Je kan ook het progje hardinfo installeren. Open een terminal en tik in:
sudo apt-get install hardinfoEnter en wachtwoord intikken.
Na installatie vind je het programma onder Toepassingen>Systeemgereedschap>System Profiler and Benchmark
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/21, 17:43:52 »
Heb je de xorg.conf van je 8.04 installatie nog ergens? Zet die dan even in je Persoonlijk Map (Dus onder al je mappen zoals Documenten, Afbeeldingen, Bureaublad, enz...) en start weer op. Gaat dit niet dan weer het bestand verwijderen. (Eventueel via de LiveCD in geval je niets kan zien.)

En zet eens de visuele effecten op "Geen". (via rechtsklikken>werkbladachtergrond aanpassen>Visuele effecten.
Helpt dat?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/21, 17:45:42 door heir4c »

Offline Hans E

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/26, 19:02:26 »
Ik heb geprobeerd om die effecten uit te zetten, maar ze stonden al uit.
Kan ook niet aangezet worden. Computer misschien te oud voor dit systeem??
(Compaq Evo)
Met dat programmaatje Hard Info iets mijn harware en software bekeken, voor vga stond:
vga16fb   Legacy VGA framebuffer device driver

-moet misschien een andere driver geinstalleerd worden, en zoja welke, waar vandaan?

wie weet er meer over dit probleem?

alvast bedankt,
Hans

« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/29, 10:36:25 »
Thanx! Het duurde even maar ik ben er weer. Mijn visuele effecten staan ook uit. Hardware info van de videokaart meldt:

id:   
display
description:    VGA compatible controller
product:    82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
2
bus info:    
pci@0000:00:02.0
version:    01
width:    32 bits
clock:    33MHz
capabilities:    pm vga_controller bus_master cap_list
configuration:   
driver   =   i810_smbus
latency   =   0
module   =   i2c_i810

Nu vraag ik me af: zou mijn computer te licht zijn voor het zwaardere Ubuntu 10.4 werk? Is Lubuntu 10.4 wellicht een optie? Of stelt dat programma dezelfde eisen aan mijn pc?

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/29, 11:10:01 »
Hallo

Dat is er eentje met de "beruchte" intel chipset aan boord; haal hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
de aangepaste 10.04 iso op.
Onderaan eerste pagina van die draad staan wat plaatsen om de iso's op te halen.
Iso is praktisch compleet, alleen zijn wat games en ook de examples, er vanwege plaatsgebrek verdwenen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/29, 11:33:01 »
Kijk, dat gaan we eens proberen!!! Is er ook zoń aangepaste iso voor Xubuntu of Lubuntu - misschien dat deze wat minder zware versies wat vlotter draaien op mijn oude Delletje dan Ubuntu.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/29, 12:46:18 »
Hallo

Je kunt heel makkelijk van een 'gewone' gnome based machine installatie een
een xubuntu of lubuntu maken. Zoek gewoon op xubuntu of lubuntu in synaptic, of
installeer de xfce/lxde spullen los bij.
Op een oudere machine draait lubuntu wel wat soepeler als xubuntu. Als je de login
niet op automatisch hebt staan kun je bij het inloggen makkelijk even wat testen.
Enige nadeel van deze methode dat er al meer voorgeïnstalleerde software, harddisk ruimte
inneemt (valt ook nog wel mee) en dat er evt. wat extra processen draaien, daar kan
achteraf overigens, wel weer in gesnoeid worden.

Groeten Gerrit

Offline jolo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/29, 13:52:42 »
Dat is er eentje met de "beruchte" intel chipset aan boord; haal hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
de aangepaste 10.04 iso op. Onderaan eerste pagina van die draad staan wat plaatsen om de iso's op te halen.
Op die Duitse site hebben ze zo te zien de hyperlinks naar de aangepaste 10.04 iso's verwijderd. Want nu staan er hyperlinks naar de aangepaste 10.04.1 iso's http://glasen-hardt.de/?page_id=697
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/29, 20:27:57 »
Citaat
Je kunt heel makkelijk van een 'gewone' gnome based machine installatie een een xubuntu of lubuntu maken. Zoek gewoon op xubuntu of lubuntu in synaptic, of installeer de xfce/lxde spullen los bij.

Dus als ik de .iso suggesties van Pjotr (bijv. ubuntu-10.04-855gm-desktop-i386.iso) installeer en dan in synaptic Lubuntu installeer, dan blijft het allemaal werken met mijn beeldkaart, maar heb ik wel de light versie van Ubuntu? Wow!

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/29, 20:54:24 »
[quote
Dus als ik de .iso suggesties van Pjotr (bijv. ubuntu-10.04-855gm-desktop-i386.iso) installeer en dan in synaptic Lubuntu installeer, dan blijft het allemaal werken met mijn beeldkaart, maar heb ik wel de light versie van Ubuntu? Wow!
[/quote]

Inderdaad, kies bij de login manager (gdm) gewoon de sessie die je wilt; lxde/xubuntu/gnome en in het vervolg
heb je die als default, totdat je hem weer veranderd.
Ik meen dat als je de lubuntu reutel in zijn geheel bij-installeerd, dat ook je splashscreen naar lubuntu gaat,
wil je dat niet; zet dan lxde er los bij en richt hem daarna zelf in.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 21:04:49 door mrGee »

« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/29, 20:56:49 »
Citaat
kies bij de login manager (gdm) gewoon de sessie die je wilt; lxde/gnome/gnome en in het vervolg
heb je die als default, totdat je hem weer veranderd.

Dankjewel!!! Ik ben alleen bang dat ik niet helemaal begrijp wat je zegt over de login manager. Ik ben wat ubuntu betreft helaas nog een beetje digibeet.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/29, 21:10:07 »
Dat login venster zien heel veel mensen niet eens, omdat ze gekozen hebben voor
automatisch inloggen.
Mocht je daar niet voor gekozen hebben, het is het venster waar je je naam en
wachtwoord in klopt om je desktop omgeving in te gaan.

Heb je wel voor automatisch inloggen gekozen, maakt niet veel uit; klik op
het symbooltje rechtsboven waarmee je normaal de machine uitzet en kies daar
afmelden, je ziet daarna dan ook dat loginvenster.Zodra je je naam hebt
ingevuld (of aangeklikt) kun je op de onderste balk een andere sessie kiezen,
wachtwoord in vullen en klaar is Kees (ahum Pieter dus  ;))

Groeten Gerrit

« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/29, 21:15:10 »
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Nog een vraag: kan ik die live-cd met aangepaste distro voor de gewraakte intel-beeldkaart straffeloos ook gebruiken om mijn laptop te voorzien van Ubuntu 10.4.1? Of gaat dan mijn notebook (met ATI-beeldkaart) op zwart?

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/29, 23:32:41 »
Hallo

Gewoon proberen, vooral in live mode weet je meteen waar je aan toe bent, daarbij wordt
standaard gebruik gemaakt van de opensource drivers, pas als je de fabrikanten
driver voor je Ati kaart gaat gebruiken (na de complete installatie dus) zou je ergens
tegenaan kunnen lopen, maar de kans is klein en is achteraf ook wel weer te herstellen.

Zelf zo geen ervaringen met Ati, ik ben nl. van de Nvidia kerk  ;) en mag geen
Ati toepassen van mijn ayatollah =D

Groeten Gerrit