Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Realtek ALC888 (was: Geluidsrecorder in 9.10)  (gelezen 9542 keer)

Offline Els

• Lid
Re: Realtek ALC888 (was: Geluidsrecorder in 9.10)
« Reactie #25 Gepost op: 2010/05/16, 21:16:41 »
Nou, dat script was een stuk makkelijker dan wat ik eerst probeerde. Het heeft alleen niet geholpen. Heb nog een heleboel geëxperimenteerd met de regel options snd-hda-intel model=... in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf maar niets gevonden. Ik denk dat ik het maar opgeef. Met Audacity kan ik ook al niet van de geluidskaart opnemen. Hopelijk wordt het ooit vanzelf opgelost...

Eén ding nog (wat er misschien mee te maken heeft): als ik gnome-alsamixer opstart in de terminal krijg ik dit:
** (gnome-alsamixer:2039): WARNING **: gam_toggle_get_state (). No idea what to do for mixer element "Input Source"!

** (gnome-alsamixer:2039): WARNING **: gam_toggle_get_state (). No idea what to do for mixer element "Input Source"!

De twee vakjes met Input Source zijn niet aangevinkt:

Als ik ze aanvink, komen er in de terminal alleen maar van die regels bij:

** (gnome-alsamixer:2039): WARNING **: gam_toggle_set_state (). No idea what to do for mixer element "Input Source"!
voor elk vinkje dat ik zet. Maar na het afsluiten van de alsamixer en weer openen zijn de vinkjes verdwenen. Maakt niet uit of ik het als root uitvoer of niet. Het maakt ook geen verschil als ik de vakjes 'rec' onder Capture aanvink (die blijven overigens wel staan).

Kan iemand daar nog iets zinnigs uit opmaken?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/16, 21:19:37 door Els »

« Reactie #26 Gepost op: 2010/05/16, 22:18:55 »
Els had je deze optie al geprobeerd options snd-hda-intel model=auto ? In /etc/modprobe.d/alsa-base
De input kan bijv. een line-in ingang zijn. Als deze niet gebruikt wordt kan er een foutmelding komen.
En nog wat mogelijkheden:
Other model options for your hardware:
 ALC883/888
          3stack-dig 3-jack with SPDIF I/O
          6stack-dig 6-jack digital with SPDIF I/O
          3stack-6ch 3-jack 6-channel
          3stack-6ch-dig 3-jack 6-channel with SPDIF I/O
          6stack-dig-demo 6-jack digital for Intel demo board
          acer Acer laptops (Travelmate 3012WTMi, Aspire 5600, etc)
          acer-aspire Acer Aspire 9810
          medion Medion Laptops
          medion-md2 Medion MD2
          targa-dig Targa/MSI
          targa-2ch-dig Targs/MSI with 2-channel
          laptop-eapd 3-jack with SPDIF I/O and EAPD (Clevo M540JE, M550JE)
          lenovo-101e Lenovo 101E
          lenovo-nb0763 Lenovo NB0763
          lenovo-ms7195-dig Lenovo MS7195
          haier-w66 Haier W66
          3stack-hp HP machines with 3stack (Lucknow, Samba boards)
          6stack-dell Dell machines with 6stack (Inspiron 530)
          mitac Mitac 8252D
          clevo-m720 Clevo M720 laptop series
          fujitsu-pi2515 Fujitsu AMILO Pi2515
          auto auto-config reading BIOS (default)
Mocht alles niet lukken, is er een steunpunt bij jou in de buurt of misschien ben je in de gelegenheid om 29 mei naar de Release Party te komen, waar er vast wel een hulpvaardig iemand een blik er op wilt werpen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Els

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/05/16, 22:48:41 »
Els had je deze optie al geprobeerd options snd-hda-intel model=auto ?

Gijsbert, ja, ik heb ze bijna allemaal geprobeerd. In de nieuwe versie van HD-Audio-Models.txt staan er zelfs nog meer...

Citaat
Mocht alles niet lukken, is er een steunpunt bij jou in de buurt of misschien ben je in de gelegenheid om 29 mei naar de Release Party te komen, waar er vast wel een hulpvaardig iemand een blik er op wilt werpen.

Ja, ik overweeg beide mogelijkheden al ;) Er zijn zelfs twee steunpunten hier, heb ze beide ontmoet bij de mini release party in Tilburg. Als het me lukt naar Ede te komen, breng ik de laptop mee. Zo niet, dan zijn de steunpunten in Tilburg vast gewaarschuwd =D
Gelukkig is het geen dringend probleem, afgezien van dit functioneert mijn geluid prima.

Bedankt voor alle hulp!

Offline Els

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/05/16, 22:54:09 »
De input kan bijv. een line-in ingang zijn. Als deze niet gebruikt wordt kan er een foutmelding komen.

Heb dit nog even getest maar ook als er wel iets in de line-in zit komt dezelfde foutmelding.

Offline Els

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/26, 21:12:57 »
Eindelijk opgelost dank zij deze tip van Peterbeter 8)