Nou, dat script was een stuk makkelijker dan wat ik eerst probeerde. Het heeft alleen niet geholpen. Heb nog een heleboel geëxperimenteerd met de regel
options snd-hda-intel model=... in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf maar niets gevonden. Ik denk dat ik het maar opgeef. Met Audacity kan ik ook al niet van de geluidskaart opnemen. Hopelijk wordt het ooit vanzelf opgelost...
Eén ding nog (wat er misschien mee te maken heeft): als ik gnome-alsamixer opstart in de terminal krijg ik dit:
** (gnome-alsamixer:2039): WARNING **: gam_toggle_get_state (). No idea what to do for mixer element "Input Source"!
** (gnome-alsamixer:2039): WARNING **: gam_toggle_get_state (). No idea what to do for mixer element "Input Source"!
De twee vakjes met Input Source zijn niet aangevinkt:

Als ik ze aanvink, komen er in de terminal alleen maar van die regels bij:
** (gnome-alsamixer:2039): WARNING **: gam_toggle_set_state (). No idea what to do for mixer element "Input Source"!
voor elk vinkje dat ik zet. Maar na het afsluiten van de alsamixer en weer openen zijn de vinkjes verdwenen. Maakt niet uit of ik het als root uitvoer of niet. Het maakt ook geen verschil als ik de vakjes 'rec' onder Capture aanvink (die blijven overigens wel staan).
Kan iemand daar nog iets zinnigs uit opmaken?