Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Data verdwenen van externe NTFS schijf  (gelezen 1502 keer)

Offline vroegahh

  • Lid
Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Gepost op: 2010/08/08, 14:25:32 »
Goedenmiddag,

Dit is de tweede keer dat me dit gebeurt.

Ik heb een externe schijf (500bg, een enkele partitie) via usb. Ik luisterde wat muziek via deze schijf en opeens kreeg ik een streamfout van de muziekspeler. Het bleek dat de gehele muziekmap was verdwenen inclusief een aantal andere mappen  ???.

Een aantal folders staan nog op de schijf, deze zijn totaal 100gb. Ubuntu geeft echter aan dat er 28GB vrije ruimte is. De mappen die zijn verdwenen moeten dus nog op de schijf staan (deze waren zo 350gb). Maar ik kan ze nergens vinden (ook niet tussen de hidden files of in de prullenbak).

Ik zou heel graag willen weten wat er is gebeurt, hoe ik de mappen terughaal en hoe ik dit in de toekomst voorkom.


Heel erg bedankt voor jullie hulp!!  :D



Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/08, 14:35:04 »
Goedenmiddag,

Dit is de tweede keer dat me dit gebeurt.

Ik heb een externe schijf (500bg, een enkele partitie) via usb. Ik luisterde wat muziek via deze schijf en opeens kreeg ik een streamfout van de muziekspeler. Het bleek dat de gehele muziekmap was verdwenen inclusief een aantal andere mappen  ???.

Een aantal folders staan nog op de schijf, deze zijn totaal 100gb. Ubuntu geeft echter aan dat er 28GB vrije ruimte is. De mappen die zijn verdwenen moeten dus nog op de schijf staan (deze waren zo 350gb). Maar ik kan ze nergens vinden (ook niet tussen de hidden files of in de prullenbak).

Ik zou heel graag willen weten wat er is gebeurt, hoe ik de mappen terughaal en hoe ik dit in de toekomst voorkom.


Heel erg bedankt voor jullie hulp!!  :D

Probeer eens met een live-cd of je die externe schijf aan kan koppelen en kijk wat er dan gebeurd. Staan alle mappen er nog? Staat al jouw muziek er nog? Probeer dan zoveel mogelijk te redden van wat er staat. Je kan gewoon binnen de omgeving van zon live-cd normaal cd's/dvd's branden.

En hoe is het de eerste keer gebeurd? Op dezelfde manier?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline vroegahh

  • Lid
Re: Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/08, 15:02:55 »
Beste Nomko,


Met de live-cd laat zie ik precies hetzelfde.

De vorige keer dat dit gebeurde waren (er op een andere schijf van 1TB) ook ineens een aantal mappen weg. Toen heb ik de drive helemaal leeggemaakt. Volgens Ubuntu was er toen maar 700GB aan vrije ruimte.

Dit was op een 9.10 systeem, momenteel gebruik ik Ubuntu 10

Offline rja

  • Lid
Re: Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/08, 15:19:00 »
Als je nog een Windows computer hebt zou ik via schijfbeheer die externe harddisk controleren.

Windows is veel beter in het repareren van NTFS als Linux.


Offline vroegahh

  • Lid
Re: Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/09, 15:45:30 »
Dankje Rja!

In windows zie ik de mappen in ieder geval wel. Hier kan ik wat mee!

Ben nog steeds benieuwd wat er is misgegaan :S

Offline rja

  • Lid
Re: Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/09, 17:07:45 »
Maar je hebt de NTFS schijf gecontroleerd in Windows anders krijg je misschien weer problemen in Ubuntu.

Ik heb zelf ook weleens problemen gehad met een NTFS schijf, toen ik Ubuntu niet netjes afsloot.



Offline Dave

  • Lid
Re: Data verdwenen van externe NTFS schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/09, 17:57:27 »
Dankje Rja!

In windows zie ik de mappen in ieder geval wel. Hier kan ik wat mee!

Ben nog steeds benieuwd wat er is misgegaan :S

windows gaat nogal rommelig om met het schijfbeheer.
Er zal wat fout zitten in het schijfoverzicht wat uitgelezen wordt.