Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) usb apparaat gebruiken als gewone gebruiker zonder sudo  (gelezen 1440 keer)

Offline jonascms

• Lid
Beste

Hoe kan ik een usb apparaat toevoegen aan een of andere lijst zodat dit zonder sudo gebruikt kan worden.
Ik heb dit nodig voor mijn programmeerbare stekkerdoos, het is lastig om altijd manueel stopcontacten aan en uit te zetten via de terminal, en ik wil dat dit automatisch bij het opstarten en afsluiten gebeurt.

Kunnen jullie mij hier mee helpen.

Mvg Jonas
« Laatst bewerkt op: 2010/08/21, 18:26:58 door jonascms »

Offline vanadium

• Lid
Re: usb apparaat gebruiken als gewone gebruiker zonder sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 17:02:25 »
Kunnen jullie mij hier mee helpen.
Als je wat meer detail geeft misschien wel. m.a.w., hoe doe je het nu, en wat wil je daaraan veranderen. Met wat ik nu weet kan ik enkel zeggen dat je met het bestand /etc/rc.local bepaalde opdrachten automatisch bij opstart kunt uitvoeren.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 17:06:55 »
Om wat voor apparaat gaat het precies?
Waarschijnlijk zal je een udev regel aan moeten passen, zodat de device files van het betreffende apparaat gemaakt worden met de juiste permissies.
Het is ook nog mogelijk dat een en ander al goed is ingesteld, maar dat je alleen nog maar de gebruikers die toegang moeten hebben in een bepaalde groep zet.
De optie van vanadium is in sommige gevallen ook goed.

Dus zonder verdere info is het voor ons ook maar koffiedik kijken...

Offline jonascms

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 18:42:11 »
Het gaat over de Gembird SIS-PMS Silvershield Programmeerbare Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging
die via sispmctl kan gebruik worden om stopcontacten op de contactdoos te activeren en deactiveren met de commando's :

sudo sispmctl -t 1
   'h'   - print this usage information
   's'   - scan for supported GEMBIRD devices
   'b'   - switch buzzer on or off
   'o'   - switch outlet(s) on
   'f'   - switch outlet(s) off
   't'   - toggle outlet(s) on/off
   'g'   - get status of outlet(s)
   'm'   - get power supply status outlet(s) on/off
   'd'   - apply to device
   'n'   - show result numerically
   'q'   - quiet mode, no explanations - but errors

Helaas werk dit dus enkel als sudo, maak ik wil dit als gewone gebruiker kunnen, ik zou dus ergens permitie's moeten kunnen geven aan mijn account om naar dit apparaat te kunnen schrijven.

Dit is de identificatie van het apparaat

Gembird #0 is USB device 004.This device is a 4-socket SiS-PM.
Accessing Gembird #0 USB device 004
This device has a serial number of 01:01:4b:3f:0e

Op de website van sispmctl vond ik het volgende maar blijkbaar heeft ubuntu geen resmgrd
Hopelijk wel iets anders ?

Per default, only root is allowed to use devices directly, therefor the SiS-PM
also only works as root. If you use a Linux distribution that is using the
ressource manager package (resmgrd), you can add a  line to /etc/resmgr.conf.
The following line is an example for SuSE 10.0. It MAY be different on your system.

add usb:vendor=0x04b4,product=0xfd11 usb

This adds the SiS-PM device to the USB class which can be used by logged in users on SuSE 10.0.
If you are using a mSiS-PM device you need to use the product ID of 0xFD10 or 0xFD12 (dependant
on hardware revision, see output of /sbin/lsusb -v).

Actually this solution works for all kinds of USB devices, that you want to directly
access as normal user, i.e. your USB handheld, USB scanner etc.
Instead of identifying the device by vendor and product ID, you can also use the
Bus/device addressing scheme (see also man resmgr.conf)!
Mvg Jonas

« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 18:46:23 door jonascms »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 19:38:02 »
Wellicht kan dit gebeuren met de suid bit. Hierbij wordt een programma uitgevoerd met de rechten van de eigenaar van het bestand, m.a.w., als root eigenaar is van sispmctl, dan zal het programma, zelfs wanneer aangeroepen door de gewone gebruiker, als root runnen. Het is opletten geblazen met de suid, want er kunnen gemakkelijk veiligheidsproblemen ontstaan.

Je zal root eigenaar moeten maken van het bestand
sudo chown root:root  sispmctl

De suid bit kan je zetten met
sudo chmod u+s  sispmctl

Offline jonascms

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/19, 18:02:33 »
Bestaat er dan soms geen veiligere manier ?
Kan ik nergens het aparaat toevoegen aan een lijst zodat dit als gewone gebruiker werkt ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/19, 20:55:09 »
Dat is de enige manier waar ik voor het ogenblik weet van heb, en ik heb er zelf geen ervaring mee. Als dit een persoonlijk systeem is zonder nucleaire geheimen erop, dan valt dat aspect "veiligheid" nog wel mee. Zelfs al zit broer of zus ook nog op de computer, dan nog moeten ze 1) eerst al weet hebben van dat commando en 2) van plan zijn stoute dingen te doen. Te veel paranoia is ook niet op zijn plaats.

Offline jonascms

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/21, 18:26:24 »
Op bedankt.

Nu werkt dit inderdaad zonder sudo, dus het probleem is bij deze opgelost bedankt.

Mvg Jonas