Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden verdwijnen!  (gelezen 3496 keer)

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Gepost op: 2007/09/17, 14:17:37 »
Ik ben aan het overstappen van Windows naar Ubuntu. Niet al het  tekstverwerken lukt me in Ubuntu dus wil ik weer even verder in Windows. Nu blijkt dat de bestanden die ik in Ubuntu heb opgeslagen in Windows ineens verdwenen zijn! Als ik ze naar mezelf mail kan ik ze wel openen in Windows, maar op de schijf zijn ze niet terug te vinden.

Iemand enig idee wat dit is? Ik vind het erg vreemd. Ik heb ze wel als .doc opgeslagen dus Windows moet ermee kunnen werken.

BVD!

Maaike

Bestanden verdwijnen!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/17, 14:27:34 »
Kun je ze met bestandsbeheer (van Linux) zien? en met de verkenner (van Windows)?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline SNWBRDR

• Lid
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/17, 14:30:55 »
En waar sla je ze op, welke bestandsysteem: linux partitie, ntfs, fat32 .. ?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/17, 14:32:55 »
Op welke schijf staan de bestanden?
Probeer je de bestanden te zien in Windows die op je Ubuntu partitie staan? Dat lukt niet.
Probeer je de bestanden te zien in windowss op je windows partitie? Lijkt me een windows probleem.

Hoe sla je de bestanden op? Als .odt of als .doc
Als je ze kunt openen kun je ze toch ergens opslaan? Sla ze eens op op je desktop?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/17, 15:10:10 »
Ik heb het heen en weer gecheckt

Ik sla alles nog op op een aparte ntfs partitie (zonder besturingssysteem erop) waar ik al mijn bestanden bewaar. Windows en Linux kunnen hier allebei bij, dat heb ik al vastgesteld. Het gaat hier om .doc en .xls bestanden.

Wijzigingen in het ene besturingssysteem komen in diezelfde file niet door in het andere systeem. Ik krijg dus steeds oude files te zien. Dit lijkt beide kanten op te gaan.

Offline SNWBRDR

• Lid
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/17, 15:16:44 »
Linux kan enkel maar lezen op een NTFS partitie, schrijven gaat niet (goed).
Je zult daar een FAT32 partitie van moeten maken denk ik.

Taygeto

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/17, 17:20:49 »
Of in ubuntu de ntfs-ondersteuning installeren. Doe je door het pakketje ntfs-config te installeren en wanneer dit gebeurd is in het toepassingen-menu bij systeemgereedschap > NTFS configuratie tool de gewenste vinkjes aan te brengen.
sudo apt-get install ntfs-configof via synaptic, het is maar wat je het gemakkelijkste vindt.

Offline vis

• Lid
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/17, 17:42:08 »
Citaat van: SNWBRDR
Linux kan enkel maar lezen op een NTFS partitie, schrijven gaat niet (goed).
Je zult daar een FAT32 partitie van moeten maken denk ik.
Dit is redelijk achterhaald. het schrijven naar NTFS onder Linux is vandaag erg goed te doen.

Offline SNWBRDR

• Lid
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/17, 23:19:20 »
Oké, goed om te weten dit.

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/18, 14:07:01 »
Die ntfs-config had ik al. Ik heb hem nogmaals voor de zekerheid ingesteld, maar ik zie nog steeds niet de juiste bestanden. Ik zie wel oude files die in Windows bewerkt zijn, maar niet de files die ik bijvoorbeeld gisteren in Windows heb bewerkt.

Bestanden verdwijnen!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/18, 15:55:45 »
Zou het niet iets te maken kunnen hebben met permissies?

Quatroking

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/18, 18:13:35 »
kan goed, toen ik m'n ntfs schijf op m'n ubuntu zette, moest ik eerst alle permissies van de hele schijf naar mijn standaard gebruiker overzetten :P

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/19, 09:49:03 »
ZOu kunnen dus, die permissies?

Maar hoe werkt dat? Hoe doe ik dat?

Bestanden verdwijnen!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/19, 15:20:35 »
Ik heb daar niet echt ervaring mee, en weet ook niet of dit echt het probleem is. Wellicht is er iemand met meer verstand van zaken die je daar mee kan helpen. Anders probeer een in google: "permissions ntfs ubuntu", dan zijn er wat links die je wellicht wat info kunnen verschaffen.

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/20, 11:11:40 »
Ik ben nog niet verder gekomen met mijn probleem.

Iemand nog een idee wat het kan zijn?
Hoe zit dat met permissies?

