Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raid/disk failure na uitvallen pc tijdens opstarten  (gelezen 2073 keer)

Offline __Bram__

• Lid
Raid/disk failure na uitvallen pc tijdens opstarten
« Gepost op: 2010/08/28, 23:55:51 »
Beste,

Daarpas tijdens het opstarten van de PC viel de elektriciteit uit juist op het moment dat de pc bezig was met het starten van GRUB. Na een herstart (nadat elektriciteit terug ok was) krijg ik nu echter volgende boodschap:

NO SYSTEM DISK FOUND...

Mijn configuratie is als volgt: 3 identieke hard disks, op elk van deze harddisks zijn er drie partities, waarvan 1 voor de raid5 configuratie. De andere twee partities zijn gewone partities en nemen niet deel aan de raid. Wanneer ik mijn systeem nu opstart via cdrom dan blijkt hij nog maar 1 partitie terug te vinden van 1 bepaalde schijf. Alle andere partities worden niet meer weergegeven en zijn dus ook niet toegankelijk. Ook de paritie die teruggevonden wordt kan ik niet openen. Zouden er hier mensen zijn met kennis van zaken die mij op weg willen zetten om (of mij willen helpen met) het recoveren van de raid? Het vreemde is dat zelfs het starten van grub niet meer werkt, want deze staat niet in raid5, ik vermoed dus dat er wel meer misgelopen is dan dat... .
Indien ik bepaalde informatie moet verschaffen, aarzel niet!

Alvast reeds bedankt...

Mvg,

Bram

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Raid/disk failure na uitvallen pc tijdens opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 00:56:10 »
Even opstarten van een live cd, en testdisk installeren.
Probeer eens of je hiermee de partities terug kan halen.
Handleidingen kan je hier vinden: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Verder zou ik ook met de "disk utility" uit het beheer-menu de SMART-waarden controleren, mogelijk zijn je schijven fysiek niet meer in orde.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 06:52:38 »
Start de pc wel van de goede schijf ivm grub. Start de pc, en druk op knop om boot apparaat te kiezen(f11 f8 zie scherm), probeer ze alle 3.

Voor het recoveren of het opnieuw proberen te samenvoegen, moet er eigenlijk eerst een backup van de schijven gemaakt worden.

Offline __Bram__

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 19:50:01 »
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

SMART uitlezen heb ik al geprobeerd via live cd, het vreemde is dat hij mijn twee andere disks totaal niet meer herkent als disk, hij wil dus enkel van de derde schijf nog de smart gegevens uitlezen.

Heb Testdisk even geïnstalleerd, en die ziet mijn twee niet functionerende schijven als 1 schijf in een speciale /dev/mapper directory, in plaats van gewoon bv /dev/sda ofzo...

Dat ziet er mij niet zo gezond uit, niet?

Zou het kunnen dat mijn disks kapot gegaan zijn door die plotselingen reboot??

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 19:55:46 »
Er zijn verschillende mogelijkheden. Je schijven zouden echt kapot kunnen zijn. Kijk eens in de BIOS of ze daar nog wel staan.
Het is ook nog mogelijk dat de data aan het begin van je schijf, waar allerlei informatie in staat over je partities, bestandssysteem etc. corrupt geraakt is.

Hoe heb je die raid5 eigenlijk ingesteld? Via de BIOS? (fakeraid), of via MDADM?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 19:56:38 »
Moederborden hebben meestal4(of 6) sata poorten en 2 extra sata poorten. Deze zijn beide verschillende kontrollers. Vaak hebben de 2 extra sata poorten geen uitleesbare smart.
Indien op deze 2 poorten de hd gaat weigeren, en je merkt iets dan ben je meestal te laat, want met smart zie je niks en je moederbord kan ook geen alarm geven.

Offline __Bram__

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 20:05:32 »
ok, thanks voor de bijkomende info.

Ik check mijn bios eens. Kan ik in mijn bios ook zien of ze op die extra sata poorten aangesloten zijn? of?

Het is trouwens een software raid, dus de mdadm.

Offline __Bram__

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 20:18:48 »

Even gecontroleerd in bios, ze worden alle drie nog herkend en zijn aangesloten op channel 0 en 1 (van de in totaal 5 channels). Twee disks op channel 0, een M en een S, en een M op channel 1. De M van channel 0 stond als bootschijf, heb eens de M van channel 1 als bootschijf gezet (ze zijn alledrie bootable, heb de bootpartitie op de drie disks gezet toen ik mijn systeem geïnstalleerd had).  Nu kan grub al terug laden, maar dan krijg ik volgende error:

error 24 attempt to access block outside partition

Zal ondertussen eens googlen voor deze error...

Alvast bedankt...

Offline __Bram__

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/30, 20:21:22 »
ok, grub probeert nog te booten van de andere schijf vermoed ik, maar deze wordt dus nog steeds niet herkend door linux...