Mattifas

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/20, 11:15:43 »
Hallo!
Ik heb hetzelfde probleem en ik denk dat je het best je schijf omzet naar FAT32.
(of je zou al bestanden moeten hebben van meer dan 4 GB, dan kun je het beter niét doen)

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/20, 11:35:58 »
Maar als het goed is is dat lees/schrijf probleem al opgelost met ntfs-config. Ik kan ook gewoon in Ubuntu mijn bestanden van ntfs partities bewerken enzo, dat is het probleem niet.

Ik heb nog even een testje gedaan.
Als ik nu iets nieuws opsla in Ubuntu is het in Windows NIET te zien, en andersom ook.
Dat was eerst niet het geval, want in Ubuntu zie ik wel al mijn bestanden van een tijdje geleden. Kennelijk is er/heb ik in de tussentijd iets veranderd waardoor bestanden uit het ene systeem nu ineens niet meer herkend worden.

Dus
- Bestanden-gemaakt-in-Windows van vorige week kan ik in Ubuntu WEL openen en bewerken. Die wijzigingen zie ik echter niet terug in Windows.
- Bestanden-gemaakt-in-Windows van deze week zijn in Ubuntu niet zichtbaar.
- Bestanden-gemaakt-in-Ubuntu van deze week zijn in Windows niet zichtbaar.

HELP?!

Offline lizardman

• Lid
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/20, 11:40:57 »
ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een fat 32 partitie.
dit was toen opgelost door iedere keer als ik wilde wisselen tussen Ubuntu en xp de computer eerst helemaal af te sluiten in plaats van te herstarten en dan in GRUB een ander OS te kiezen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Maaike

• Gast
Bestanden verdwijnen!
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/20, 12:33:19 »
Aaaaarrggggghhh!!!!!

Ehmm, probleem opgelost (*schaamt zich diep*)

Die folder waar de bestanden in staan, daarvan heb ik een shortcut naar de desktop, in Windows. Op op dezelfde manier te kunnen blijven werken had ik van diezelfde folder ook een shortcut naar de Ubuntu desktop gemaakt.... dacht ik....

Ik had net onder het genot van een chocolatechipcookie een helder moment: Misschien heb ik wel een foutje gemaakt bij het aanmaken van die shortcut en is per ongeluk de map verplaatst naar de desktop. Daardoor krijgt die map natuurlijk een andere lokatie, in plaats van dat de pictogram op de desktop verwijst naar de oorspronkelijke lokatie. En ja hoor, dat blijkt het geval. Echt zo ongelooooooflijk *@#$% !!! Maar goed, probleem is dus opgelost.

Ik hoop dat toekomstige beginners met ditzelfde foutje snel dit topic vinden en hun probleem in 1 minuut opgelost krijgen, in plaats van er een week voor nodig te hebben om erachter te komen zoals ik...

Bedankt allen die meegedacht hebben. Logisch dat dit niet in jullie opgekomen is.

* gaat verder met het volgende overstapprojectje: Muziek en iPod *

Offline vozend

• Lid
Re: Bestanden verdwijnen!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/01, 12:58:47 »
hallo,

ik heb deze topic gelezen. helaas vrees ik ervoor dat ik geen shortcut gemaakt heb.
het zit zo:
ik heb een linux partitie en een Windows Vista partitie.
ik heb een bestand .odt aangemaakt in Linux en op mijn windows partitie opgeslagen.
Daarna heb ik het .odt bestand opgeslagen als een .doc bestand zodat ik de opmaak in windows kon doen.
ik heb ubuntu afgesloten en windows opgestart. daar ben ik naar de map gegaan. eerst zag ik ze nog staan. maar ik heb ze niet geopend.
ik heb windows verkenner afgesloten en even later weer geopend om aan die bestanden te werken. toen ik naar de map ging waren zowel het .odt als het .doc bestand verdwenen. ik zit nu terug op Ubuntu en ook hier kan ik ze niet meer vinden in de map (die op de windows partitie staat)

kan iemand mij helpen om die bestanden terug te vinden?

bedankt alvast,

Brecht

Re: Bestanden verdwijnen!
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/26, 09:09:36 »
Ik zou allereerst in de prullenbak van Windows zoeken. Vervolgens kan je de zoekfunctie van Windows gebruiken om op de bestandsnaam te zoeken op je harde schijf. Ook Ubuntu kan je laten zoeken. (menu -> toepassingen -> hulpmiddelen -> bestanden zoeken)